גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם אל על והמדינה לא יתעשתו, הצרכנים ישלמו את המחיר הכבד

עם או בלי הנפקה, כל עוד שעון החול של אל על אוזל החברה מצויה בסכנת קריסה, והנוסעים יכולים לשכוח מכספם ● אם אל על תגיע לפירוק, הנוסעים יצטרפו לרשימת הנושים ויהיו בעמדה נחותה אל מול הספקים והעובדים ● לכן כרגע, עיני הנהלת החברה ועיני הצרכנים נשואות לפקידי האוצר

משרד האוצר השיב בשלילה לבקשת אל על למשוך מזומנים מעודפים שהצטברו בקופות העובדים בסך של 230 מיליון שקל. אל על  הדגישו כי משיכת הכספים הללו, הם בבחינת קרש הצלה בפני קריסה של החברה ועל כן הנחיצות היא מיידית.

האוצר לא התרשם גם מטבלה שצירפו יו"ר אל על אלי דפס ומנכ"ל אל על גונן אוסישקין לפנייה ובה פירוט על נדיבות הממשלות האחרות שנרתמו להציל את חברות התעופה שפועלות במדינתן, רובן, כמו אל על הן חברות פרטיות.

במענה לאל על השיב האוצר כי היא תקבל היתר למשוך 10 מיליון דולר מקופת הפיצויים, כלומר כ-35 מיליון שקל, פחות מ-15% ממה שאל על ביקשה למשוך. עוד ניאות האוצר לתת לאל על מקדמה על אבטחת הטיסות של חודש אוגוסט בסך של 5 מיליון דולר, גם כאשר באוגוסט לא צפויות להתקיים טיסות נוסעים של החברות הישראליות. סכום דומה תקבל אל על גם בחודשים ספטמבר ואוקטובר.

אפשר להגיד בביטחון שמדובר בכסף קטן שלא יאפשר לאל על להחזיק את ראשה מעל המים בלי לקבל הזרמת הון מיידית, דרך הלוואה או מכירה או גיוס הון בהנפקת מניות שהמדינה מתחייבת לרכוש (ובכך לבצע הלאמה דה פקטו). ובזווית הנוסעים מדובר בסכומים שלא יאפשרו לאל על להחזיר להם את מאות מיליוני הדולרים על טיסות שלא התקיימו בחודשים האחרונים.

האוצר הציג במענה לחברה עם דרישה מאתגרת למדי שלא נשמעה עד כה: קודם הנפקה של מניות בהיקף של 150 מיליון דולר ואז אישור לערבות המדינה להלוואה של 250 מיליון דולר. את ההנפקה מצפה האוצר שאל על תבצע עד ל-30 באוגוסט. הרבה יותר מוקדם מהתוכנית של אל על לצאת להנפקה על סמך דוחות הרבעון השני (שצפוי להיות חלש לנוכח המצב) וכאמור עד אז לא תקבל החברה את ההלוואה שהיא ממתינה לה.

ומי ישלם את המחיר? הצרכנים כמובן. ככל שקופתה של אל על נשארת בלי מזומנים, הסכום האסטרונומי שהיא חייבת לנוסעים יישאר כהבטחה בלי כיסוי. אל על כבר חייבת כ-350 מיליון דולר על טיסות שבוטלו מאז חודש מרץ, ככל שהיא מאריכה את השהיית הטיסות הסכום הזה הולך וגדל, וכרגע מדובר על ביטולי הטיסות עד לסוף אוגוסט. שלא לדבר על החזר כספי אל על גם לא מספקת מענה שירותי לנוסעים המיואשים. להוציא הודעות אוטומטיות, בהעדר שיח שירותי בסיסי, אל על לוקחת את הנוסעים שהיא תצטרך מאוד לצורך התאוששותה, כמובנים מאליהם, וחבל שכך.

חוק התעופה שונה רק לאחרונה בחסות משבר הקורונה. מצד אחד לטובת הנוסעים הוא עדיין מחייב את חברות התעופה להחזיר את התמורה ששילמו על טיסות שבוטלו, מצד שני לטובת החברות החוק נתן גרייס של עוד 30 ימים מאז נכנס לתוקף עבור ההחזר, 30 הימים האלה יסתיימו ב-15 באוגוסט. למעשה מהמועד הזה, כל חברה שלא תשיב כסף לנוסעים תפר את החוק מולם - החוק תקף לחברות הישראליות ולחברות הזרות, כולל אלה שאין להן נציגות בישראל.

