גורם בענף המלט מעריך: "עליות המחירים ימשיכו גם ב-2022"

בשבועות האחרונים נרשמו התייקרויות של 10%-15% במחירי המלט • הסיבה: עלייה במחירי האנרגיה בעולם ובעיקר בטורקיה - יצואנית הנפט הגדול בעולם, וכן עלייה במחירי השינוע הימיים • לטענת גורם בתחום, העליות צפויות להימשך גם בשנה הבאה, כאשר עיקר ההשפעה תהיה בפרויקטי תשתית

שקי מלט וחול. העלייה במחיר המלט תשפיע יותר על פרויקטי תשתיות / צילום: איל יצהר
שקי מלט וחול. העלייה במחיר המלט תשפיע יותר על פרויקטי תשתיות / צילום: איל יצהר

מחירי המלט המיובא זינקו בשבועות האחרונים בשיעור של 15%-10%, כאשר לפי גורם בתחום, הצפי הוא שעליית המחירים תמשיך גם בשנת 2022. הסיבות המרכזיות לכך הם מחירי האנרגיה שעלו בצורה חדה בחודשים האחרונים, דבר שהביא להתייקרות תעריף החשמל בטורקיה - יצואנית המלט הגדולה בעולם.

לפי הערכות של גורמים בישראל, כ-65%-60% מהמלט שמיובא לישראל מקורו בטורקיה. גורם אחר שדוחף לעליית מחירים הוא עליית מחירי השינוע הימיים בשל מגוון סיבות - עלייה חדה בצריכה העולמית, נזקי הקורונה שהביאו לסגירת נמלים בסין ולמקרים רבים של עצירת העבודה של צוותי אניות, וכן התייקרות הדלק.

ב-21 ביולי האחרון שלח אייל הכט, מנכ"ל יבואנית המלט הגדולה בישראל - סימנט - מכתב ללקוחותיו, שעיקריו פורסמו לראשונה בכלכליסט, ובו הוא הסביר כי החברה מעלה את מחיריה ב-35 שקל לטון, החל מתחילת אוגוסט, קרי באופן כמעט מיידי.

"בחודשים האחרונים חלו שינויים מהותיים בעולם חומרי הגלם, הדלק וההובלה הימית, וניכר שמגמה זו אינה משתנה בשלב זה. מחירי המלט בטורקיה ומדינות אחרות (החברה מייבאת בין היתר גם מיוון. ג"ל) התייקרו ב-12 דולר לטון. מחירי ההבולה הימית עלו בעבות עלייה משמעותית במחירי הדלק להובלה ימית, ההמתנות בנמלים, מחסור בכוח אדם להפעלה בנמלים ועוד", פירט הכט שבהמשך כתב כי "זוהי שעה מורכבת בעולם הייבוא וחומרי הגלם וכוונתנו לעבור אותה ביחד ובהצלחה".

במקביל גם חברות אחרות בתחום הודיעו על העלאת המחירים. כך למשל במכתב שהפיצה בימים האחרונים חברת מלט הר טוב נכתב כי הם מעלים את מחיר המלט לטון ב-30 שקל, וכי העלאה זו תיכנס לתוקף החל ב-8.8.2021.

המלט הוא מרכיב משמעותי לתחום הבנייה, כאשר את השפעתו על המחירים ניתן למצוא בשני מקומות - הן במדדי התשומות, והן במחירי המוצרים עצמם. יודגש כי בעוד שהשפעת מחיר המלט על דירות המגורים קטנה יחסית והוערכה בעבר על ידי גלובס בכאחוז אחד ממחיר הדירה, ההשפעה של התייקרות המלט תורגש בעיקר בפרויקטי תשתית, שם חלקו גדול בהרבה.