גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפון הקומפקטי החדש של יונדאי גדול ממידותיו

רכב הפנאי הקומפקטי החדש מקוריאה ממלא את רוב התיבות ברשימת השאיפות של לקוחות הפלח ● הוא מרווח, מאובזר, נראה אופנתי במידה ומספק ביצועים סבירים כל עוד לא דוחקים במנוע נטול הטורבו

ה"ג'יפונים" הם הקונצנזוס הישראלי החדש של שוק הרכב. הם מצליחים לדלג על פערי גיל, מגדר ועיסוק ומציעים "משהו לכולם": רכב ראשון אופנתי עבור צעירים מקבלי רישיון רכב; תחבורה אישית מועדפת על בני גיל הזהב בזכות כניסה/יציאה נוחה ואפשרות לטפס על מדרכות; אופציה עתירת סטטוס ומוזלת שווי שימוש לעובדים שזכאים לרכב צמוד; השנה הם לראשונה הם אופציה גם ברשימת הרכב הצמוד של קציני צבא העם.

אלא שהצלחת המכירות הגורפת שלהם גם דרסה על הדרך פלחים פופולריים כמו מכוניות הסופר מיני והמשפחתיות הקומפקטיות, ומציבה בפני השחקנים בשוק דילמה בנוסח "אם אתה לא שם אתה לא קיים". כתוצאה מכך, נדרשים יבואני הרכב להפגין יצירתיות ולמצוא דגמים סוגרי-פער בנבכי ההיצע הגלובלי של היצרן שלהם. במקרה של יונדאי, הסכים היצרן "לתפור" עבור השוק הישראלי גרסה עם תקינה אירופית של יונדאי VENUE, שלא תוכנן במקור להגיע לשוק האירופי אלא נועד לשווקים בארצות הברית, באוסטרליה ובמדינות מתפתחות.

כלל העיצוב הבסיסי בקטגוריה הזו "לגרום לרכב להיראות גדול מכפי מידותיו", ומעצבי יונדאי בהחלט עמדו במשימה. למרות העובדה שה-VENUE קצר בכ-13 סנטימטרים פחות מהאח KONA, יש לו נוכחות כביש "מכובדת" בזכות רוחב לא מבוטל ושלל סממנים קוסמטיים מוכרים של ז'אנר הפנאי, כולל שלל פנסי חזית ויחידת גריל עם משבצות כרום שלא הייתה מביישת דודג' ראם אמריקאי.

רכב

במבט מהצד המרכב מעוצב בקווים נאיביים עם גג שטוח ופרופורציות של תיבה, אבל את ערך "הפנאי" המוסף מספקות קשתות גלגלים מודגשות בתנאי, שהן מארחות בתוכן את חישוקי ה-17 אינץ' הנאים של רמות הגימור הגבוהות ולא את חישוקי ה-15 אינץ' הצנומים של דגם הבסיס. המהדרין יכולים לשדרג את הסטטוס עם צביעה ניגודית לגג. בסך הכול, הכלי נראה שייך לקטגוריית הפנאי הנחשקת יותר מאשר היונדאי I20 קרוס אותו הוא מחליף.

הכניסה לתא הנוסעים והיציאה ממנו נוחה למדי בזכות גג גבוה ומושבים, שממוקמים גבוה יחסית מעל מפלס הכביש. משטחי זכוכית ענקיים בשילוב גג שמיתמר גבוה מעל פדחתם של נוסעים ממוצעי קומה, מעניקים לתא תחושה מרווחת ומוארת והמושב האחורי רחב מספיק עבור צמד מבוגרים פלוס ילד או כיסא תינוק. עם זאת, בסיס גלגלים של 2.52 מ' עלול לאתגר את מרחב הברכיים של נוסעים גבוהים. תא המטען, לעומת זאת, רחב ונדיב ועם 355 ליטר נפחו קטן רק בכמה ליטרים מזה של יונדאי קונה.

עמדת הפיקוד מעוצבת בסגנון עדכני שתואם את המקובל בפלח ולא מנסה להפגין מקוריות. מול הנהג ממוקם לוח מחוונים אנלוגי גדול וברור שבמרכזו צג דיגיטלי למחשב הדרך.

אבזור נדיב למדי

כל העסק עטוף בהרבה פלסטיק קשיח, אפור וזול ללא משטחים רכים לרפואה, אם כי איכות הגימור וההרכבה שומרת על הסטנדרט הגבוה של היצרן הדרום קוריאני ובידוד הרעשים טוב מהממוצע. האבזור בגרסת הביניים שבה נסענו נדיב למדי, וכולל בין השאר ערכה מתקדמת של מערכות תומכות נהיגה, כולל בלימה אוטונומית וכמובן גם מערכת "סיוע" טורדנית להיגוי, שאותה מיהרנו לנתק.

על הייעוד "הגלובלי" של הרכב יכול להעיד מנוע בנזין 1.6 אטמוספרי (ללא טורבו) בהספק 123 כ"ס שמשודך לתיבה רציפה. מנועים כאלה כבר כמעט לא ניתן למצוא באירופה, שנמצאת תחת משטר פליטות הולך-ומתהדק. אבל הם עדיין פופולריים בלא מעט חלקים של העולם (ארה"ב, אוסטרליה), שבהם לנפח המנוע עדיין יש משמעות שיווקית.

מי שמצפה להדיפה הבריאה של מנועי הטורבו המודרניים בסל"ד נמוך יצטרך להתאים ציפיות: ה-1.6 משיג את מירב המומנט שלו ב-4500 סל"ד ואת ההספק המרבי ב-6300 סל"ד. אין בעיה לשמור איתו על קצב תנועה רגוע בעיר או בשיוט בין עירוני ל כביש 6 (במהירויות האמיתיות, לא הרשמיות) וגם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-11.2 שניות, בזכות משקל עצמי מתון, היא סבירה. אבל שמירה על קצב ראוי בעליות ארוכות או האצות אגרסיבית ביציאה מהרמזור, דורשות לדחוף את המנוע לעבר האזור הרועש והמחוספס של קשת הסל"ד, בואכה הקו האדום.

לרשות הנהג עומד גם מצב "ספורט" ששולט על תכנות התיבה הרציפה, אך במציאות פעולתו העיקרית היא בעיקר הגברת הרעש. גם צריכת הדלק תלויה בסגנון הנסיעה. מי שיבחר בנסיעה עם רגל קלה וישמור על התיבה והמנוע באזור הנוחות שלהם יזכה לצריכה ריאלית של כ-16 קילומטרים לליטר. נהגים כבדי רגל ותושבי אזורים הרריים יכולים לצפות לכ-25% פחות.

ההנחות יכריעו

ה-VENUE יספק ללא קושי את הדרישות הדינמיות הטיפוסיות, והצנועות, של רוב הלקוחות בפלח שלו. יש לו היגוי קליל אבל די מדויק, לאחר ניתוק אותה "מערכת סיוע", והצמיגים הרחבים והאיכותיים בחתך 55', שבהם מצוידות רמות האבזור הבכירות, מספקים לו אחיזת כביש סבירה ותגובות רהוטות למדי בפניות הדוקות. גם נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים אך מהמורות עירוניות משמעותיות מאתגרות עד לקצה את יכולת הספיגה של המתלה האחורי וגורמות לרכב לקפץ.

טווח המחירים הרשמי של ה-VENUE , בין 110 ל-123 אלף, ממקם אותו במרכז הפלח שלו מול מובילות המכירות סיאט ארונה קיה סטוניק, ובמרחק בטוח (אם לא משקללים את הנחות האפס קילומטר) מהאחות הגדולה קונא, שב-127 אלף מציעה מערכת הנעה הרבה יותר חזקה ומתוחכמת וביצועים מענגים. בסך הכול, ה-VENUE מסמן את רוב התיבות ברשימת השאיפות הלא-ארוכה של הלקוחות בפלח, אבל ברור שמה שיקבע את ביצועי השוק שלו, במיוחד בתנאים הנוכחיים, תהיה היכולת להעניק הנחות משמעותיות. וכאן יש ליונדאי לא מעט קלפים בשרוול. 

חלק מהמתחרות

קיה סטוניק

118 אלף שקל עולה גרסת ה-1 ליטר טורבו של הסטוניק עם הספק של 120 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים. הפלטפורמה משותפת ליונדאי קונא עם בסיס גלגלים באורך 2.58 מ'. תא הנוסעים מרווח ומאובזר, תא המטען מסתפק ב-332 ליטר והרכב מושחז ונעים לנהיגה בזכות משקל עצמי נמוך ומתלים מכוילים היטב

סיאט ארונה

סיאט ארונה, מובילת המכירות בפלח, עולה בין 110 ל-116 אלף שקל לדגם 1 ליטר טורבו-בנזין עם 115 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים. יש לו משקל נוצה שמספק ביצועים זריזים, תא נוסעים סביר למשפחות קומפקטיות והתנהגות כביש חדה ונעימה. הגרסה היקרה יותר מגיעה עם אבזור מקיף

סוזוקי ויטארה 1 ליטר

120 אלף שקל עולה גרסת הבסיס המעודכנת של הויטארה עם מנוע טורבו-בנזין בהספק 110 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. הממדים החיצוניים מעט גדולים מאלה של היונדאי, ותא הנוסעים בנוי היטב. הזינוק די עצל, אבל לרכב יש פוטנציאל עבירות מפתיע בשטח למרות הנעה קדמית בלבד

עוד כתבות

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי