בשקט־בשקט חברות הפארמה הגדולות מתנגדות להסכם מס החברות הבינלאומי

חברות תרופות החלו לפעול בוושינגטון, וטוענות שהתחרותיות והגמישות שלהן ייפגעו

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

לחברות התרופות הגדולות וללוביסטים שלהן יש מסר לקונגרס: אל תעלו מיסים לתעשייה שהביאה לכם חיסוני קורונה במהירות.

בכירים בתעשיית הפארמה, לוביסטים ויועצים נעים לעבר פעולה נגד מה שהפך לשורה התחתונה של חברות התרופות: הסכם כולל של הרבה מהכלכלות הגדולות בעולם למיסוי יותר אחיד במקומות שונים סביב העולם. מוקדם יותר החודש, 130 מדינות הסכימו בקווים כלליים להסכם שבין צעדים אחרים יקבע מס מינימלי של 15% במדינות שלהן, וכך יקטין את ההזדמנויות להימנעות ממס ברמה בינלאומית.

המאמץ, שנמשך כבר שנים, הואץ בשנים האחרונות כדרך למסות באופן יותר הוגן את ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. הרבה מהחברות האלה אמרו שהן תומכות בהסכם בגלל שהוא עושה את המיסים ברחבי העולם לפשוטים יותר, אפילו אם יעלה את שיעור המס שלהן.

חברות תרופות גדולות, עם זאת, מתנגדות בשקט לשינוי הזה. המאמץ שלהן בא במקביל למאמצי התעשייה להילחם בהצעות בארה"ב להוריד את מחירי התרופות. עורכי דין ובכירים בחברות מעריכים שהשינוי במיסוי, אם יאומץ, עשוי לעלות לכמה מחברות התרופות הגדולות בארה"ב מיליוני דולרים כל שנה.

זה הביא לקרב בקונגרס ובאירופה. בפגישות פרטיות של התעשייה ובדיונים עם עוזרים ואנשי צוות בקונגרס, בכירים בחברות התרופות ולוביסטים מבקשים להדגיש את תפקיד התעשייה במגפה לטובתן, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. "הובלנו את תגובת העולם למגפה הזו", זו הייתה הדרך בה אחת מחברות התרופות תיארה מסר מרכזי של התעשייה.

ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר לקחו תפקיד מוביל בדיונים

"יש בהחלט הילה מהקורונה", אמרה איפסיטה סמולינסקי מחברת הייעוץ בנושאי בריאות Capitol Street. מה שלא ברור הוא כמה זה עשוי להגן על חברות תרופות מהתנופה הבינלאומית להעלאת מיסים. "אני חושבת שההילה הזו תישחק", הוסיפה.

החברות האמריקאיות ג'ונסון אנד ג'ונסון  ופייזר  לקחו על עצמן תפקיד מוביל בחלק מהדיונים, כך אמרו אנשים המעורבים בהם. פייזר, החברה מניו יורק שסיפקה חיסון מוביל לקורונה, יחד עם ביונטק הגרמנית, הצטרפה לחברות אחרות שהזהירו בוושינגטון שמיסים גבוהים יותר עשויים להחליש חברות אמריקאיות ולהפוך אותן ליותר פגיעות להשתלטות ממדינות זרות, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים.

באיגוד מחקר הפארמה והייעוץ של אמריקה, קבוצת מסחר, אמרו שלא נכנסים לדיונים בנושא שינויים נרחבים במדיניות המס, אבל דובר של האיגוד אמר שלחברות המרכיבות אותו יש "מודעות להשפעה של שינויי מיסוי גדולים ושינויים גדולים בתמחור תרופות על התחרותיות של המדינה שלנו בשאר העולם".

חברות תרופות הן רגישות במיוחד לשינויי המס המוצעים כי יש להן פעילות והן מוכרות מוצרים במדינות רבות. בדומה לחברות טכנולוגיה גדולות, רבות מהן מוציאות סכומים גדולים על מחקר ופיתוח וכעת משלמות מיסים במקומות בהן הן מחזיקות פעילות או בהן הניחו קניין רוחני מרכזי. כמו עמק הסיליקון, לחברות תרופות רבות מבנים מורכבים הנותנים עדיפות למדינות שנטל המס בהן נמוך.

