נתב"ג | פיצ'ר

מחדל בדיקות הקורונה בנתב"ג: נוחתים מתלוננים - נבדקנו אך לא קיבלנו תשובות

תיעוד התורים המשתרכים בבדיקות הקורונה בנתב"ג מעלה תהייה באשר להבטחה של משרד הבריאות כי "הנושא בשליטה" • בימים האחרונים קיבל גלובס פניות מנוסעים המספרים כי גם בחלוף כמה ימים לאחר ביצוע הבדיקה – תשובה הם לא הצליחו לקבל, וגם לא מענה שיסביר להם היכן התוצאה

התור לבדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: תמונה פרטית
התור לבדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: תמונה פרטית

הכאוס סביב בדיקות הקורונה בנתב"ג לא נעצר בתורים: נוסעים מדווחים כי לא קיבלו תשובות על בדיקות, גם כאלה שנעשו לפני שבוע. בפמי פרימיום, שלוקחת את הדיגום לנוסעים, מעבירים את הפונים למשרד הבריאות, שמחזיר אותם לפמי פרימיום וחוזר חלילה.

מעבר לכסף שמשולם על שירות שלא מתקבל, נדמה כי המדינה שכחה שהיא קבעה את חובת הבדיקות בכדי להגן על בריאות הציבור. כשנוסעים נכנסים לישראל, ולא ידוע האם הם חיוביים או שליליים - אין פלא שגם התחלואה עולה.

אם לא די בכך, תיעוד של נוסעים לתורים המשתרכים בבדיקות בנתב"ג מעלה תהייה באשר להבטחה של משרד הבריאות כי "הנושא בשליטה". אומנם פמי פרימיום, שמשרד הבריאות בחר לביצוע הדיגום לנוסעים, הוסיפה עמדות - מ-30 ל-70 - אולם תור של מאות אנשים שמצטופפים בתור הוא מחזה שכדאי מאוד למנוע. בנוסף, הנוחתים מכל המדינות, בין אם הן מוגדרות בסיכון גבוה (דוגמת איחוד האמירויות) ובין אם לא - מתנקזים לתור אחד. לוח הטיסות הרי ידוע מראש, וההיערכות על בסיס מספר הנוחתים היא מתבקשת. 

לא מקבלים תשובה

בימים האחרונים קיבל גלובס פניות מנוסעים המספרים כי גם בחלוף כמה ימים לאחר הבדיקה שביצעו - תשובה הם לא הצליחו לקבל, וגם לא מענה שיסביר להם היכן התוצאה.

כך למשל, ב-22 ליוני נחתו בני הזוג ש' ושלושת ילדיהם בישראל. הם אזרחים ישראלים שאינם מתגוררים בארץ בדרך קבע. כנדרש, הם ביצעו בדיקות PCR בטווח של 72 שעות לפני ההמראה ושילמו מראש על הבדיקה שעליהם לבצע בנתב"ג. בדיקה הם ביצעו - אך תוצאות הם לא קיבלו עד כה.

קרוב משפחה שהתגייס לסייע להם מספר לגלובס: "עד היום לא קיבלנו תוצאות, והם יושבים בבידוד. באתר של פמי פרימיום כתוב שנשלח להם קוד לאימייל, אך הם לא קיבלו קוד. צלצלתי למוקד של פמי 12 פעמים לפחות. בכל פעם נאמר לי להשאיר שם, ושיחזרו אליי. לא חזרו אליי. ביקשתי לדבר עם אחראי, לא ירדתי מהקו ,ואז אמרה לי המוקדנית שהיא עובדת מהבית, ואין לה איך להעביר אותי לאחראי. בסוף השיחה נותקה. הצלחתי להגיע לאחראי, שאמר לי שהוא עובד של חברת כוח-אדם, ושהוא יעביר את הפנייה שלי, ויחזרו אליי. זה לא קרה. במשרד הבריאות אומרים לי שבכלל הפרטים של הנוסעים לא מופיעים במערכות. מעבר לזה שכנראה הם שילמו סתם על הבדיקה, האם לא אכפת לאיש מה ממצאי הבדיקות של אנשים שנחתו בישראל?".

גם ד' נחת באותו היום עם אמו בטיסה מספרד. עבור הבדיקות בנתב"ג הוא שילם מראש. האם קיבלה תוצאה למחרת, והוא עד כה לא קיבל. וכך הוא כותב לנו: "פניתי לפמי בכל דרך, אך אין תגובה. פניתי לקו המידע של משרד הבריאות, ונתנו לי מספר טלפון של פמי לבירור. ענה לי שם מתכנת בחברת הייטק, שלדבריו כל היום מציקים לו... המספר שגוי. חזרתי למשרד הבריאות, ואמרו לי שיבדקו ויחזרו אליי תוך מספר ימים. זה לא קרה. חבר שנחת לפניי סיפר שהוא נמצא בסיטואציה דומה".

