כואב, אבל פחות: הסגר השני חתך 17% מהכנסות הרבעון של מליסרון

חברת הקניונים רשמה ברבעון השלישי רווח של 78 מיליון שקל - קיטון של 40% ביחס לרבעון המקביל ב-2019 • רווח זה מקזז את הפסדיה מתחילת השנה ל-195 מיליון שקל • סגי איתן, שניהלה את נכסים ובניין, מצטרפת למליסרון כדירקטורית

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

משבר הקורונה והסגר השני שהוטל במחצית השנייה של ספטמבר בעקבות התפשטות הווירוס בישראל, שוב מכבידים על התוצאות הכספיות של ענקית הקניונים מליסרון , המנוהלת על ידי אופיר שריד. החברה מציגה ירידה של 17% בהכנסות הרבעון השלישי של השנה, ל-335 מיליון שקל, לצד צניחה של 40% ברווח הנקי הרבעוני, שהסתכם ב-78 מיליון שקל.

ההשפעות השליליות של משבר הקורונה על תוצאות מליסרון ברבעון השלישי פחות דרמטיות ממה שקרה במחצית הראשונה של השנה. כך, בינואר עד ספטמבר 2020 נרשמה ירידה של 22% בהכנסות החברה, ל-921 מיליון שקל, והפסד גדול, המצטבר ל-195 מיליון שקל.

בדרך לשורה התחתונה, בסיכום רבעוני סבלה מליסרון מירידת ערך של כ-30 מיליון שקל בנכסיה - ירידה מינורית לעומת צלילות הערך שהציגה מוקדם יותר השנה, שהצטברו בתשעה חודשים לכ-650 מיליון שקל. יחד עם פרסום הדוחות, דיווחה מליסרון על הצטרפותה לחברה כדירקטורית בלתי תלויה של סגי איתן, שניהלה את חברת נכסים ובנין במשך כ-15 שנה.

המניה ירדה ביותר מ-30% השנה

בהתייחסות להשפעות משבר הקורונה מציינת מליסרון בדוחות כי בסיכום רבעוני העניקה החברה לשוכריה הקלות ופטורים מדמי שכירות בהיקף של קרוב ל-50 מיליון שקל - כולל הקלות נקודתיות של כ-28 מיליון שקל בחודשים יולי, אוגוסט והמחצית הראשונה של ספטמבר, ופטור מלא מדמי שכירות של כ-21 מיליון שקל ממועד הסגר, שהתחיל ב-18 בספטמבר.

בסך הכל, לפי נתוני מליסרון, מתחילת משבר הקורונה ועד לסוף הרבעון השלישי, סכום ההקלות שהעניקה החברה לשוכריה מתקרב ל-200 מיליון שקל.

במבט קדימה, משבר הקורונה צפוי לפגוע בתוצאותיה גם בהמשך השנה, עם המשך סגירת הקניונים. במליסרון מעריכים כי פטור מתשלום דמי שכירות החל באוקטובר ואילך יסתכם ב-55-60 מיליון שקל לחודש מלא. עוד סבלה מליסרון בסיכום רבעוני מעלייה חדה בהוצאות המימון שלה.

לגבי ירידת ערך נכסיה בדוחות, מליסרון מסבירה כי זו "נובעת מהערכת החברה את הפגיעה הצפויה בהכנסות מפעילות הנכסים כתוצאה מהשלכות המשבר במהלך התקופה של השנתיים הקרובות", ושירידת הערך כוללת "הקלות קורונה כדוגמת הנחות בדמי השכירות, דחיית ופריסת תשלומים, עלויות החלפת שוכרים וסיוע לסקטורים שפעילותם נפגעה בצורה קשה". בין השאר, מדובר בבתי הקולנוע שמליסרון מנהלת עמם מו"מ "למציאת הסדרים מתאימים".

מליסרון מציינת בנוגע לאחוזי הגבייה של שכר הדירה ודמי הניהול ברבעון השלישי, כי ישנם כ-6% חובות פתוחים שלא שולמו גם לאחר מתן ההקלות שסיפקה.

לצד הנתונים השליליים, בחברה משתדלים גם לשדר אופטימיות ומציינים בדוחות כי מאז פתיחתם המחודשת של הקניונים במהלך מאי ועד למועד סגירתם בספטמבר, "חל שיפור הדרגתי ומתמיד בתנועת המבקרים והקונים בקניונים של החברה". עוד לפי נתוני החברה, בנטרול פעילות המסעדות, בתי הקפה ובתי הקולנוע, מאז חזרת הקניונים לפעילות במאי ועד לסגירתם בספטמבר, הפידיונות בקניוני החברה עלו בכ-3.3% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019.

הקטגוריות שמציגות את הצמיחה המשמעותית ביותר בין מאי לאוגוסט, הן מוצרי חשמל וטכנולוגיה (צמיחה של 23%), עיצוב הבית (17%), והסופרמרקטים (8%), ולעומתן, מי שנפגעו הכי הרבה מהמשבר, היו בתי הקולנוע שפעילותם הופסקה באופן מלא, המזון המהיר וההסעדה (צמיחה שלילית של מינוס 25%), ובתי כלבו (מינוס 11%). קטגוריית אופנה, הנעלה ואביזרים, המהווה את רוב ההכנסות של הקניונים שלה (47%), צמחה בתקופה המדוברת ב-1% בלבד.

לגבי פעילות המשרדים, במליסרון מציינים כי עיקר המענה שניתן לשוכרים היה פריסה של תשלומי דמי השכירות "בהיקפים לא מהותיים", למי מהם שנזקק לכך, וכי שיעור התפוסה במשרדיה עומד על כ-95%.

מליסרון, שנמצאת בשליטת היו"רית ליאורה עופר, מחזיקה ב-24 נכסים מניבים, בשטח של כ-830 אלף מ"ר. בצל משבר הקורונה, מניית החברה איבדה יותר מ-30% מתחילת השנה.