מודרנה מתחילה בניסוי בחיסון לקורונה לבני נוער

החברה הודיעה כי תערוך בקרוב ניסוי ב-3,000 נערים ונערות מגיל 12 • לרוב מחלת הקורונה קלה יותר אצל בני הנוער, אך החשש הוא שאם לא יחוסנו, יהפכו למפיצים משמעותיים של הנגיף

חוקרת בודקת מבחנות דם כחלק מהניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP
חוקרת בודקת מבחנות דם כחלק מהניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP

חברת מודרנה הודיעה כי תחל בקרוב בניסוי מיוחד בבני נוער בחיסון שלה למחלת הקורונה. חברת פייזר, אשר כמו מודרנה פיתחה חיסון מבוסס RNA, שהגיעה לרמת יעילות דומה של 95%, כבר חיסנה בניסוי שלב III שלה נערים ונערות מגיל 12. לא נמצאו אצלם תופעות לוואי ייחודיות.

מודרנה לא כללה בני נוער בניסוי שלה, והיא תערוך כעת ניסוי נפרד ב-3,000 ילדים. עדיין לא בטוח מתי הניסוי יתחיל.

בני נוער חולים במחלת הקורונה בשיעורים דומים למבוגרים, אם כי עבור רובם המוחלט מדובר במחלה קלה. החשש הוא שאם רק מבוגרים יתחסנו, בני הנוער עדיין יכולים להוות מפיצים משמעותיים של המחלה. לאור היעדר תופעות הלוואי החמורות בניסויים בחיסוני ה-RNA עד כה, הוחלט לנסות את החיסון גם על בני הנוער.

ניסוי בילדים מתחת לגיל 12 יהיה השלב האחרון. הם נדבקים כנראה פחות בקורונה, בוודאות חולים עוד פחות מבני הנוער, והגוף שלהם שונה מזה של מבוגרים ועדיין מתפתח, כך שישנו יותר סיכון. כיום אסור לתת חיסון שנוסה במבוגרים בלבד לילדים, אלא במקרה חירום. קבוצה נוספת שתצטרך לחכות היא נשים בהריון, וייתכן שהחיסון לעולם לא ינוסה בנשים בהריון, ולכן גם לא יוצע להן (כי הן תוכלנה להתחסן לפני או אחרי ההריון).

ילדים עד גיל 14 מהווים כ-2.4 מיליון איש מתוך 8.7 מיליון אזרחי ישראל נכון לסוף 2017. מכאן ניתן להעריך כי מנות החיסון שהוזמנו מהחברות פייזר ומודרנה, עבור 7 מיליון מתחסנים, יספיקו לכלל האוכלוסיה.