גרמניה תאריך את הסגר, אך תאפשר פתיחה הדרגתית של מוסדות החינוך

ממשלת גרמניה החליטה הערב להאריך את הסגר במדינה עד ל-7 במרץ • מדינות המחוז יוכלו לפתוח את מערכת החינוך קודם לכן בהתאם לנתוני התחלואה • גרמניה ירדה מממוצע יומי של יותר מ-160 מקרים חדשים ל-100 אלף תושבים לפחות מ-75 מקרים

אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Michael Sohn
אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Michael Sohn

הסגר בגרמניה יוארך עד ל-7 במרץ, אך מדינות המחוז יוכלו להחליט עצמאית ולפי נתוני התחלואה בקורונה על פתיחת גנים ומוסדות חינוך קודם לכן; כך הוסכם הערב בתום שעות של דיונים בין הממשלה הפדרלית בגרמניה, בראשות הקאנצלרית אנגלה מרקל, לבין ראשי מדינות המחוז. משמעות הארכת הסגר היא שהגבלת התקהלויות נמשכת וגם איסור על פתיחת חנויות לא-הכרחיות ומגזר התרבות והגסטרונומיה, למעט מספרות, שככל הנראה ייפתחו לציבור מעט מוקדם יותר, ב-1 במרץ.

סוגיית החינוך הייתה השנויה ביותר במחלוקת בפסגה הדיגיטלית, שנמשכה מאז שלוש אחר הצהריים (שעון גרמניה) ועד שמונה בערב. חלק ממדינות המחוז הודיעו כי בכוונתן לפתוח את מסגרות החינוך כבר החודש, בעוד אחרות הפצירו להמתין לירידה נוספת בתחלואה. גרמניה ירדה מממוצע יומי של יותר מ-160 מקרים חדשים ל-100 אלף תושבים לפחות מ-75 מקרים. בעוד שבדצמבר נרשמו במדינה יותר מ-25 אלף מקרים ביום, ביממה האחרונה נרשמו כ-7,000 מקרים בלבד.

הפשרה שהתקבלה בעקבות חילוקי הדעות היא לאפשר למדינות המחוז לנקוט מדיניות עצמאית בסוגיה. מדינת סקסוניה, שהייתה בין הראשונות להטיל סגר ולהשעות את הלימודים, הודיעה כי תחדש אותם ביום שני הקרוב. בברלין דיווחו כלי התקשורת כי הגנים ולימודים בבתי ספר יתחדשו במתכונת מצומצמת כבר מה-22 בפברואר.

לפי דיווחי כלי התקשורת, הקאנצלרית מרקל ביקשה לבחון אפשרות לחסן בעדיפות גבוהה את עובדי מערכת החינוך, למרות המחסור העמוק בחיסונים לאוכלוסייה מבוגרת בגרמניה. היא גם עודדה את השימוש בבדיקות מהירות (בדיקות אנטיגן), שהחל מהשבוע שעבר זמינות לקנייה בבתי מרקחת ובאינטרנט ומותרות לשימוש לכל אדם.

את הקיץ האחרון העבירה גרמניה עם שיעורי תחלואה נמוכים מאוד, ועם עלייתם היא נכנסה בתחילת נובמבר ל"סגר לייט" שכלל את סגירת כל מוסדות התרבות, חדרי הכושר והמסעדות. מתכונת זו לא הוכיחה את עצמה, ומספרי החולים עלו באופן חד. זאת עד שב-16 בדצמבר נכנסה גרמניה לסגר נוקשה יחסית, הכולל את השעיית הלימודים הפיזיים, איסור על פגישה של יותר ממשק בית אחד והגבלות נוספות. מאז לא התחדשו הלימודים בבתי הספר והגנים שמורים לילדיהם של עובדים חיוניים.

לפי ההסכמות הערב, יורד עוד יותר רף התחלואה המקסימלי המאפשר מסחר חופשי, והחנויות הלא-הכרחיות, המוזיאונים ומוסדות התרבות יורשו להיפתח במרץ רק במקומות בהם התחלואה תעמוד מתחת ל-35 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע, לעומת כ-50 מקרים כיום.