ארה"ב | פיצ'ר

רפורמת המס של ביידן והכיס הישראלי: "השלכות דרמטיות"

במסגרת תוכנית כלכלית חדשה בהיקף של טריליון דולר, ביידן צפוי להגדיל את המס על רווחי ההון מ־20% ל־39.6% לטובת סיוע נוסף ל"משפחות אמריקאיות" • הבית הלבן: המס ישפיע רק על שלושה מכול 1,000 משלמי מסים • איך המס החדש צפוי להשפיע על ההייטק הישראלי ועל משקיעי הנדל"ן?

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ארבעה ימים חלפו מאז ש"דלפה" לתקשורת האמריקאית כוונת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להכפיל את המס על רווחי ההון לעשירי אמריקה, ועדיין רב הנסתר על הנגלה. מטרת העלאת המס היא מימון של תוכנית חדשה של הבית הלבן שטרם הוצגה וזכתה לשם "תוכנית המשפחות האמריקאיות", שעלותה צפויה לעמוד על כטריליון דולר.

על פי הפרסומים, ביידן מעוניין בהגדלת המס על רווחי הון מ־20% כיום ל־39.6% לאמריקאים שמרוויחים למעלה ממיליון דולר. זאת בנוסף למס של 3.8% מהרווחים מהשקעות שכבר היום מממן את "אובמה־קר" - רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה. בסה"כ מדובר על כך שעשירי ארה"ב ישלמו 43.4% מהרווחים על השקעותיהם.

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה ביום שישי שהצעות המס הקרובות של ביידן על רווחי הון והמרוויחים הגדולים ביותר "עקביות עם הדברים שאמר בקמפיין" וכי אלה וישפיעו "רק על שלושה מכל אלף משלמי מסים". 

 
  

כבר לא שליחם של התאגידים

דרך ארוכה עבר ג'ו ביידן, שנחשב במשך שנים ל"שליחם של התאגידים והבנקאים מדלאוור", עד שהגיע לבית הלבן בסבב השני שלו, הפעם כנשיא ארה"ב. מעטים העריכו שביידן בן ה־78, שרבים ראו בו חלופה "רגועה" ו"ממלכתית" לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, יעמוד בהבטחות הפרוגרסיביות שפיזר במהלך הקמפיין לנשיאות.

אלא שכעת, כך נראה, הוא צועד רחוק יותר מנשיאים רבים לפניו. את אחת הגושפנקות לכך הוא קיבל בסוף השבוע מהנציגה הצעירה הבולטת של השמאל הדמוקרטי בקונגרס, אלכסנדריה אוקסיו־קורטז.

"ממשל ביידן והנשיא חרגו בהרבה מהציפיות שהיו לאגף הפרוגרסיבי", אמרה אוקסיו־קורטז. "בכנות, אני חושבת שרבים מאיתנו ציפו לממשל הרבה יותר שמרני", היא הוסיפה.

שלב הסיכומים עוד רחוק מאוד, אבל לפחות בכל הקשור למהלכים הכלכליים־חברתיים שהוא עשה בתוך פחות ממאה ימים בבית הלבן, ביידן עשוי להיחשב לאחד הנשיאים המהפכניים ביותר בהיסטוריה האמריקאית. 

ביום חמישי הקרוב ינאם ביידן בפני הקונגרס האמריקאי, ושם הוא צפוי להציג את תוכניתו החדשה, השלישית במספר מאז נכנס לבית הלבן לפני שלושה וחצי חודשים בלבד. במסגרת התוכנית, צפוי ממשל ביידן לממן, על פי הדיווחים שונים, טיפול נוסף בילדים, ביטול תשלומי הורים לחינוך טרום־חובה וגני ילדים, ביטול התשלום של סטודנטים למכללות בציבוריות וכן חופשות בתשלום לעובדים.

