מומחה התעופה אנדי ריקובר: אין עתיד לחברות הישראליות בלי מיזוג

אנדי ריקובר, מומחה תעופה עולמי המייעץ לחברות תעופה מובילות בכל העולם, התייחס בוועידת התעופה לישראל 2020 לעתיד ענף התעופה בישראל ובעולם בצל הקורונה • עוד בוועידה: מנכ"לי חברות התעופה הישראליות התכנסו לפאנל משותף, ביניהן מנכ"ל אל על היוצא

"אין בישראל מדיניות מסודרת של תעופה אזרחית ואין גורם מקצועי שמטפל בתעופה", כך אמר אנדי ריקובר, מומחה תעופה עולמי בוועידת התעופה לישראל 2020.

ריקובר חידד, "מי שאמור להיות אחראי על התחום הוא משרד התחבורה, אבל אנחנו שגם משרד האוצר מתערב וגם רת"א (רשות תעופה אזרחית, מ' ר' ח') מייצרת במדיניות בשעה שהיא אמורה להתמקד בתחום הטכני שצריך להיות מבודד ממשרד התחבורה".

ריקובר מייעץ לחברות תעופה מובילות בכל העולם ולמשרדי תחבורה במדינות שונות והביקורת שהוא משמיע מגיעה מהיכרותו עם שווקים, כולל השוק המקומי שלנו. "בישראל נעשים הסכמים עם גורמים מחו"ל אבל אין התייעצות עם הגורמים המקומיים או עם סקטור התעופה בכלל".

זאת ועוד אמר ריקובר כי "אני לא חושב שיש עתיד לחברות התעופה המקומיות אם לא יהיה מיזוג (קונסולידציה, מ' ר' ח'). אין בישראל מקום ליותר מחברה אחת המטיסה נוסעים. אף חברה ישראלית תוכל להתחרות עם חברות מחו"ל, אף חברה ישראלית תוכל להביא נוסעים לארץ ולקחת אותם מפה למקום אחר, מה שמכונה החופש השישי, אין חברה שתוכל לקחת מישראל נוסעים למדינה שלישית (כלומר טיסה מיעד אחד ליעד אחר שלחברת התעופה אין בו נמל בית, מ' ר' ח').

"מבחינה אסטרטגית זה לא יקרה אף פעם. אין חברה מקומית שתוכל להתחרות בשוויון מול החברות בעולם. לפני 8 חודשים לא תיארנו לעצמו שמדינות אירופאיות ובארה"ב ילכו לממן את חברות התעופה שלהן ולשנות את המדיניות שלהן - וזה מה שהולך לקרות וזה גם יקרה בעתיד. החברות הישראליות לא יוכלו להתחרות בזה".

באשר לכניסה הצפויה של חברות התעופה מהמפרץ לישראל לאור הסכמי היחסים עם איחוד האמירויות ובחריין, אמר ריקובר כי "האמריקאים והאירופאים לא מסוגלים לראות את החברות מהמפרץ מבצעות כל מיני החלטות שלא נלקחו מתוך הבנה למשק. בישראל איש לא ישב וחשב מה המדיניות של התעופה האזרחית בעתיד ואיזו הכוונה צריך לתת לה. ישראל תצטרך להחליט על הכיוון של התעופה האזרחית, על מה שהולך לקרות לחברות התעופה, לשדות תעופה ולעבודה המקומית. עד שזה לא יקרה ימשיכו כל אחד מהגורמים לפעול בנפרד במהלכים שלפעמים לא חפים ממוטיבציה פוליטית ודרך מדדים שלא ייקחו אותנו למקום בטוח ובכך אין שום ספק".

"להשבית זה קל אבל אתה לא יודע כמה יעלה לך להפעיל מחדש"

מוקדם יותר בוועידת התעופה התכנסו מנכ"לי החברות הישראליות לפאנל משותף: מנכ"ל אל על גונן אוסישקין (שצפוי לעזוב את החברה בחודש ינואר), מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל ארקיע ירון אמזלג שגם הוא הודיע לאחרונה על עזיבה, ומנכ"ל חברת קאל עפר גלבוע.

