הותר לפרסום: אמיר ואיציק דיין הם אנשי העסקים שנעצרו בחשד לביצוע עבירות מס במאות מיליוני שקלים

האחים, שלמשפחתם קונצרן חברות בארץ ובחו"ל, נעצרו ליומיים בנובמבר בחשד לביצוע עבירות מס והעלמת הכנסות בהיקף מאות מיליוני שקלים • ברקע לפרשה מצוי סכסוך גירושים של אחד מהאחים • שמותיהם הותרו לפרסום בעקבות עתירת גלובס וכלי תקשורת נוספים • עוה"ד של האחים: "לא נפל כל דופי בהתנהלותם"

איציק ואמיר דיין / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
איציק ואמיר דיין / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

הותר לפרסום לבקשת גלובס וכלי תקשורת נוספים: האחים המיליארדרים איציק ואמיר דיין, שנמנים עם אחת מהמשפחות העשירות והדיסקרטיות בישראל, הם שני אנשי העסקים שנעצרו בחודש שעבר בחשד לביצוע עבירות מס והעלמת הכנסות בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

חשבון הנאמנות של קרוב המשפחה הקשיש וסכסוך הגירושים: כך התפוצצה הפרשה
מלונות בוטיק בישראל, נדל"ן בגרמניה ומאבקים מול תשובה: הכירו את משפחת דיין 

החשד נגד השניים מתמקד במאות מיליוני שקלים שלכאורה הגיעו אל האחים מנאמנות זרה שהוקמה ב-2001 על-ידי תושב זר לא מוכר מצרפת בשם ז'ק מלכה, שהוא חמו של איציק דיין. ב-2015 הנאמנות, ששני האחים רשומים כנהנים בה, חתמה על הסדר מול רשות המסים, אלא שמזה תקופה התעורר חשד אצל הרשות כי הנאמנות היא פיקטיבית, דבר שהוביל לחקירה סמויה.

אחת התהיות שהעלו אנשי רשות המסים היא כיצד שולם מס של שני מיליון שקל בלבד, למרות שנכנסו לנאמנות מחו"ל 182 מיליון אירו. ב-9 בנובמבר החקירה הפכה לגלויה, והשניים נעצרו.

"הנאמנות הזו היא פיקציה"

כחלק ממסמכים שהותרו כעת לפרסום נחשף גם פרוטוקול דיון שהתקיים בבית המשפט בנוגע להארכת מעצרם של השניים. במהלך הדיון הציגו נציגי רשות המסים, אבי אוחיון ויוני דוד, את תמונת המצב בחקירה.

לדברי אוחיון בדיון, "עולה תמונת מצב לפיה החשודים אמיר ואיציק דיין - שני אחים מאחת המשפחות העשירות בישראל - רימו את רשות המסים בכך שהציגו מצג-שווא, לפיו נכסיהם הרבים בגובה מאות מיליוני שקלים מוחזקים בנאמנות על-ידי תושב צרפתי, כיום בן 91, אשר מתכחש לכך בכל תוקף, וכל זאת להתחמק מתשלומי מסים בישראל בגובה של עשרות מיליוני שקלים. לאחר מאמץ רב של היחידה למיסוי בינלאומי ברשות המסים ובשיתוף פקיד שומה חולון ופקיד שומות חקירות תל אביב והרשות לאיסור הלבנת הון, תוך חקירה סמויה בישראל ומחוצה לה, הפכה הבוקר החקירה לגלויה".

לשאלת עו"ד חיים גבאי, אחד משני באי-כוחם של הדיינים, על כך שמאז 2015 יש לנאמנות הסדר מול רשות המסים, והיא מגישה דוח מדי שנה לרשות המסים - והאם הדוח לא נבדק, השיב דוד כי "בשנת 2015, כשהוגש דוח הנאמנות, בעצם 'גיירו' סכום של כמיליארד שקל, כ-182 מיליון אירו, והם הלבינו את זה. בעצם הם יכולים למשוך כסף ללא מס בסכום של 182 מיליון אירו, כאשר על כל זה הם שילמו 2 מיליון שקל מס. שורש הבעיה הוא שהכול - הנאמנות - היא פיקציה. היא גוירה בזיוף. מאז התחילו לבדוק את הנאמנות באמצעות אמנות בינלאומיות, והתחיל להצטבר לנו חומר שבעצם מראה לנו שכל הנאמנות הזו היא פיקציה".

