קובי מימון וחיים צוף מנפיקים שותפות אנרגיה מתחדשת בת"א

קלין וליו שבשליטת נפטא השקיעה עד היום 30 מיליון שקל בחברות בתחום • הנפקת אנרגיה נוספת: תיגי - הנושאת הערת עסק חי

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

עוד שתי הנפקות בדרך לת"א: שותפות קלין וליו ונצ'רס וחברת תיגי, המבקשות לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת, ואשר משתייכות לתחום האנרגיה המתחדשת - הלוהט כבר תקופה ארוכה בבורסה המקומית.

קלין וליו (Clean Value) היא שותפות להשקעה בטכנולוגיות מתקדמות באנרגיה, בקלינטק ובתשתיות. בעלת השליטה בה היא חברת נפטא - זרוע האנרגיה של קבוצת  אקויטל, הנסחרת בבורסה בשווי שוק נוכחי של כ-1.4 מיליארד שקל, ואשר מחזיקה בין היתר בשותפות החיפושים ישראמקו (השותפה בקידוח הגז "תמר") ובענקית הנדל"ן המניב איירפורט סיטי.

"דרגה גבוהה של סיכון כספי"

בעלי השליטה בקבוצה הם קובי מימון וחיים צוף, המכהן כיו"ר השותפות שכעת מונפקת. בכוונתה של נפטא "לרכוש לפחות 20% מיחידות ההשתתפות שתוצענה לציבור". המנכ"לים המשותפים של השותפות הם ניר מרום ועמית שרביט. עד כה השקיעה קלין וליו כ-30 מיליון שקל בארבע חברות, סכום שאינו תלוי במהלך ההנפקה.

הארבע הן חברת רייקאטצ', המפתחת מערכת תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לניהול שדות סולאריים, שמתקדמת בעצמה לקראת הנפקה בבורסה; חברת לומינסנט (Luminescent), המפתחת פתרון להגדלת יעילות ונצילות ייצור חשמל סולארי; ביו-פנס (Bio-Fence), שפיתחה פתרון לניקוי וירוסים וחיידקים על משטחים; ומטאו-לוג'יק (Meteo-Logic), המפתחת יכולת לזיהוי שינויים במחירי נכסי אנרגיה.

רואי החשבון של קלין וליו מפנים את תשומת לב המשקיעים לכך שפעילות השותפות כרוכה "בהוצאות כספיות גדולות ובדרגה גבוהה של סיכון כספי ואי-ודאות", וכי פעילותה "מותנית בהשגת מקורות מימון".

"יתרות מזומנים בהיקף לא מספק"

חברת תיגי, שייסד ב-2007 היו"ר שמעון קליר, מציעה "טכנולוגיה חדשנית לקולטי שמש ומערכות לאספקה ולאגירה של אנרגיית חום מתחדשת לשימושים תעשייתיים ומסחריים". תיגי (TIGI) עוסקת בפיתוח ושיווק "מערכות לייצור ואגירה של אנרגיית חום לשימושים תעשייתיים ומסחריים", המבוססות, בין היתר, "על רכיבי אנרגיה מתחדשת ומאפשרות הפקה יעילה של חום".

החברה מציינת כי משנת 2015 ועד כה ביצעה כ-30 התקנות של מוצריה בארץ ובעולם, "ביניהן עבור חברות תעשייתיות ומסחריות מובילות", בהם בבניין המשרדים של חברת סאפ ברעננה, במפעל מזון בערד, ביקבים בגליל ובגולן, בקיבוץ יזרעאל, ועוד.

בסיכום המחצית הראשונה של 2020 הכנסותיה של תיגי עמדו על פחות מ-1.5 מיליון שקל - לעומת הכנסות של פחות מ-700 אלף שקל בשנת 2019 כולה, והיא הציגה הפסד של כ-2.5 מיליון שקל, אחרי הפסד שנתי כפול (5 מיליון שקל) בסיכום שנת 2019.

תיגי מציינת, כי עד היום הושקעו בחברה כ-40 מיליון שקל ומלבד משפחת המייסד בין המשקיעים בה מזכירה את קובי ויהודית ריכטר, ומשפחות חשין, רוטלוי וליברמן.

כמו חברות רבות נוספות המגיעות בגל ההנפקות הנוכחי לבורסה, גם תיגי נושאת בדוחותיה הערת "עסק חי", תוך שרואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, גירעון בהון וליתרות ושווי מזומנים אשר "אינן בהיקף מספק, המאפשר לחברה לממש את תוכניותיה העסקיות" בשנה הקרובה.