יו"ר הכנסת נגד חקירת מיקי זוהר: "נקבע מושג חדש של 'חקירת השתקה'"

שרים וחברי כנסת מהליכוד גינו את ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית נגד מיקי זוהר בחשד לסחיטה באיומים של היועמ"ש אביחי מנדלבליט • השר לביטחון פנים אמיר אוחנה: "פשוט בושה" • יו"ר הכנסת יריב לוין: "השימוש בכוח הזה לשם 'חקירת השתקה' מעיד על שיבוש קשה של שיקול הדעת ושל הבנת מגבלות הכוח"

יו"ר הכנסת יריב לוין /  צילום: איל יצהר
יו"ר הכנסת יריב לוין / צילום: איל יצהר

שרים וחברי כנסת בליכוד יצאו בצהריים (ה') בחריפות נגד ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ מיקי זוהר בחשד לעבירת סחיטה באיומים של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. שר המשפטים לשעבר והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר כי "זו תעודת עניות למשטרה, ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות שהתקיימה חקירה על התבטאות לא מוצלחת (שהובהרה לאחר מכן) בראיון רדיופוני. פשוט בושה".

יו"ר הכנסת וחבר הליכוד, יריב לוין, התייחס למקרה כ"חקירת השתקה": "כיו"ר הכנסת איני יכול לקבל מצב שבו חבר כנסת נחקר בשל התבטאות שלו שנאמרה במסגרת תפקידו הציבורי. עד היום הכרנו מושג של 'תביעת השתקה' שמטרתה להרתיע אדם מלומר את עמדתו על ידי הגשת תביעת דיבה בסכום גבוה. היום, נקבע מושג חדש של 'חקירת השתקה' שמטרתה להרתיע אנשי ציבור מלומר באופן חופשי את עמדתם.

לוין הוסיף כי "חסינות חברי הכנסת נועדה בדיוק לצורך הזה, כדי להבטיח שיוכלו לבקר את מערכות השלטון ולהביע את עמדתם ללא מורא. הכוח המצוי בידי רשויות אכיפת החוק הוא כוח עצום. השימוש בכוח הזה חייב להיות זהיר, מידתי ובעיקר ענייני. השימוש בכוח הזה לשם 'חקירת השתקה' מעיד על שיבוש קשה של שיקול הדעת ושל הבנת מגבלות הכוח. אני מצפה מכל ראשי הסיעות בכנסת להתאחד בדרישה להפסקת החקירה, ולכיבוד סמכויות חברי הכנסת ויכולתם לבצע את תפקידם. הפעם מוטל על כולנו להתעלות מעל כל שיקול פוליטי או מפלגתי, ולשמור על היכולת של הכנסת ושל חברי הכנסת למלא את תפקידם החיוני".

השר זאב אלקין צייץ בחשבון בטוויטר שלו כי "‏זימון ח"כ זוהר ‎לחקירה פלילית בעקבות דבריו בראיון ברדיו זאת חציה של כל הגבולות של חסינות פרלמנטרית וחופש הביטוי של חברי כנסת. אפשר להתווכח עם הסגנון וח"כ זוהר גם הוציא לאחר מעשה הבהרה והתנצלות על דבריו, אבל חקירה פלילית? מי שאישר את החקירה הזאת פגע קשות בדמוקרטיה". גם השרה מירי רגב מיהרה להצטרף למגנים ותהתה "מתי ייחקר מישהו מהפרקליטות על דברים שכתב ועשה? תנוח דעתכם זה לא יקרה כי אין מי שיחקור או יבקר את הפרקליטות - הם מעל החוק. הגיע הזמן לפצל בין משרת היועץ המשפטי לממשלה, לתובע הכללי".

חברי כנסת במפלגה גם הם יצאו נגד מנדלבליט על עצם ההחלטה לחקור את זוהר בעקבות התבטאויותיו ברדיו וטענו כי מדובר בסימן נוסף לאובדן הדרך של מערכת המשפט. ח"כ שלמה קרעי אמר "משטרת מנדלבליט רודפת אחרי כל אזרח או ח"כ שהתבטא באופן לא מוצלח. כל ח"כ מימין או משמאל ששותק עכשיו, לא ראוי לתפקידו. מנדלבליט שהוחזק בגרון כשבוי במשך שנים ואולי עד היום, התאהב בשיטה ונוקט בה מול מבקריו. תסמונת סטוקהולם. לא נפחד לדרוש בדיקה בעניינך ולפעול שתיחקר על מעשיך. הביתה". ח"כ אריאל קלנר כתב "כשראש התביעה הכללית מתנהג כראש ארגון פשע, זה באמת מזכיר את סדום".

למגנים מהליכוד הצטרף גם ח"כ אופיר סופר מימינה שכתב בטוויטר "אני מתכוון לפנות ליועמ"ש בבקשה שיודיע לחברי הכנסת שנבחרו על ידי הציבור מה מותר להם לומר ומה אסור. ועכשיו ברצינות, ‏מדובר בלא פחות מבושה וחרפה ונסיון השתקה בוטה".

כאמור היום (ה') פורסם כי זוהר זומן לחקירה בעקבות ראיון שהתקיים איתו ב-103 FM לפני שלושה שבועות, אז אמר כי אם מנדלבליט לא יתפטר מתפקידו וכן יבטל את כתבי האישום נגד ראש הממשלה - ייחשפו הקלטות נוספות שלו: "מה שעשה מנדלבליט ומה שעשה שי ניצן נחשף לציבור וכולם יודעים מה קרה. אני יודע אינפורמציה מאוד ברורה בעניין הזה והאינפורמציה שאני מכיר אומרת דבר אחד - רק טפח קטן נחשף, קטנצ'יק. לכן אני חושב שאם אלה שיזמו את כל הקנוניה נגד ראש הממשלה יפנימו שמוטב להם לחזור בהם מהדרך הגרועה שהם בחרו בה הם יצטרכו לשלם על זה מחיר", אמר זוהר.

כאשר נשאל אם זה איום, ענה זוהר כי זו "הבטחה". עוד אמר זוהר בראיון כי "כתבי האישום נגד נתניהו הוגשו בצורה מופרכת, נעשו שלא כדין באופן מושחת, מלוכלך, שחור משחור. ראינו את ההתנהלות לא רק שם. ההקלטה שנחשפה אתמול הראתה סופית שכתבי האישום הוגשו בכוח על ידי מנדלבליט משום שלא הייתה לו ברירה אחרת, כי הוא היה משלם מחיר. זה מה שאנחנו יודעים והאינפורמציה הזאת צריכה להספיק כדי לגמור את הסיפור הזה".

גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הצטרף לקריאות להתפטרות מנדלבליט: "‏מנדלבליט חצה היום קו אדום בוהק שמקרב את ישראל אל עבר דיקטטורה משפטית מסוכנת והוא חייב ללכת הביתה מיד. שרי הממשלה והעומד בראשה חייבים להפסיק לשתף איתו פעולה לחלוטין, לא לזמן אותו לשום ישיבה, לא להשתתף בשום ישיבה שהוא משתתף בה ולהביא להחלפתו במישהו שמבין טוב יותר את התפקיד".

איילת שקד קראה למערכת המשפט להתנצל ולחזור בה: "חקירתו של ח"כ מיקי זוהר בגלל התבטאות אומללה עליה הוא התנצל היא אות קלון למערכת האכיפה במדינה דמוקרטית. טוב תעשה מערכת אכיפת החוק אם תחזור בה ותודה שטעתה".