עו"ד חיים גבאי שאל את דוד במהלך הדיון האם הוא מודע לכך שלנהנים - האחים דיין - אין בכלל מילה בנאמנות הזאת, זאת כחלק מטענת ההגנה כי האחים דיין אינם יכולים לשנות כלום בנאמנות, וכי הם "פאסיביים". דוד השיב כי "זה לא משנה, מכיוון שהכול פיקציה, ויש לי ראיות שהם הבעלים האמיתיים של כל החברות".

במהלך הדיון העלה עו"ד נתי שמחוני את אחת מטענות ההגנה של אמיר דיין, לפיה החקירה הפלילית החלה בשל סכסוך בינו לבין פרודתו. שמחוני שאל את נציג רשות המסים: "אתה לא בדקת את הנאמנות בשנת 2015 בגלל חוסר בכוח-אדם, כל שנה מוגשים לו דוחות, והוא גם לא בודק את הנאמנות, ויש לך מידע מהמיסוי הבינלאומי - זה יהיה מוגזם לומר שהמידע הוא בגין ריב משפחתי, ואתם נופלים לכלל טעות ותופסים צד?".

על כך השיב דוד: "יכול להיות שהקטליזטור שלח לבדיקה בגלל הסכסוך המשפחתי, יכול להיות, אבל בסופו של דבר יש לנו ראיות חיצוניות, לא מהגרושה או מהפרודה, אני לא יודע מה המצב עכשיו, אבל יש לנו ראיות חיצוניות".

המעצר "השקט" והדיל עם רשות המסים

שמם של האחים נאסר עד כה לפרסום, זאת לאחר שעורכי דינם, חיים גבאי ונתי שמחוני, הגיעו להסכם עם רשות המסים, לפיו הם יסכימו לשהות יומיים במעצר, ללא ערר על המעצר, ובתמורה הרשות תסכים להוצאת צו איסור פרסום על שמם ועל פרטי הפרשה למשך 45 ימים - פרק זמן חריג ביחס למעצרים דומים.

בימי המעצר הראשונים בוצעו חיפושים בבתי האחים ובמשרדיהם, נלקחו מחשביהם האישיים, ונעשו פעולות חקירה שרשות המסים סברה כי יהיה קשה לבצע אם האחים ישוחררו ממעצר או אם יתקיימו דיוני מעצר גלויים בעניינם. עם מעבר החקירה לשלב הגלוי עלה חשד לשיבוש הליכי חקירה על-ידי האחים.

שמותיהם של אמיר ואיציק דיין הותרו לפרסום כעת בעקבות עתירות להסרת צו איסור הפרסום שהגישו עיתון גלובס וכן כלי תקשורת נוספים - "כלכליסט" ו"דה מרקר" - להסרת צו איסור הפרסום.

כחלק מהדיונים על צו איסור הפרסום, אמרו עורכי הדין של השניים כי "טענו ואנחנו ממשיכים לטעון כי לנהנים אין כל מושג בכל מה שקשור למיסוי. לא הרבה מכירים את מיסוי הנאמנויות. בודדים. כך גם המייצגים. אז מצפים מהנהנים - שהם למעשה פאסיביים בנאמנות (כשהאקטיביים הם היוצר והנאמן) - שהם יכירו את הדין בכל מה שקשור לנאמנויות? לפיכך הם שכרו שירותיהם של טובי המומחים והסתמכו על עצתם".

לדברי עו"ד גבאי, במקרה של האחים דיין, ברגע שנודע כי יש חובה להסדיר את המיסוי פנתה הנאמנות לרשות המסים בעצמה, ביקשה להסדיר את המס, המציאה את כל המסמכים והגיעה לתוצאת מס. "תוצאת המס שולמה לאחר שנבדקה הנאמנות לפני ולפנים. בבקשת המעצר נטען כי פקיד השומה טעה. את הטעות ניתן לתקן. הרשות מגישה דוחות מאז 2015. היא הגישה דוחות במועד ושילמה את המס הנדרש".

מעורכי הדין נתי שמחוני וחיים גבאי נמסר בתגובה: "אמיר ואיציק דיין הם אנשי עסקים מכובדים שמעולם לא דבק בהם כל רבב. הנושא הנבדק ברשות המסים - שהולדתו בסכסוך גירושים - הוא מורכב, והאחים דיין יוצגו בהקשרו על-ידי מיטב המומחים. בשל כך, ראוי היה כי הנושא ייבחן במישור האזרחי בלבד. אמיר ואיציק פועלים בשקיפות ובשיתוף-פעולה מלא מול רשות המסים, ובטוחים כי בסיום החקירה יתברר כי לא נפל כל דופי בהתנהלותם".

*** חזקת החפות: איציק ואמיר דיין הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הם לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.