החוק במתכונתו החדשה יאפשר לחברות התעופה להציע לנוסעים לקבל שובר במקום החזר כספי. כדי שזה יקרה החברות יצטרכו להציע תמריץ משמעותי, ישראייר למשל מציעה תוספת של 25% למי שישאיר את כספו אצלה ועדיין רוב הנוסעים מעדיפים החזר כספי. ספק אם אל על תהיה מסוגלת להציע תמריץ משמעותי כזה, וספק אם הנוסעים יתנו בה אמון ויסכימו להשאיר את כספם ברשותה. בתחשיב של אל על היא מצפה שיותר ממחצית הסכום שהיא חייבת יישאר בקופתה, לכך משל על ידי נוסעים עסקיים שמחכים לטוס אחרי ההפסקה הארוכה או על ידי נוסעים נאמנים שטסים תדיר - עם אי השירות שהם מקבלים לאורך כל תקופת המשבר מאל על, מדובר בחזון מנותק מהמציאות במידה רבה.

כל עוד שעון החול של אל על אוזל ולטענתה היא מצויה בסכנת קריסה, הנוסעים יכולים לשכוח מכספם. אם אל על תגיע לפירוק, הנוסעים יצטרפו לרשימת הנושים ויהיו בעמדה נחותה אל מול הנושים המובטחים, הספקים והעובדים. ולכן גם מבחינת הנוסעים רצוי שלאל על יוזרם כסף באופן מידי. גם מבחינת אל על, ומכאן נשואות עיניה לאוצר אליו היא פנתה בתחינה.

אלא שמערכת היחסים של אל על עם משרד האוצר מושתתת על אי אמון. מצד המדינה, היא מפקפקת ביכולתה של אל על לעמוד בהחזרים להלוואה כשברקע באוצר סבורים שהדרישות שהועמדו לאל על להתייעלות והחמרת המדיניות מולה נובעים מכך שמדובר בכספי ציבור וכי החברה מנגד לא ממש מתאמצת לסייע לעצמה. הלך הרוח הוא שאל על מנסה להתחמק מהנפקה כשהיא עצמה לא ממהרת להיענות למשקיע שמוכן לשלם לה במזומן 75 מיליון דולר ולקבל את השליטה ב-45% מהחברה. הצעת הרוכש הועברה לדירקטוריון החברה ותוקפה עד לסוף חודש אוגוסט. המשקיע, אלי רוזנברג מעדיף לרכוש את החברה מידי בעלי השליטה עוד לפני הנפקה ואולי אף לבטל אותה ולחזור למתווה הסיוע שכלל הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 82.5%. המשקיע הפוטנציאלי, בנו של איש העסקים היהודי אמריקאי קני רוזנברג, עדיין לא קיבל היתר מרשות החברות להתקדם עם הצעתו - תנאי הכרחי לביצוע העסקה בשעה שהמדינה מחזיקה במניית זהב באל על. תשובת הרשות לבקשתו להיתר (ולמנות את הראל לוקר, יו"ר תעשייה אווירית כנאמן) צפויה להתקבל בימים הקרובים.

ובינתיים כל עוד הזמן עובר, מי שמשמשים כמלווים העיקריים של אל על הם הנוסעים, אלו שאפילו לא זוכים למענה אנושי בשירות הלקוחות של החברה. הנוסעים הלוו לאל על סכום עתק על 350 מיליון דולר ששילמו על טיסות שלא התבצעו, ומדובר בהלוואה בתנאים חלומיים, כזו שבינתיים אפילו לא מחזירים. הכסף הזה כבר מזמן הפך לבן ערובה. באל על מתעקשים כי החזר לנוסעים יתבצע ברגע שתינתן הלוואה וכי יש תוכנית סדורה לכך. הלוואה, כבר אמרנו מתעכבת וכרגע היא לא תינתן עד שתהיה הנפקה - המשמעות היא שהנוסעים יצטרכו לחכות, הם כבר ממילא נפלו בין הכיסאות.

האם אל על מסוגלת לעמוד בלוח זמנים של הנפקה תוך חמישה שבועות? האם אל על מסוגלת להתקיים בלי שיוזרם לה כסף מידי דרך הלוואה למרות שהחברה לא מפעילה טיסות ובשעה שהמדינה משלמת את החל"ת ל-95% מעובדיה? כל עוד הסיוע לאל על מתעכב מנימוקים כאלה ואחרים המצב הוא שהמדינה לא מאפשרת לאל על ליישם את עקרונות החוק שהיא עצמה חוקקה, חוק שאמור להגן על הנוסעים שכרגיל משלמים את המחיר. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

איורים: גיל ג'יבלי

מועדון ה-10 מיליון דולר הישראלי

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעיתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן? מדוע אחר העדיף לקבל הכל במניות? ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים