מה זו בכלל הוועדה המסדרת ולמה היא כל כך משמעותית בכנסת

הגוש בהובלת יאיר לפיד קיבל את השליטה בוועדה, מוקד הכוח המרכזי במשכן בתקופה הקרובה • מה המשמעות ומדוע מדובר במכה כואבת לנתניהו?

מיקי זהר במליאה על הרכב הוועדה המסדרת / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
מיקי זהר במליאה על הרכב הוועדה המסדרת / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

הכנסת רעשה היום סביב ההצבעה על הקמת הוועדה המסדרת, מוקד הכוח המרכזי במשכן בתקופה הקרובה. אחרי תהפוכות, הפתעות ושינויים של הרגע האחרון, הגוש בהובלת יאיר לפיד קיבל את השליטה בוועדה.

מה המשמעות ומדוע מדובר במכה כואבת לבנימין נתניהו? גלובס עושה סדר.

הרכבה של הוועדה המסדרת חשוב במיוחד בעת ממשלת מעבר, שבשלב זה נראה כי היא עשויה להמשיך ולפעול עוד כמה חודשים לפחות. לפי החוק, הוועדה הזו אחראית, בין השאר, על מינוי הרכבי הוועדות כל עוד אין קואליציה מסודרת שתביא לשינוי כוחות.

במצב הנוכחי של מעין תיקו בין הגושים, עם ימינה ורע"ם המשחקות על התפר, הדיון על הרכב הוועדה המסדרת נסב על כמה כוח יינתן לכל גוש על פי מפתח של משקל המפלגות בכנסת. הצעת הליכוד העניקה לימינה את לשון המאזניים הבלעדית כמעט ולכן רע"ם התנגדה. בהצעה שהתקבלה, זו של מאיר כהן מיש עתיד, יהיו בוועדה 16 חברים בגוש המתנגד לנתניהו, 14 בגוש התומך בו, שני חברי ימינה וחבר אחד לרע"ם. משמע לימינה נשמר כוח רב, אבל רע"ם היא לשון המאזניים. נתניהו יצטרך את רע"ם וגם את ימינה כדי להעביר החלטות בוועדה ועל רקע הצבעת שתי מפלגות אלה היום, ספק אם יוכל לקבל תמיכה זו.

עד שתוקם קואליציה, הוועדה המסדרת תקבע את הרכבי הוועדות האחרות בכנסת. דבר זה איפשר ללפיד להציע לרע"ם תמורת תמיכתה את ראשות הוועדה למאבק באלימות בחברה הערבית וכן מקום בוועדת הכספים היוקרתית. בנוסף, תקבע הוועדה את הרכבי הוועדות האחרות (חוץ וביטחון בראשן), והליכוד יאלץ להגיע להסכמות עם הגוש המתנגד ולא יוכל להעביר דבר ללא הסכמה.

השליטה של הגוש המתנגד לנתניהו בוועדה הזו, תאפשר גם לנטרל את השפעת יושב ראש הכנסת יריב לוין ואף להביא להחלפתו.

לאחר מערכות הבחירות הקודמות, כשהוועדה נשלטה על ידי גוש כחול לבן, הליכוד כשל בהצבעות בה פעם אחר פעם ובראשות הוועדות העיקריות הוצבו אנשי הגוש המתנגד לו. רק לאחר הקמת הממשלה הפריטטית, חזרה השליטה לקואליציה, וכעת שוב נשמטה מידי הליכוד.