גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכוכב האדום: מבחן דרכים לפלאג-אין החדש מסין

MG EHS - רכב הפנאי החדש מבית סאייק - צריך להוות תמרור אזהרה לתעשיית הרכב המערבית: הוא מציע עיצוב ואיכויות ייצור בינלאומיות, מערכת הנעה "ירוקה" מתקדמת, מפרט נדיב ורמה גבוהה של שימושיות ● כל זה במחיר, שרק יצרן ממשלתי סיני עם מוטיבציה לכבוש את אירופה יכול להרשות לעצמו

MG EHS מבית סאייק / צילום: יח"צ סאייק
MG EHS מבית סאייק / צילום: יח"צ סאייק

בחודשים האחרונים שודרגו כלי הרכב החשמליים בישראל מנישה זניחה בשולי שוק הרכב למוצר מדובר ונחשק. פתאום כולם מרגישים מרומים (ובצדק) כשהם משלמים בתחנות מאות שקלים עבור מילוי מיכל בנזין, ש-70% ממחירו הוא מסים. פתאום כולם רוצים לשלם רק 570 שקל עבור אגרת הרישוי במקום 3,000 שקל וכולם רוצים להיפרד לשלום - ולא להתראות - מרצועת טיימינג, פילטרים, "טיפול 60 אלף" ושאר פריטים, שמסתכמים לכדי חשבונות של ארבע ספרות במוסך.

אבל לרכב חשמלי יש בישראל בעיה עקרונית גדולה: זהו מוצר, שבוחר את בעליו - ולא להפך. אם אתם לא נמנים על המעושרים, שלרשותם בית פרטי עם חניה צמודה להתקנת מטען; או, שאין לכם חניה שמורה בבית משותף עם ועד-בית ידידותי; או, שאין לכם נכונות להילחם משפטית עם ועד בית לא ידידותי, ספק אם הרכב החשמלי הוא בשבילכם. ללא מטען פרטי אתם צריכים לקוות, שאין תור בעמדת הטעינה כשאתם ממש לחוצים בזמן (תמיד יש) או ששום חאפר עם מנוע בנזין לא תפס את מקום החניה בעמדת הטעינה.

 

עבור מי, שלא עובר את "הסלקציה" הזו, או שמרבה במסעות ארוכים ותכופים, האופציה הירוקה הבאה בתור היא רכבי פלאג-אין, שמסוגלים לנוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד, לטעון את עצמם תוך כדי תנועה או מרשת החשמל החיצונית ולבקר בתחנת הדלק לעיתים נדירות.

רוב המתחרים בפלח הזה עדיין נמצאים בטריטוריית המחיר של רכבי הפרמיום אולם יש גם כמה מתחרים, שמתמודדים בשוק הרחב. אחד מהם הוא ה-EHS פלאג-אין החדש של המותג MG מבית סאייק (SAIC) הסינית.

הממדים מנוצלים לטובת הנוסעים

חיצונית ה-EHS מציג עיצוב ידידותי, שלא מחמיץ אף קלישאת עיצוב מפלח רכב הפנאי המערביים. יש לו פרופורציות SUV קלאסיות עם רוחב וגובה נכבדים, גריל טרפזי מסיבי ונוצץ שלא יבייש שום מותג גרמני, תוספות "כמו שטח" קוסמטיות בכל הצדדים, קשתות גלגלים מודגשות וחישוקים גדולים ונאים. הצביעה נראית עשירה ומוקפדת, מרווחי הגוף סימטריים והדוקים ויש נוכחות לו כביש נעימה לעין ועתירת סטטוס, שמנטרלת את סטיגמות המותג.

הממדים החיצוניים הנדיבים מנוצלים היטב לטובת הנוסעים. סף הכניסה/יציאה מעט גבוה מהמקובל בפלח אבל אינו דורש חוליות גב גמישות. מושבי הספורט הקדמיים נוחים ומעוצבים היטב עבור נוסעים בכל המידות, המושב האחורי רחב ומציע מרחב מכובד לראש ולרגליים של שניים-שלושה מבוגרים בגובה ממוצע, הראות לכל הכיוונים טובה ותא המטען מציע נפח סביר בזכות התקנת הסוללה מתחת למרכב.

הנדיבות הסינית הידועה בתחום האבזור לא פוסחת על תא הנוסעים של ה-EHS, שמציג מפרט די נדיר בפלח הזה שכולל בין השאר ריפוד עור, צמד מושבים חשמליים, גג שמש פנורמי חשמלי ואפילו דלת אחורית מתרוממת חשמלית. יש גם מערך מקיף מאוד של מערכות בטיחות אקטיביות מהדור האחרון, שרובן אינן טורדניות בנהיגה שגרתית.

מערך הפיקוד נראה עדכני עם לוח מחוונים דיגיטלי חד ועשיר במידע, מסך מולטימדיה בגודל מכובד והגה ספורטיבי עטוי עור ומתוכנן היטב. אבל פה ושם אפשר להבחין בפריטי LOW-TECH כמו תגובה איטית של המסך לפקודות מגע, מתגי "קיצור דרך" קטנים ומסורבלים לתפעול מערכות חיוניות, דוגמת מערכת האקלים, ומערכת תפריטים עם גרפיקה מיושנת. איכות הייצור והגימור טובה גם בסטנדרטים מערביים אם כי פה ושם אפשר למצוא משטחי דיפון מחומרים פלסטיים נוקשים ובוהקים, שמזכירים קוריאניות מדור קודם.

