סופית: רכבת ישראל לא תחזור מחר לפעולה, ואין צפי לחידוש הפעילות

לפי שעה אין צפי לחידוש פעילות רכבת ישראל בעתיד הקרוב • קבינט הקורונה יתכנס מחר בראשותו של ראש הממשלה כדי לדון בין היתר בסטטוס הפעלת הרכבת לאור העלייה בנתוני התחלואה

תחנת הרכבת בתל אביב. הרכבת מושבתת בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
תחנת הרכבת בתל אביב. הרכבת מושבתת בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

בהמשך לדיונים שהתקיימו מול משרד הבריאות בימים האחרונים, מודיע משרד התחבורה כי הרכבת לא תחזור לפעילות מחר בבוקר (ב'), ונכון לשעה זו (א'), אין צפי לחידוש פעילותה. קבינט הקורונה יתכנס מחר בראשותו של ראש הממשלה כדי לדון בין היתר בסטטוס הפעלת הרכבת לאור העלייה בנתוני התחלואה. עדכונים נוספים לציבור יימסרו אחר קבלת ההחלטה הסופית בנושא. ההחלטה הסופית מתקבלת לאחר דרישתו של משרד הבריאות מרכבת ישראל להגביל את מספר הנוסעים בקרונות ולנהל רישום של זהותם, כדי שבמקרה של אבחון חולה שנסע ברכבת, אפשר יהיה להורות למי שנסעו עמו להיכנס לבידוד.

זוהי איננה הפעם הראשונה שבה נדחית הפעלת הרכבת. באמצע חודש מאי אושרה במשרד הבריאות הפעלת הרכבת תחת תנאים מגבילים ובמתווה מיוחד שגובש, אך חזרתה לשגרה נבלמה על ידי מנכ"ל המשרד היוצא, משה בר סימן טוב. לפי מתווה ההפעלה שגובש בזמנו, סוכם כי מספר הנוסעים ברכבת לא יוגבל, הדגש יושם על מספר המלצות לשמירה על בריאות הנוסעים. זאת, כאשר בשל היותה של הרכבת אמצעי הסעת המונים ייחודי ביחס אמצעי תחבורה אחרים, הכולל מספר קרונות עם יציאות וכניסות רבות, אשר עובר במספר רב של תחנות ביניים, לא ניתן לשלוט במספר הנוסעים והתקהלותם ברכבות וברציפים.

משרד הבריאות הורה, דאז, כי נוסעי הרכבת יידרשו לאחריות חברתית בדומה לכלל המקומות הציבוריים, הכוללים שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכה , הימנעות מנגיעות בפנים, התרחקות מנוסע עם תסמיני עיטוש או שיעול, הימנעות מהנחת ציוד אישי על משטחים ציבוריים, והימנעות מנסיעה במקרה של תסמיני מחלה.