אוסישקין התייחס לשאלה האם אל על רואה את עצמה כמוביל לאומי, "היום הלקוח הוא מי שקובע אם המוביל הוא באמת מוביל לאומי וקצב ההתאוששות של החברות נקבע על ידי המחלה". סירקיס שגם קיבל אות הקרה מאיגוד הטייסים התייחס להחלטת החברה שלא להדמים את הפעילות - כפי שנקטו אל על וארקיע, "להשבית זה קל אבל אתה לא יודע כמה יעלה לך להפעיל מחדש. זו לא הייתה החלטה לאומית ובדיעבד היא התבררה כנכונה. מתחילת המשבר הטסנו 300 אלף נוסעים נשארנו לבד וקטפנו הרבה משימות שאלמלא נשארנו לבד לא יכולנו לבצע אותם. קונן בנו החשש שאם תתקבל החלטה על ידי הממשלה להציל חברת תעופה כלשהי זו תהיה אל על. כשאתה דל באמצעים אתה מחליט על מי לוותר ולכן היינו חייבים לתת מלחמה חזקה גם לתודעה".

אמזלג ציין כי "ארקיע דיממה מנועים כהחלטה שהתקבלה מתוך חשיבה לטווח ארוך ולא לטווח קצר. המטוסים שלנו גדולים יותר מאלה של ישראייר ולכן עלויות הטיסה והסבב הן גבוהות", עקץ את המתחרה שכיום ארקיע מבקשת להתמזג עימה לחברה אחת.

סירקיס הוסיף: "גונן ואני היינו מעורבים במיזוג של ישראייר עם סאן דור. בחמש השנים של לפני הקורונה שלוש החברות הישראליות שמטיסות נוסעים הרוויחו 100 מיליון דולר, באותם שנים, החברות קנו עשרות מטוסים. כיום שלוש החברות נטלו הלוואות בהיקפים של 400 מיליון דולר. כיצד זה יוחזר? חשוב להסתכל על החוסן של החברות כאשר אנחנו צופים לתחרות עזה מצד החברות מהאמירויות".

אוסישקין התייחס לתחרות הצפויה בעיקר בטיסות ההמשך למזרח הרחוק: "מוכרים באמירייטס טיסות למזרח ב-700 דולר. בזה נוכל להתחרות. אם תהיה מהפכה אני בטוח שהחברות הישראליות ידעו לתת פייט. הסכם השלום הוא מבורך והוא יפתח לנו שווקים כמו אוסטרליה והפיליפינים ויחסוך לנו שעות טיסות".

גלבוע התייחס לסגמנט הקרגו (מטען): "קרגו תמיד היה חלק מהתעופה אבל יש מטען שלא יכול לטוס במטוסי נוסעים. בימים אלה הצורך בקרגו הודגש אבל הוא תמיד חלק מהצורך. מצד שני, לא כל חברה צריכה לרוץ לקרגו".

מנהל רת"א יואל פלדשו התייחס לחודשים שבהם פעלו בישראל רק חברות תעופה זרות, "המיתוס שקבע שלא ניתן לקיים תעופה לארץ בלי מובילים ישראלים נסדק", ומנכ"ל ארגון התעופה העולמי יאט"א בישראל קובי זוסמן הזכיר כי "חברות התעופה נכנסות לחורף במצב פיננסי בעייתי. ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטות וזה צריך להתחיל בלהסיר את חובת הבידוד שלא מאפשרת לתעשייה להתרומם ולייצר תכנית לתמיכה בחברות הישראליות יש מדינות שנותנות סיוע וגם ישראל צריכה לבצע מהלך שכזה". זוסמן אף פנה לשרת התחבורה מירי רגב בבקשה להקל על חברות התעופה בפן המיסויי ודרך האגרות. "הקלה שתאפשר לחברות התעופה להתמודד עם המשבר".