קק"ל תשקיע 350 מיליון שקל בהקמת מפרץ החדשנות בחיפה

יו"ר קק"ל אברהם דובדבני הצהיר במהלך ישיבה כי "קק"ל תשמח לקחת חלק בהקמת פארק, שיהיה מהגדולים בישראל, על שטחי בז"ן וסביב לו, בהיקף של אלפי דונמים" • לפני כחודש שלח מ"מ הממונה על התקציבים באוצר לוועדת המנכ"לים לפיתוח מפרץ חיפה מכתב שבו מתח ביקורת על תוכנית "מפרץ החדשנות"

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

עיריית חיפה הודיעה שבמהלך ישיבה שנערכה אתמול (ג') במשרדי קק"ל, הצהיר יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני כי "קק"ל תשמח לקחת חלק בהקמת פארק, שיהיה מהגדולים בישראל, על שטחי בז"ן וסביב לו, בהיקף של אלפי דונמים, ואף תהיה מוכנה להעניק מקדמה בהיקף של כ-350 מיליון שקל ליישום תוכנית זו".

אין להקל ראש בהצהרה זו, שמהווה תמיכה במאבקה של העיר חיפה לפינוי בז"ן ומימוש תוכנית מפרץ החדשנות.

ברקע הדברים יש לציין כי לפני כחודש שלח יוגב גרדוס, ממלא-מקום הממונה על התקציבים באוצר, לוועדת המנכ"לים לפיתוח מפרץ חיפה מכתב שבו מתח ביקורת על תוכנית "מפרץ החדשנות", לפינוי המפעלים במפרץ חיפה, לניקוי השטח ולבנייה בהיקף נרחב בקרקע למגורים, לתעסוקה ולמסחר.

גרדוס ביקש לבחון שוב את התוכנית וכתב כי "לאור הפערים שמצאנו בלוחות הזמנים ובמקורות והשימושים המופיעים בתחשיב התוכנית, נבקש לקיים דיון במסגרת הוועדה המתמקד בתחשיב ובהנחות היסוד העומדות בבסיסו". בהמשך למכתב נודע כי מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכנס ינקי קוינט החליט להקפיא את קידום התוכנית.

מראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם נמסר כי "התוכנית, אשר הוצגה על ידי יו"ר קק"ל, משתלבת באופן מושלם בחזון, אותו מקדמות עיריית חיפה ורמ"י, לפיו מפרץ חיפה איננו אתר הפסולת של מדינת ישראל ומקומם של מפעלי התעשייה הפטרוכימית אינם בלב האוכלוסייה המתגוררת בו. על כן, פועלת העירייה בנחישות, על מנת להוציא מהמפרץ את כלל מפעלי התעשייה המזהמים, עליהם משלמים תושבי מטרופולין חיפה, מידי יום, בבריאותם".

עו"ד דוד עציוני, סגן ראש עיריית חיפה, שהוא גם סגן יו"ר קק"ל מבהיר שבניגוד לפרסומים, תמיכת רמ"י מובטחת: "בפגישה אתמול היו גם נציגי משרד ראש הממשלה ועלתה שאלת התנגדותו של יקי קוינט, יו"ר רמ"י. מה שנאמר לנו זה שממשיכים קדימה ובסה"כ רצו ברמ"י לברר את סוגיית המימון. נאמר לנו שיקי קוינט מאד בעד התוכנית".

לדברי עציוני, הפארק ממוקם מדרום מזרח לבז"ן, ברובו פנוי, ולכן אין מניעה להתחיל את מימוש הפרויקט: "בנקודה הזאת של ההון הנדל"ני, וקבלה בתמורה של יח"ד, אנחנו נעבוד כמו שאנחנו עובדים מול רמ"י. הפארק מעניין כי הוא חלק מהחזון של קק"ל לפיתוח שלושה פארקים גדולים בדרום, מרכז (פארק אריאל שרון), ובצפון. אנחנו מאמינים שהפארק בצפון יהיה הגדול בארץ. אנחנו מוכנים לצורך העניין להתחיל באופן מיידי".

מרמ"י נמסר בתגובה כי "אנו מכירים בחשיבותה של התוכנית לפינוי מפרץ חיפה וביתרונותיה ואנו מברכים על החלטתה של קק"ל לתמוך בפרויקט, שלהערכתנו עלותו תסתכם בכשלושה מליארד שקל בחמש השנים הקרובות. יחד עם זאת, כפי שהסברנו, אין בידי רמ"י כדי לשאת בעלויות מימונו של הפרויקט". 

משרד האוצר מסר בתגובה כי "תוכניות לפיתוח העיר חיפה נבחנות בימים אלו בצוות פנים ממשלתי. הצוות בוחן בין היתר את הכלכליות של התוכניות השונות. בחינה זו נמצאת בעיצומה ותתייחס, בין היתר, לכלל מקורות המימון השונים".