גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיסה לאחור: "יחלפו 4-5 שנים עד שענף התעופה יחזור למספרים של 2019"

אל הסיכום הקודר של ענף התעופה והתיירות בשנת 2020, מצטרפת כעת התחזית לעתיד, ונראה כי בשלב הזה גם היא מעורפלת • מומחה התעופה אנדי ריקובר: "גם לאחר שהתחלואה תרד ואמון הטסים יעלה, הסוגיה הכלכלית תישאר פתוחה"

אולם הכניסה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
אולם הכניסה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

2020 הוגדרה כשנה האיומה ביותר בתולדות התעופה והתיירות והמספרים מדברים בעד עצמם: ארגון התעופה יאט"א, שלאורך השנה נאלץ לעדכן את התחזיות שלו בהתאם למציאות המשתנה, מעריך כי התאוששות בענף לא תתרחש לפני 2024. את ההפסדים ב-2020 לחברות התעופה מעריכים ב-118.5 מיליארד דולר מה שמנומק בצניחה של 66% בביקוש לטיסות לעומת 2019. ההפסדים מגיעים גם אחרי שחברות התעופה הידקו חגורה וצמצמו כ-45% בהוצאות. ההערכות של יאט"א הן כי על כל נוסע הפסידו חברות התעופה ב-2020 כ-66 דולר בממוצע.

תנועת הנוסעים העולמית צנחה מ-4.5 מיליארד ב-2019 ל-1.8 מיליארד ב-2020 - מספר שלוקח את הענף לממדים של 2003. ההערכות של יאט"א הן כי את 2021 יסכם הענף עם תנועה עולמית של 2.8 מיליארד נוסעים.

המספרים בישראל כואבים לא פחות: ב-2019 עברו בנתב"ג כ-24.5 מיליון נוסעים, ב-2020 תנועת הנוסעים צנחה ב-92% ל-4.5 מיליון וזרקה את נתב"ג למספרים של 1992. לשם המחשה, ביולי-אוגוסט 2019 טסו 5.5 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות. בימים עמוסים חולפים בנתב"ג כ-100 אלף נוסעים כאשר בחודש אפריל כולו עברו בו כ-9,000 נוסעים. ביוני 2019 פעלו בנתב"ג 140 חברות, וביוני 2020 פעלו בו 16 חברות בלבד.

ההכנסות של נתב"ג צנחו כמעט לאפס, בלי אגרות ובלי מסחר ועם פעילות דלה בשדה התעופה רמון. תפעול נתב"ג נעשה באמצעות מסגרות אשראי שיוחלפו להלוואות. אלפי עובדי רשות שדות התעופה הוצאו לחל"ת.

התעופה והתיירות כרוכות זו בזו והמספרים בתיירות משקפים צניחה כואבת: הצפי ש-2020 תסתיים עם שיא של 5 מיליון תיירים התבדה חודשיים אחרי שהשנה התחילה, וכך מ-4.5 מיליון תיירים שהגיעו לישראל ב-2019, את 2020 מסכמים עם 850 אלף תיירים - ירידה של 81%. הכנסות של עשרות מיליארדים נמחקו. במשרד התיירות מציינים כי עם התחלת מבצע החיסונים המשרד נערך עם תוכנית להחזרת תיירים "כל זאת בכפוף למגבלת היעדר תקציב מדינה מאושר". במשרד מבינים שתיפתח תחרות עזה על התיירים ומבטיחים להפעיל את כל האמצעים להתחרות במדינות שלהן יש תקציב, ויותר מכך הבנה לחשיבות של התיירות בזווית הכלכלה ובכלל.

הדרכון הירוק תלוי בהסכמות

מתי השמיים יפתחו לתיירים? מאז חודש מרץ ישראל אוסרת כניסת תיירים למעט חריגים. רוב המדינות סגרו שעריהן וההגבלות משפיעות על התעופה: מסקר יאט"א עולה ש-83% מציבור הנוסעים לא יטוסו למדינות בהן יחויבו בבידוד - וכעת, אל מול הבידוד עומדת התקווה בדמות חיסונים והדרכונים הירוקים. קפריסין הודיעה כי מחודש מרץ 2021 היא תפתח את שעריה למחוסנים. ההכרזה של המדינה המשוועת לתיירים היא הראשונה מבין מדינות אירופה. כדי שהדרכון הירוק יהווה בוסט לתיירות, נדרשת אמנה בינלאומית שגם לישראל כדאי להיות חלק ממנה. במשרד הבריאות מציינים כי "טרם התקבלו הסכמות בינלאומיות בנושא".

"יחלפו 4-5 שנים עד שנחזור למספרים של 2019", כך מעריך מומחה התעופה העולמי אנדי ריקובר המייעץ לחברות תעופה, לרשויות ולמשרדי תחבורה במדינות שונות. "התיירות שינתה פניה. בטווח הקצר גם אם אפשר לטוס - ברוב היעדים אני אמצא מציאות אחרת כתייר. אם אני למשל רוצה לטוס לאיטליה, בימים שבהם הכל סגור - מה אעשה שם כתייר?". לשאלה על השבת אמון הנוסעים לטוס משיב ריקובר כי ככל שהחיסון יהיה נפוץ יותר והתחלואה תרד - אמון הנוסעים יעלה. "אבל אז תעלה הסוגיה הכלכלית. ההכנסה הפנויה של רבדים שונים בציבור ירדה, האבטלה זינקה וסדרי העדיפויות של הצרכנים השתנו: אלו צרכנים מבוגרים שיעדיפו לוותר על הוצאה כספית עבור חוויות או הרפתקאות שהפכו למותרות ועד הצעירים שחזרו לגור אצל ההורים שהחיסכון עבורם הוא למחיה ולא לטיולים".

האם המגזר העסקי יוכל לאושש את התעופה?
"בימי השגרה הנוסעים העסקיים מהווים כ-25% מכלל הנוסעים, אלא שבמונחים כספיים הם מהווים כחצי מההכנסות עבור החברות (כשהם רוכשים כרטיסי טיסה יקרים יותר, הניתנים לביטול או כרטיסים במחלקות יוקרה). מצד אחד, התחליפים הטכנולוגים לא יהוו תחליף לממשקים בין אישיים לאורך זמן, מצד שני, ארגונים לא ימהרו להורות לעובדים שלהם לטוס כשהאחריות הבריאותית של העובדים רובצת לפתחם".

פחות חברות, טיסות יותר יקרות

"המגזר העסקי היה הראשון שהפסיק לטוס ואני מעריך שגם הלחץ הסביבתי יתחיל להיכנס למשוואה עוד לפני שהתעופה תתאושש", מסביר ריקובר, "חברות יידרשו להציג נתונים סביבתיים שמבטאים צמצום בתעופה, מה שהתחיל לפני הקורונה ויצבור תאוצה אחריה. גם בסגמנט העסקי המיתון הכלכלי העולמי ישפיע והוא עשוי לעכב את ההתאוששות של הענף".

איזו מציאות תעופתית נפגוש כשהענף יתאושש?
"יהיו פחות חברות תעופה ויהיה יקר יותר לטוס משום ששיעורי התפוסה ירדו וההוצאות של החברות גדלו. יש גבול לכמה שאפשר להמשיך להטיס מטוסים ריקים ולהפסיד על כל נוסע. השלב המאתגר הוא של ה-Ramp Up, העלייה על הרמפה מחדש, וחברות חוששות ממנו ובצדק. בהתחלה אולי נראה מלחמת מחירים אבל בסופו של דבר ההוצאות הן כבדות וכוללות הלוואות שהחברות יצטרכו להחזיר לספקים, לגורמים מממנים ולנוסעים באמצעות הזיכויים על טיסות שבוטלו בתקופת הקורונה המוגדרות מבחינת החברות כהלוואה כך שעל נוסעים רבים שישבו במטוסים, החברות גם לא יכניסו דולר - אלו כספים שכבר נכנסו ונספרו בדוחות. נגיע למצב שבו מטוסים לא יהיו מלאים וחלק מהנוסעים לא משלמים. לא רק שה-Ramp Up יהיה כרוך בהוצאות גדולות אלא שספקים, נמלי תעופה וגופים מממנים שהחברות הגיעו איתם להסכמים בתקופה שהן לא טסו - ירצו לקבל את החוב שלהם חזרה כשהם יראו חברה פעילה. זו תהיה תקופה שנראה בה חברות מדממות וחברות שרק אז יגלו שאין להם איך לשרוד".

ויחד עם החברות גם נמלי התעופה נקלעו לקשיים.
"נכון, אבל להבדיל מחברות תעופה, נמלי תעופה לא יכולים לפשוט רגל והם שונים במהותם. ברחבי העולם, נמלי תעופה שנמצאים בבעלות פרטית יידרשו לעשות התאמה של תוכניות שנקבעו עוד לפני המשבר כמו להגדלת טרמינלים או הרחבת תשתיות ולבדוק את הרלוונטיות שלהן. אני מעריך שהאגרות שנמלי התעופה גובים מהחברות ירדו".

ריקובר גם צופה שנראה שינוי בדפוסי הטיסות - ראשית עם מעבר למטוסים חסכניים ויעילים גם בטיסות ארוכות טווח, שנית עם צמצום של קווים בטיסות ישירות (מנקודה לנקודה) ליעדים שלא מוגדרים בליבת הפעילות של החברות, דוגמת קו תל אביב-לאס וגאס שאל על תכננה להשיק וביטלה. "גם במובן הזה נחזור כמה שנים לאחור", הוא אומר.

עוד כתבות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

שוטרים ממשטרת ניו יורק הגיעו מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם רה"מ

מטה משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם ראש הממשלה: "כבר מחר, על מנת לקבל עדכון על מצב העסקה הנידונה" ● מטולה: ארבע פגיעות ישירות בבית פרטי • טיל נ"ט נורה לעבר משאית עופות סמוך למושב רמות נפתלי בגליל העליון - ללא נפגעים • שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן נחת בישראל ● עדכונים שוטפים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"