בריטניה משעה את הסכם ההסגרה עם הונג קונג

זאת בתגובה לחוק הביטחון הלאומי של סין • בריטניה הלכה בעקבות קנדה ואוסטרליה, שכבר השעו את הסכמי הסגרה שלהן עם הונג קונג • שגריר סין בבריטניה: "צריכה לאמץ מדיניות חוץ עצמאית ולא לרקוד לצלילי האמריקאים"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

ממשלת בריטניה השעתה את אמנת ההסגרה שלה עם הונג קונג בתגובה להחלטת בייג'ינג לאכוף חוק ביטחון לאומי חדש על המושבה הבריטית לשעבר. מדובר במהלך נוסף בהידרדרות היחסיים בין מדינות המערב וסין.

שר החוץ הבריטי דומיניק ראב אמר אתמול לפרלמנט שאמנת ההסגרה תושעה ללא הגבלת זמן וכי בריטניה תאסור על מכירות נשק להונג קונג, בתגובה לחוק הסיני שממשלת בריטניה מגדירה כחוק ביטחון דרקוני. "נדרוש מסין עמידה בהתחיבויותיה הבינלאומיות", אמר ראב.

בריטניה הלכה בעקבות קנדה ואוסטרליה, שכבר השעו את הסכמי הסגרה שלהן עם הונג קונג.

גם ארה"ב הודיעה שהיא תשגר התרעה על סיום הסכמי ההסגרה שלה עם העיר. שר החוץ מייק פומפאו טס לבריטניה לשיחות עם עמיתו ראב, עם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ועם מחוקקים בריטים בושא הונג קונג ובנושאים נוספים.

בריטניה אומרת שחוק הביטחון הלאומי הסיני מפר את הסכם בין לונדון ובייג'ינג שהיה אמור להבטיח להונג קונג עצמאות משפטית למשך 50 שנה אחרי החזרת המושבה לשעבר לריבונות סין ב-1997.

לי שייאומינג, שגריר סין בלונדון, אמר שלשום שבייג'ינג תגיב לכל שינוי במשטר ההסגרה של בריטניה. "אני חושב שבריטניה צריכה לאמץ מדיניות חוץ עצמאית ולא לרקוד לצלילי האמריקאים", הוא אמר בראיון ל"BBC".

מעט הסגרות בין בריטניה והונג קונג

אמנת ההסגרה עם הונג קונג מאפשרת העברה של יחידים שנמצאים אשמים או חשודים בעבירות פליליות. בפועל, לביטול האמנה יהיה אפקט קטן, מפני שיש מעט מאוד הסגרות בין בריטניה והונג קונג, אמר בן קית, עורך דין בריטי שמתמחה בהסגרות.

אבל המהלך נגד הונג קונג בכל זאת יוצא דופן, הוא אמר, מפני שבריטניה שומרת על הסכמי הסגרה עם מדינות שהיא מבקרת זמן רב, כולל רוסיה ולוב. "זה לא רחקו מניתוק של יחסים דיפלומטיים", הוא אמר.

ראש הממשלה ג'ונסון עומד בפני לחצים גוברים של ארה"ב ומפלגתו השמרנית לטפל בנוקשות ביחס של סין להונג קונג ולעם האויגורי, אוכלוסיית מיעוט מוסלמית במערב המדינה, במחוז שינג'יאנג. בשבוע שעבר הודיעה בריטניה שהיא תמנע מרשתות טלקום לרכוש ציוד דור חמישי מהיצרנית הסינית וואווי מסוף השנה.