יחד עם שתי התוכניות הקודמות שהוצגו בחודשיים האחרונים - חבילת הסיוע לקורונה ותוכנית התשתיות והאדם העובד שעלותן המשוערת היא כ־4.2 טריליון דולר - העלות הכוללת של התוכניות של ביידן צפויה להיות 5.2 טריליון דולר. אולם יש הטוענים כי זו הערכת־חסר וכי כבר עכשיו מדובר בסכום שעומד על למעלה מ־6 טריליון דולר.

כיצד יושפעו הישראלים

אם לשפוט על פי הבטחותיו לפני הבחירות וזמן קצר לאחר שנבחר, מדיניות המס המוצהרת של ביידן הפוכה למדיניות המס של טראמפ: היא מכוונת לקחת יותר מהעשירים ופחות מבעלי ההכנסות הנמוכות יותר.

כך במסגרת תוכנית התשתיות (בעלות של 2.3 טריליון דולר ל־8 שנים), ביידן מבקש להעלות את מס החברות מ־21% ל־28% והדבר נמצא כיום בדיונים בקונגרס. הערכות מסוימות מדברות כבר עכשיו על פשרה שתסתיים בסוף במס חברות בהיקף 25%.

השליטה הדחוקה של הדמוקרטים בקונגרס לא מאפשרת לנשיא לעשות ככל העולה על רוחו, למרות הרוב בסנאט, ולכן יכול להיות שזו הערכה ריאלית. בנוסף, במסגרת תוכנית המשפחות שתוצג השבוע כנראה, צפויים יחידים בעלי הכנסות גבוהות להכבדה בנטל המס, עלייה בשיעורי המס על הכנסותיהם והקטנת סכום הפטור ממס מתנות ומס עיזבון .

השינוי המוצע הנוכחי מעלה אל קדמת הבמה את השאלה המתבקשת: האם תושבי ישראל המשקיעים בארה"ב צפויים להיות מושפעים גם מרפורמת המס על רווחי ההון. בעוד שפרטי התוכנית עדיין לא פורסמו, נראה כי כבר ניתן להתוות מפת דרכים מסוימת. עו"ד בנימין טובי, שותף בכיר במשרד עורכי דין שקל ושות', עונה על שאלה זאת בחיוב.

לדבריו, "חבות המס של המשקיעים תגדל באופן משמעותי, דבר אשר עלול להשפיע על כדאיות ביצוע השקעות בנדל"ן בארה"ב. רפורמת המס האמריקאית המוצעת שכוללת העלאת שיעור המס הפדרלי על רווחי הון מ־20% ל־39.6% על נישומים עם הכנסות מעל מיליון דולר עלולה להשפיע על חבות המס האמריקאית של תושבי ישראל המשקיעים בנדל"ן בארה"ב".

"על פי אמנת המס בין ישראל לבין ארה"ב, רווחי הון שמופקים על ידי תושבי ישראל ממכירת נדל"ן בארה"ב ממוסים ראשית בארה"ב בהתאם לשיעורי המס החלים בארה"ב.

בישראל, המשקיעים יחויבו במס בשיעור של 25% (ומס יסף בשיעור של 3%) תוך קבלת זיכוי על המס ששולם על ידיהם בארה"ב. לפני הרפורמה, כיום, תושב ישראל שהפיק רווחי הון ממכירת נדל"ן בארה"ב יחויב בארה"ב במס בשיעור של 20% (עשוי לחול גם מס מדינתי בנוסף למס הפדראלי) ויקבל זיכוי בגין מס זה כנגד חבות המס שלו בישראל בשיעור של 25% (28% יחד עם מס יסף). כלומר, אותו משקיע ישראלי ישלם בישראל מס של 5% בלבד (או 8% עם מס יסף).

לדבריו, "לאחר הרפורמה של ביידן, אם היא תחוקק, המשקיעים הישראלים יצטרכו לשלם בארה"ב מס בשיעור של 39.6% על רווחי הון ממכירת נדל"ן בארה"ב. לפיכך, לאחר זיכוי המסים האמריקאים ייווצר להם עודף מס בשיעור של 14.6% (או 11.6% לאחר תשלום מס יסף) בישראל. הם לא יצטרכו להשלים כל מס נוסף בישראל אבל חבות המס של המשקיעים תגדל באופן משמעותי".

פערים בין מערכות המיסוי

קיימים פערים מושגיים בין מערכת המיסוי האמריקאית לבין זו הישראלית. כשמדברים בישראל על מיסוי נדל"ן מדברים על מס שבח ומס רכישה ולכן עולה השאלה מה הקשר למס רווחי הון. לדברי טובי, בארצות-הברית מס רווחי הון מחולק לשני סוגים - לזמן קצר ולזמן ארוך.

"מס רווחי הון לזמן קצר מתייחסים להחזקה של נכסים לתקופה של עד שנה ותמיד שיעורי המס שלהם היו גבוהים", הוא אומר, "לפני טראמפ הם עמדו על 39.6% וטראמפ הוריד אותם ל־37%. רווחי הון לטווח ארוך, מעל שנה, נהנו משיעורי מס פדראליים נמוכים יותר של 20%. ביידן מתכנן לשנות את רווח הון לטווח ארוך לאנשים שמרוויחים מעל מיליון דולר ולהשוות אותו למס רווחי הון לטווח קצר, כך ששניהם יעלו ל-39.6%".

"ההתייחסות לקנייה ומכירה של נדל"ן בחו"ל מבחינת המס היא כרווח הון. חוק מס שבח מטפל אך ורק במקרקעין בישראל. כל נכס שנמכר מחוץ לישראל לא מטופל במס שבח, ומכירה של מקרקעין בחו"ל מחויבת ברווח הון בהתאם להגדרת 'נכס' בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה".

לדברי עו"ד טובי הרפורמה לא צפויה להשפיע על רווחי הון של תושבי ישראל מנכסים שאינם נדל"ן שכן "על פי הדין הפנימי בארה"ב, רווחי הון אלו אמורים להיות פטורים ממס בארה"ב. גם לאחר הרפורמה, תושב ישראל המשקיעים בנכסים שאינם נדל"ן בארה"ב אמורים להמשיך ולשלם את מסיהם לרשויות המס בישראל בלבד בהתאם לשיעורי המס החלים בישראל".

עו"ד יועד פרנקל, מומחה למיסוי בינלאומי, מוסיף כי בנוסף למגזר המשקיעים הישראלים בנדל"ן, המיסוי החדש ישפיע גם על "יזמים ישראלים, פאונדרים של סטארט-אפים שעברו לארה"ב וחיים שם עכשיו. זה יכול להכפיל את המס באקזיט", הוא אומר.

"העלאת מס רווחי בארה"ב תשפיע בצורה דרמטית על ישראלים רבים", אומר מוטי בללתי מומחה מס ממשרד גרוס ושות', "ככל שהרפורמה של ביידן תיכנס לתוקף, אותם תושבי ישראל שהם אזרחי ארה"ב יידרשו להוציא מכיסם סכומי כסף משמעותיים באירועי רווח הון בגובה ההפרש שבין סכום המס שישולם לישראל לבין חבות המס בארה"ב.

דוגמה: תושב ישראל שנוצר לו רווח הון של מיליון דולר ושילם מס בישראל בסך של 280 אלף דולר (שיעור מס 25% + 3% מס יסף) יידרש לשלם בארה"ב את ההפרש שיכול להגיע ל־120־150 אלף דולר.

בללתי גם מציין את תחום ההיי־טק כתחום שיושפע מהרפורמה, שעלולה להוביל לחשיבה מחודשת ביחס לעיתוי החזרה לישראל של יזמים ועובדים בכירים בחברות שעברו לארה"ב למשך מספר שנים כדי לקדם את פעילות החברה מארה"ב.

"פעמים רבות הנוכחות של החברה בארה"ב נוצרה כתוצאה מרילוקיישן של יזמים ישראליים או עובדים ישראליים בכירים לארה"ב וכעת אלו יבקשו לבחון מחדש את נחיצות השהייה שלהם בארה"ב. לדוגמא: יזם ישראלי שעשה רילוקיישן לארה"ב לפני מספר שנים יבקש לשקול ולבחון מחדש היכן עדיף לו לגור במועד האקזיט".