אצל בני משפחת ס' הסיפור מוזר יותר: התינוק בן החודשיים שלהם לא קיבל תשובה לבדיקה שערכו כל בני המשפחה שנחתו בישראל. התינוק לא משתייך עדיין לקופת-חולים (המשפחה לא מתגוררת בארץ), וכך מספרת אמו: "נראה שמחזיקים את התוצאות כבנות-ערובה, כדי שנרשום את הבן שלנו לקופת-חולים". יומיים לאחר מכן התבשרה האם כי "הבדיקה של הבן אבדה". פשוט כך.

מתלונות נוספות עולה כי סיכוייו של מי שאינו חבר בקופת-חולים ישראלית ליפול בין הכיסאות הוא גדול יותר. חברי קופות-החולים מקבלים את התשובות מקופת-החולים אליה הם משתייכים. מי שלא חבר בקופת-חולים אמור לקבל תשובה לנייד או למייל, או שהוא לא מקבל תשובה כלל.

ש', למשל, נחת בנתב"ג ב-19 ביוני. כמעט עשרה ימים חלפו, ותשובה לבדיקה הוא לא קיבל. בשיחה עם גלובס הוא מספר: "ניסיתי להיכנס לאתר של פמי פרימיום, אבל בכל פעם קיבלתי מענה ש'הנוסע אינו קיים'. ניסיתי לדבר איתם, כשצלצלתי, שלחו לי אוטומטית הודעה לסלולרי שמפנה אותי לאתר. עשיתי בדיקה סרולוגית, ונאמר לי בתחילה שלא אוכל לקבל פטור מבידוד עד שלא אקבל את התוצאה לבדיקה בנתב"ג. בסופו של דבר קיבלתי פטור מבידוד, ועד כה לא את התוצאה ל-PCR".

במשרד הבריאות מגיבים כך: "אדם שנבדק בנתב״ג ומבוטח בקופת חולים, מקבל את תוצאת הבדיקה מקופת החולים. מי שאינו מבוטח בקופת חולים, צריך לקבל את תוצאות בדיקתו מחברת פמי המפעילה את מתחם הבדיקות בנתב"ג, באמצעות מוקד טלפוני של החברה.

"בקרב מבוטחי קופות החולים, בחלק קטן מבדיקות הקורונה המתבצעות בנתב"ג, קיים קושי במערכת האוטומטית להתאים בין נתוני הנדגם, כפי שהוזנו על ידו בהליך ההרשמה לבדיקה, ובין רישומו בקופת החולים בה הוא מבוטח. הנושא מצוי בטיפול מיידי ודחוף של כל הגורמים הרלוונטיים.

"יובהר, כי כל בדיקה הנמצאת חיובית, ולא נמצא התאמה בינה לבין נתוני הנוסע במערכת האוטומטית, מאותרת באופן ידני ואנושי. על כן, אין אדם שבדיקתו נמצאה חיוביות ולא נמסרה לו תשובה בתוך 48 שעות".

מפמי פרימיום לא נמסרה תגובה.

מוקדם יותר פרסמנו כי משרד הבריאות יוציא מכרז חדש לזכיין שיפעיל את מערך הבדיקות בנתב"ג. ההערכות הן כי תוך חודשיים-שלושה יוחלף הספק הנוכחי, ויוקם מערך קבע מוסדר. בינתיים הספק נוכחי יצטרך להתמודד עם חודש הקיץ המאופיינים בעלייה בתנועת הנוסעים, חרף המגבלות (בידוד לילדים בחזור). 

"להעביר את הטיפול לרש"ת" 

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, סבור כי נושא תפעול הבדיקות בנתב"ג צריך לצאת מידי משרד הבריאות ולעבור לידי אנשי רשות שדות התעופה. לדבריו, "מדובר בתחום סופר-מורכב ומקצועי, כמעט מעשה אמנות של ניהול תנועה של אנשים, מטוסים ומטענים וסנכרון בין כל הגורמים. חייבים להעביר את האחריות לכל מה שקורה בנתב"ג לידי הנהלת נתב"ג. הם יודעים טוב יותר מכל גורם במשרד הבריאות לנהל את הנושא הזה באופן מיטבי".

ובינתיים נזכיר כי מונה פרויקטור לנושא הכניסה לישראל, אלוף במיל' רוני נומה. הרעיון של מינוי גורם אחד עשוי לייעל את התהליך, שכיום נחלק בין ארבעה משרדים ממשלתיים שונים. מבחן התוצאה יבוא לידי ביטוי לא רק במבחן התורים והיעילות אלא במבחן התחלואה.