משרד הבריאות מבקש להקשיח את נוהלי הכניסה והיציאה מישראל

המשרד יבקש לאשר בישיבת הממשלה את דחיית מועד פתיחת השמיים בחודש • כמו כן מבקש המשרד לחלק את מדינות העולם לשתי קבוצות, כאשר אחת מהן מוגדרת כבעלת סיכון גבוה - והשבים ממנה ידרשו לבידוד גם אם הם מחוסנים או מחלימים

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

משרד הבריאות מבקש לשנות את נוהלי הכניסה והיציאה מישראל. בישיבת הממשלה היום (ג') ביקש המשרד לאשר את דחיית מועד פתיחת השמיים לפיילוט עבור קבוצות - מסוף מאי לסוף יוני ולחלק את מדינות העולם לשתי רמות על פי נתוני התחלואה. על בסיס החלוקה מבקש המשרד להקשיח את המדיניות הקיימת כיום. אלא שישיבת הממשלה "פוצצה" בעקבות מחלוקות על מינוי שר המשפטים ולא התקבלה החלטה בנושא.

בהודעה שפורסמה מטעם משרד הבריאות נמסר כי "על מנת לשמור על תחלואה נמוכה ולאפשר את המשך ההקלות במשק כבר בשבוע הבא, משרד הבריאות מבקש להביא לאישור הממשלה היום את האסטרטגיה למדיניות מחמירה בגבולות המדינה, ופתיחה רחבה בפנים. כלומר, שמירה על רמת תחלואה נמוכה ככל שניתן בתוך ישראל, תוך מניעת כניסת תחלואה ווריאנטים מבחוץ".

הדאגה הגדולה היא אל מול הווריאנט ההודי שנכנס לישראל בשעה שעדיין לא הוכרז על הפסקת הטיסות מהודו לתל אביב. טיסות אלה פועלות פעמיים בשבוע על ידי אייר אינדיה ורוב הנוסעים בהן הם עובדים זרים. יש להניח שבדומה למדינות אחרות גם ישראל תכריז על השהיית הטיסות למדינה.

בינתיים מבקש משרד הבריאות לחלק את מדינות העולם לשתי קבוצות: בקבוצה ברמה 1 יכללו רוב מדינות העולם וההתנהלות מולן תמשיך על פי המדיניות הקיימת, כלומר כניסת ישראלים על פי החלטות המדינות עצמן וחזרה לישראל ללא בידוד למחוסנים/מחלימים ועם חובת בידוד לשאר הנוסעים.

הקבוצה השנייה של המדינות שתוגדר רמה 2 תכלול את המדינות בעלות סיכון גבוה על פי נתוני התחלואה שבהן, דוגמת טורקיה, הודו, ברזיל, אוקראינה, אתיופיה, מקסיקו ודרום אפריקה. לגבי מדינות אלו, פרסם המשרד אזהרת מסע בריאותית לאחרונה.

בכל הנוגע לנסיעות למדינות אלה, תתבצע הקשחה של המדיניות הקיימת כך שתיאסר לגמרי יציאת ישראלים (למעט חריגים) למדינות שיוגדרו כבעלות סיכון גבוה בשעה שישראלים החוזרים ממדינות ברמה 2 יהיו מחויבים לבידוד, גם אם הם מחוסנים או מחלימים.

זרים שתאושר כניסתם באופן חריג ממדינות ברמה 2 - ייכנסו למלוניות. התנאים המחמירים יחולו על מי ששהה באחת מהמדינות ברמה 2 במהלך 14 הימים שלפני הגעתו לארץ.

במשרד מדגישים כי הקריטריונים למדינות ברמה 2 "יתבססו על עבודת מרכז המידע והידע שגובש לעניין אזהרות המסע, אשר כוללים התייחסות להימצאות ווריאנטים חשודים/מסוכנים במדינה יחד עם שיעור וכמות החולים החוזרים ממדינות אלה לישראל".

עוד מציינים במשרד הבריאות כי עדכון המדינות יתבצע אחת לשבועיים בוועדה במתכונת דומה לזו שפעלה לעניין המדינות הירוקות והאדומות. במידה ותהיה מדינה שבה יש עליה חריגה בקריטריונים - ניתן יהיה להכריז עליה תוך כדי השבועיים. משרד הבריאות יפרסם מראש מדינות שמצויות בתהליכי החמרה, כדי לאפשר לנוסעים לשם להתארגן מראש.