שיעור מס אפקטיבי של 17%

"חברות הפארמה עשו הרבה תכנון מס ושמו הרבה קניין לא מוחשי במקלטי מס", אמר ריצ'רד קולייר, המלמד חוקי מיסוי בינלאומיים באוניברסיטת אוקספורד וייעץ על מסגרת המס הבינלאומית. השורה התחתונה לתעשייה, כך אמר, היא ש"הקרקע נעה תחתינו, ולא לטובה".

חברות תרופות גם מרוויחות מסובסידיות ממשלתיות ותמריצים אחרים המושכים עובדים ומחקר, שרבים מהם עשויים לא להיות מושפעים מהשינויים המוצעים במיסוי.

בעשור האחרון, 20 חברות התרופות הגדולות ביותר בעולם דיווחו על שיעור מס אפקטיבי של כ־17%, לעומת כ־20% ל־20 חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם - שניהם שיעורי מס נמוכים ממה שדיווחו חברות גדולות מאוד בתחומים אחרים, להוציא את סין, כך ניתן ללמוד מניתוח שנעשה עבור הוול סטריט ג'ורנל על ידי הפרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ניו יורק אסוות דמודאראן. שיעור המס בפועל מהווה הערכה של חבות המס של החברה כאחוז מהכנסותיה. הוא עשוי להשתנות ממה שחברה כלשהי בסופו של דבר משלמת.

על פי מדדים אחרים, הניתוח מראה שחברות הפארמה והטכנולוגיה אינן כל כך חריגות ומשלמות בערך כמו חברות בתחומים אחרים במיסים כאחוז משווי השוק שלהן - ויותר מכך כאחוז מתוך ההכנסות. השינויים האלה נובעים בין היתר מהטבות מס גדולות בנושאי מחקר.

חברות שונות עשויות לשלם שיעורי מס שונים מאוד. בג'ונסון אנד ג'ונסון דיווחו על חבות מס אפקטיבית של 10.8% ו־12.7% ב־2020 וב־2019, בהתאמה.

על פי הניתוח של דמודאראן, שיעור המס האפקטיבי של פייזר בעשור האחרון עמד על 5.8%, הנמוך ביותר בין חברות התרופות הגדולות. גורם אחד היה רווח גדול הקשור במיסים שעשתה פייזר ב־2017 והיה כרוך ברפורמת המס האמריקאית באותה שנה, מה שהביא לדיווח על נטל מס מדווח שלילי על פי סטנדרטים בינלאומיים של חשבונאות. פייזר מדווחת על מה שמכונה שיעור מס אפקטיבי בהתאמה, המחריג תשלומים חד־פעמיים והחברה מתארת אותו כמשקף את פעילויותיה היומיומיות. שיעור המס בהתאמה עומד על כ־15% השנה.

בכירים בתעשיית הפארמה ועורכי דין אומרים שהם מבקשים וודאות ופשטות והזהירו שמיסים גבוהים יותר עשויים להגביל את סוג המחקר והפיתוח הכרוכים בסיכון כלכלי שהובילו ליישום מהיר של חיסוני קורונה וטיפולים במגפה. "תעשיית הפארמה הולכת להיפגע חזק", אמר בכיר מס בג'ונסון אנד ג'ונסון שהיה מעורב מקרוב בדיוני המדיניות. ג'ונסון וג'ונסון מייצרת עוד חיסון קורונה שאושר לייצור בארה"ב. לחברות יהיה פחות כסף להשקיע במחקר ופיתוח, כך אמר הבכיר.

ההשקעות הגדולות של התעשיה במחקר ופיתוח הן "היסוד לבריאות של בני אדם, כפי שהודגם במהלך מגפת הקורונה", אמר דובר של ג'ונסון אנד ג'ונסון. אם שינויי מיסוי יקצצו בהוצאה על מחקר, אמר, זה יביא "השפעה שלילית על תרופות חדשות, חיסונים וטיפולים".

ריצ'רד רובין ודניז רולנד השתתפו בהכנת הכתבה.