נתוני הספק מכובדים

מערכת ההנעה כוללת מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין, מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת מכובדת של כ-16 קילוואט שעה עם הספק משולב מוצהר של 258 כ"ס ומומנט משולב של 37.7 קג"מ.

אלה משולבים עם תמסורת ייחודית שכוללת עשרה "הילוכים". נתוני ההספק והמומנט מכובדים בהחלט עבור הפלח וגם נתון תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות מרשים עבור רכב פנאי מגודל וכבד.

אבל מי שמצפה לבעיטות כוח תכופות ומרגשות עשוי להתאכזב. מערכת ההנעה מכוילת בעיקר לפעולה חסכונית, "ירוקה" ונינוחה ובהעדר מצב "ספורט" במחשב הבקרה או שליטה ידנית כלשהי בתיבת ההילוכים, הביצועים מופקדים בידי המחשב.

לרכב בהחלט לא חסר כוח והוא שומר על תנופה מכובדת בעליות תלולות גם עם חמישה נוסעים ומסוגל לשייט במהירויות גבוהות ללא מאמץ. אבל כדי לרתום את כל הסוסים המוצהרים ולקבל את בעיטת הכוח המיוחלת צריך לרמוס במודע את הדוושה להמתין לקיק-דאון ולהשלים עם צליל מנוע מחוספס וקולני מעל 3,000 סל"ד.

כאשר נוהגים ברכב בצורה רגועה, כפי שהתכוונו מהנדסיו, הוא בהחלט מספק את הסחורה "הירוקה". אחרי טעינה מלאה, שאורכת בסביבות 4 שעות, הסוללה מספקת טווח חשמלי מכובד של מעל 40 ק"מ בתנאי אמת ישראליים ובהתנהלות עירונית טיפוסית הוא מרגיש "חשמלי" לגמרי ומשנע את עצמו בליווי זמזום חשמלי טיפוסי עם מעט מאוד התערבות של מנוע הבנזין.

צריכת הדלק המוצהרת של 55 ק"מ לליטר (WLTP) ריאלית אולי למי שמקפיד על טעינת הסוללה באדיקות. מי שלא נוהג להתחבר לכבל לעיתים תכופות או, שבונה על מצב הטעינה העצמית של הרכב, יצטרך להשלים עם כ-18-20 לליטר בלבד.

על הכביש ה-EHS מרגיש כמו רכב פנאי רגוע ונעים עם מעט פשרות דינמיות. ההגה די מאוזן עם כמות מכובדת של היזון חוזר, נטיית הגוף בפניות הדוקות מורגשת אבל לא בצורה מוגזמת, היציבות הכיוונית על הכביש המהיר טובה מאד והמתלים סופגים בצורה סבירה שיבושי כביש קלים עד בינוניים ונכנעים רק למהמורות ישראליות קשוחות.

בסך הכל הוא ממלא היטב את ייעודו כרכב טיולים משפחתי מרחקים ארוכים. בשטח אין לרכב יותר מדי מה להציע בשל מרווח גחון של 14.5 ס"מ בלבד אבל את מבחן הדילוג על מדרכות גבוהות הוא מבצע ללא קושי.

את הקלף החזק ביותר שולף הרכב בשורת המחיר. עם מחיר של ב-159 אלף שקל בלבד כולל עמדת טעינה והתקנה, בהתחשב בממדים, במפרט, באבזור ובאחריות יצרן הנדיבה, הרכב הזה ממנף את הטבת המס על רכבי פלאג-אין לטובת הלקוח, משקף היטב את שאיפות כיבוש השוק של היצרן ומציב את עצמו בצמרת מטריצת התמורה לכסף בישראל. לא רק בפלח הפלאג-אין אלא בפלח רכבי הפנאי בכלל. 优秀 (מרשים).

חלק מהמתחרות

קיה נירו פלאג-אין

מובילת המכירות בפלח הפלאג-אין שומרת על עיצוב הפנים והחוץ המוכר של הנירו ומציעה ממדים חיצוניים קומפקטיים יחסית ותא נוסעים מרווח. ההנעה משלבת בין מנוע ה-1.6 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום נטענת. ההספק המשולב 141 כ"ס, הטווח החשמלי 58 ק"מ, התאוצה ל-100 אורך 10.8 שניות והמחיר מתחיל ב-150 אלף.

יונדאי טוסון פלאג-אין

עבר לפינה נמצאת גרסת הפלאג-אין של יונדאי טוסון החדש, שמשווקת באירופה. הרכב משלב בין מנוע הטורבו 1.6 ליטר למנוע חשמלי וסוללה של 14 קילוואט ומסוגל לנוע על חשמל בלבד למרחק של עד 55 ק"מ. ההספק המשולב הוא 261 כ"ס, צריכת הדלק מרשימה אבל המחיר יקר בכ-15% מגרסת הטורבו של הרכב.

רנו קפצ'ור פלאג-אין

גם מעבר לפינה נמצאת גרסת הפלאג-אין של הג'יפון רנו קפצ'ור מהדור החדש עם הנעה, שמשלבת בין מנוע 1.6 ליטר בנזין למנוע חשמלי וסוללה של 10 קילוואט, שמספקת טווח חשמלי של עד כ-50 ק"מ. ההספק הכולל 160 כ"ס, צריכת הדלק המוצהרת כ-74 קילומטר לליטר והביצועים זריזים. המחיר עדיין לא ידוע.

עוד כתבות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים