שר האוצר כ"ץ: "תם הנושא, אני מתנגד להיטל על יבואני המלט"

שר האוצר ישראל כ"ץ, צייץ בטוויטר כי הוא מתנגד להכביד על יבואני המלא בתצורה של היטל • זאת כזכור לאחר ששר הכלכלה עמיר פרץ תמך בהיטל של 17.25% על היבואנים

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שר האוצר ישראל כ"ץ הודיע הערב כי הוא מתנגד לצו היטלי היצף על יבואני המלט, שעליו המליץ שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ. "החלטה זו התקבלה לאחר שעמדו לנגד עיני, בין הייתר המלצת הממונה על היטלי סחר, מסקנות הוועדה המייעצת והחלטתך כאמור, ובהתחשב בין הייתר ביחסי הסחר של ישראל ובנימוקים הנוגעים למשק בכללו", כתב שר האוצר בהחלטתו. השר מיהר לצייץ את החלטתו ולהכריז: "חתמתי כעת על התנגדותי להעלאת שיעור ההיטל על המלט - ובזאת תם הנושא".

מדובר בפרשה שמלווה את ענף המלט מ-2017. ועלתה מדרגה בחודשים האחרונים אחרי שהדרג הפקידותי במשרד הכלכלה ביקש להעלות את ההיטל שמשלמים היבואנים מרבע אחוז כיום לכ-30%, הנושא נבחן בוועדה מיוחדת לנושא שהמליצה שלא לבצע שינוי במצב הנוכחי. אלא שבסוף השבוע היה זה דווקא שר הכלכלה, עמיר פרץ שהודיע כי הוא תומך בהעלאת ההיטל לרמת של 17.25%, דבר שהוביל גם לתגובה ראשונית של כ"ץ כי הוא מחזיק בדעה הפוכה. בכ"ץ אף תמכו שר הכלכלה עד לאחרונה והשר לענייני מודיעין כיום, אלי כהן, וח"כ ניר ברקת.

ההחלטה בנושא ההיטל נובעת מטיעונים לפיהם מדינות המקור של חלק מהיבואנים - יוון וטורקיה דואגות להציף את ישראל במלט זול, וכי על כן הוצע להטיל על היבואנים היטל היצף שמטרתו להגן על תוצרת מקומית.

היצרנית הגדולה בישראל של מלט היא חברת נשר הוותיקה, שבשליטת המיליארדר לן בלווטניק. זו, מבקשת כמובן להעלות את ההיטל על היבואנים. מנגד ישנם מספר יבואנים שהמרכזית שבהם היא חברת סימנט שבבעלות אנשי העסקים שלומי פוגל וסמי קצב מבעלי השליטה בחברת מספנות ישראל.

ההחלטה בנוגע להטלת ההיטל צריכה להיות משותפת לשרי הכלכלה והאוצר, ובמידה ואין ביניהם הסכמה, ועדת הכספים צפויה להתערב בנושא. עם זאת גם לאחר מכן ההחלטה הסופית נתונה בידי השרים. לנוכח ציוצו כעת של כ"ץ, לפיו "תם הנושא", נראה כי בינו לבין השר פרץ קיימת מחלוקת משמעותית בנושא.

ואכן, הערב מימש כ"ץ את אשר צייץ, והוציא החלטה מנומקת, שבה פסל את האפשרות להטלת היצעף על יבואני המלט.כ"ץ כתב, כי הוא מאמץ את קביעת הוועדה המייעצת במשרד הכלכלה, לפיה קיים קושי לבסס את הקשר בין הנזק לייצור המלט המקומי לבין היבוא שבהיצף; עוד כתב כ"ץ במכתב לפרץ כי "סבורני כי הטלת היטל כמבוקש בהחלטתך צפויה להביא לפגיעה ברמת התחרות בענף המלט, לפגיעה בעסקים אשר נהנים מפירות התחרות הקיימת כיום, בדגש על עסקים קטנים ובינוניים, וכן לייקור תשומות הבנייה אשר תביא להעלאת יוקר המחייה בישראל".

עוד כתב כ"ץ כי למרות עמדתו של פרץ, לא ניתן לקבל את הטיעון כי הטלת ההיטל לא תביא להתייקרות במחיר המלט.

בהתאחדות התעשיינים מיהרו להגיב ומסר כי "ההתנגדות של משרד האוצר להגן על הכלכלה הישראלית מיבוא טורפני, תוביל לתלות מוחלטת בשווקים זרים גם בתעשיות חיוניות. נראה שגם משבר הקורונה לא הבהיר לממשלת ישראל את החשיבות של ייצור מקומי, במיוחד במוצר תשתית חיונית כמו מלט. ההתנגדות להגן על הכלכלה הישראלית מפני יבוא טורפני מטורקיה תחת הסיסמא השחוקה של יוקר המחיה, גם כשהיצרן הישראלי, בניגוד לטורקים, מתחייב לא להעלות מחירים, כנראה תגרום למשק הישראלי תלות בשווקים מעבר לים לא רק במטושים ומכונות הנשמה, אלא גם בכל הקשור לתשתיות חיוניות.

בנוסף ההחלטה תאותת לתעשיות אחרות בטורקיה כי ניתן בנקל להשמיד את התעשייה הישראלית - וכי בניגוד לטורקיה, ממשלת ישראל תעמוד מהצד ולא תעשה דבר על מנת להגן על התעשייה המקומית שלה״.

עורך דין ניב זקלר, בעלי משרד זקלר-ארגוב אשר ייצג את היצרן היווני לאורך ההליכים הגיב כי "אנו מברכים על החלטתו של שר האוצר ישראל כ"ץ להוריד את נושא ההיצף על המלט מסדר היום. זוהי החלטה מקצועית ונכונה אשר תחסוך מאות מליוני שקלים לציבור משלם המיסים בישראל".

חברת סימנט, יבואן המלט הגדול במדינה הגיבה כי "אנו מברכים על החלטתו של שר האוצר לתמוך בתחרות ולמנוע את ייקור המלט. סימנט תמשיך לפתח את תעשיית המלט והבטון בישראל, תעשייה המייצרת אלפי מקומות עבודה חדשים ותמשיך לפעול להורדת יוקר המחיה".

מחברת נשר נמסר בתגובה: "מחירי המלט בישראל נמוכים משמעותית ממחירי המלט במרבית מדינות אירופה. זאת ועוד, נשר התחייבה שלא לייקר מחירי מוצריה. למרות עובדות אלה בחר השר כ"ץ להיטיב עם התעשייה הטורקית ועובדיה וויתר על התעשייה הישראלית, המפרנסת אלפי משפחות. חברת נשר על עובדיה הנאמנים והמסורים מחויבת לתעשייה הישראלית ולמדינת ישראל. לא נפקיר את בניית חומות המגן בגבולות הארץ למלט טורקי. לצערנו, השיח הפופוליסטי וחסר האחריות שמתנהל כיום פוגע אנושות בעצמאות הייצור של מדינת ישראל. בהבנתנו את רמת השיח במדינת ישראל נתמיד בנכון ובטוב ונעשה כל שביכולתנו להמשיך ולפתח את התעשייה הישראלית בכלל ואת תעשיית המלט בפרט. נשר נוסדה על ברכי החזון הציוני של הרצל ותמשיך לממשו בעבודה מקצועית, קשה ומסורה".

מיצרנית המלט נשר נמסר "מחירי המלט בישראל נמוכים משמעותית ממחירי המלט במרבית מדינות אירופה. זאת ועוד, נשר התחייבה שלא לייקר מחירי מוצריה. למרות עובדות אלה בחר השר כ"ץ להיטיב עם התעשייה הטורקית ועובדיה וויתר על התעשייה הישראלית, המפרנסת אלפי משפחות. חברת נשר על עובדיה הנאמנים והמסורים מחויבת לתעשייה הישראלית ולמדינת ישראל. לא נפקיר את בניית חומות המגן בגבולות הארץ למלט טורקי. לצערנו, השיח הפופוליסטי וחסר האחריות שמתנהל כיום פוגע אנושות בעצמאות הייצור של מדינת ישראל. בהבנתנו את רמת השיח במדינת ישראל נתמיד בנכון ובטוב ונעשה כל שביכולתנו להמשיך ולפתח את התעשייה הישראלית בכלל ואת תעשיית המלט בפרט. נשר נוסדה על ברכי החזון הציוני של הרצל ותמשיך לממשו בעבודה מקצועית, קשה ומסורה".