האגודה לזכויות האזרח ליועמ"ש: "לבטל את איסור היציאה מן הארץ"

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, פנה ליועמ"ש בטענה כי האיסור על טיסות לחו"ל בזמן הסגר השני מפר את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו • "אין כל הצדקה אפידמיולוגית לאיסור על יציאה מן הארץ"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, בפנייה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ולשגית אפיק מ"מ היועץ המשפטי: "יש לבטל את איסור היציאה מן הארץ".

יקיר פירט במכתבו, שעסק גם בהגבלות על הפגנות, כי תקנות הממשלה מפרות את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. וכך הוא כותב: "סעיף 6(א) לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו קובע כי 'כל אדם חופשי לצאת מישראל'. בתקנות נקבע כי רק מי שרכש כרטיס טיסה עד יום 25.9.2020 יהיה רשאי לצאת לשדה התעופה. סעיף 7 לחוק מסמיך את הממשלה להתקין תקנות להגבלה על יציאה ממקום המגורים או על שהייה במרחב הציבורי. עם זאת החוק מחייב את הממשלה לקבוע הסדרים שיבטיחו יציאה לשדה תעופה לפי תנאים שייקבעו בתקנות. משמע לא רק שאין למצוא בחוק הסמכה מפורשת למנוע יציאתו של אדם מהארץ, אלא שהחוק מחייב את הממשלה לקבוע הסדרים שיבטיחו את מימוש הזכות החוקתית לצאת מהארץ". עוד לדבריו, "הבחנה בין נוסעים על בסיס מועד רכישת כרטיסי הטיסה היא מפלה, שרירותית ובלתי סבירה".

גם לחוסר ההיגיון שמונע מהציבור לטוס מתייחס עו"ד יקיר: "אין כל הצדקה אפידמיולוגית לאיסור על יציאה מן הארץ. תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות), התש"ף-2020 מבטיחות מניעה עד כמה שניתן של הידבקות בשדה התעופה או במהלך הטיסה. אין כמעט חשש הידבקות מטיסה למדינות ירוקות והחוזרים ממדינות אדומות ממילא חייבים בבידוד".

נימוק השוויניות שייחסה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות לסגירת השמיים בראיון שהעניקה לרשת ב', מחזק את דעתו של יקיר כי "אין סיבה אפידמיולוגית לאיסור לטוס למדינות ירוקות, וכי ההצדקה לכך היא שוויוניות, כדבריה - כדי שמי שלא יכול להרשות לעצמו לטוס לא יחוש מקופח לעומת מי שמצבו מאפשר לו לרכוש כרטיס טיסה. נימוק נעלה זה של רצון להבטיח הרגשה טובה למי שמצבו הכלכלי הוא בכי רע איננו יכול להצדיק שלילה של זכות היסוד לצאת מן הארץ. לפיכך ההגבלה שנקבעה הן בתקנות הגבלת פעילות והן בתקנות הגבלות על טיסות בטלה".

לסיכום מבקש יקיר מהיועמ"ש: "להנחות את הממשלה שהתיקונים לתקנות בטלים בשל הפגמים שנפלו בהתקנתם ובשל פגיעה בלתי חוקתית בזכויות יסוד. לחלופין נבקש להנחות את הממשלה שאין היא מוסמכת להאריך את תוקפם של התיקונים לתקנות, המתייחסים להגבלות על הפגנות במרחק של 1,000 מטר מהבית וכן שהאיסור על היציאה מהארץ בטל. אם הממשלה תחליט להאריך את תוקפם נבקש ממ"מ היועץ המשפטי לכנסת להנחות את ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת שעליה להחליט שלא לאשר את הארכת תוקפם".