היתרון הרגיל של הייניקן יאט את השיקום שלה

שיעורי התחסנות נמוכים בשווקים המתעוררים בולמים את המבשלה השנייה בגודלה בעולם

בקבוק בירה הייניקן / צילום: יח"צ
בקבוק בירה הייניקן / צילום: יח"צ

פעילות עסקית נרחבת במדינות מתפתחות באופן נורמלי מהווה סיבה לרכוש מניות של הייניקן. אבל לעת עתה, הפצה איטית של החיסונים הוציאה את הגזים מכמה משווקי הבירה המבטיחים ביותר בעולם.

המבשלה השנייה בגודלה בעולם אחרי אנהויזר בוש הודיעה אתמול (ב') כי מכירותיה עלו ב־14% בשישה החודשים שנגמרו ביוני, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. ההכנסות עדיין נמצאת יותר מעשירית פחות ממה שהיו במחצית הראשונה של 2019.

אחד ממנועי הרווח של המבשלה חוזר: ברים ומסעדות נפתחים מחדש באירופה, שם מוכרת הייניקן שליש מכל הבירה שהיא מוכרת. הרווח התפעולי באזור זינק ב־360% במחצית השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הוא לא חזר לרמות שלפני משבר הקורונה. הביקוש הגדול ביותר עדיין מגיע מסופרמרקטים, שם מכירות הייניקן פחות רווחיות לחברה מאשר המכירות בברים.

התאוששות איטית במדינות מתפתחות, שהיו אחראיות ל־54% מהרווח התפעולי של החברה לפני המגפה, היא סיבה נוספת לכך שההנהלה לא מצפה ששולי הרווח יתאוששו במלואם השנה. כמה שווקים מתעוררים נאבקים עם גל חדש של הדבקות בקורונה. המבשלות של החברה עדיין סגורות במלזיה, וחלקים ומווייטנאם חזרו להיות תחת סגר. בזמנים רגילים, שווקי הבירה באסיה הם בין השווקים הצומחים ביותר והרווחיים ביותר של הייניקן.

שיעורי התחסנות נמוכים גורמים לכך שהביקוש יישאר תנודתי בהמשך השנה. רק 5.9% מאוכלוסיית וייטנאם התחסנו בהשוואה ל־57% בארה"ב, בהתבסס על נתונים של האתר Our World in Data. צמיחה עצלה בשווקים מתעוררים תהפוך את ניהול האינפלציה למורכב יותר.

ההכנסות של הייניקן גדלו ב־5.5% ל-100 ליטרים מעוקבים במחצית הראשונה של השנה, מה שמשקף באופן חלקי עליות מחירים שנועדו לאזן את עלויות התשומה הגבוהות יותר. הלחץ הזה יגבר ככל שגידור על סחורות כמו שעורה ידעך בחודשים הקרובים.

מניות הייניקן נסחרו פי 26.4 מהרווחים הצפויים, יותר מאשר אלה של מבשלת באדווייזר, אנהויזר בוש והיריבה האירופית קרלסברג. זה באופן חלקי בגלל שלחברה יש יותר מותגי בירה ברמה גבוהה, מה שנותן לה כוח תמחור. על-מנת לשמור על היתרון שלה בשוק המניות, הייניקן עדיין צריכה שישתו את הבירה שלה בשווקים מתעוררים כדי לעשות שיקום מהיר יותר.