גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ככל שמסבירים בטלוויזיה שלא יהיה חוסר במוצרים - כך אנשים קונים יותר"

מנכ"ל סופר-פארם, ניצן לביא, מנהל את אחת הקמעונאיות הבודדות שזוכות לגידול במכירות במשבר הנוכחי ● בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מספר על האתגר להפעיל 258 בתי מרקחת בשעות רגילות ומכה על חטא מחירי האלכוג'ל: "הייתה פה תקלה, כמעט חטפתי התקף לב כששמעתי על זה"

"מה שקורה בחוץ מפחיד. המצב מאוד מורכב ואני מאוד-מאוד מוטרד. עברתי כבר אינתיפאדות, מלחמות, טילים - יש פה אירוע בסדר גודל אחר" - כך אומר בראיון מיוחד ל"גלובס" ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם בשש השנים האחרונות, שמסביר כי "הכי חשוב כרגע מבחינתי - וזו המלחמה הכי גדולה - לשמור על הרצף התפעולי של פתיחת סניפים ולשמור על הבריאות והבטיחות של העובדים והלקוחות. אנחנו רחוק מנקודת האיזון, זה מתבטא בכך שאני לא יכול לומר 'היום היה ככה אז מחר יהיה אחרת'. האתגר הכי גדול מבחינתנו, הוא לוודא שאנחנו שומרים על הרוקחים כדי שיוכלו להמשיך ולחלק תרופות".

הרשת מפעילה 260 סניפים (שממשיכים לפעול גם בתוך קניונים סגורים) ויש לה 9,000 עובדים, שאמורים לספק מוצרי צריכה בסיסיים ותרופות לציבור בישראל, שבימים האחרונים צובא על רשתות השיווק. במקביל היא מחזיקה פעילות בפולין, שגם חווה את קשיי הקורונה.

איך אתם מתמודדים עם אפשרות שתאלצו להשבית עובדים בגלל שחולה קורונה ביקר בסניף שלכם?

"ש לנו מישהי שיושבת על הטלגרם של משרד הבריאות כדי לראות כל ניטור של חולה, אם הוא עבר בסניף סופר-פארם. אנחנו בהתייעצות עם משרד הבריאות, מחליטים מה עושים עם המשמרת ואז - בבת אחת נעלמת לי משמרת עם רוקחים. אין רוקחים.

ביקושים קשים לתכנון

זה כבר קרה?

"זה קרה לנו כבר בשישה סניפים. ביקר חולה, ומי שהיה בחצי השעה הזו במשמרת, בטח אם הלקוח אסף תרופה, אנחנו מכניסים לבידוד לפי הוראת משרד הבריאות. זו ההנחיה. יש לנו כבר 40 עובדים שנמצאים בבידוד בעקבות חולה שביקר בסניף בשעת המשמרת שלהם.

"גם הצוות מבוהל. כשיש אזעקה על טיל - מתכופפים או נכנסים לממ"ד, וממשיכים עם כל החרדה. אבל פה אין טיל, אין אזעקה, ותחת כל זה תוסיפי את כמות הלקוחות שמגיעה אלינו - אנחנו הבית מרקחת של המדינה. רמת הביקושים של חלק מהמוצרים החל מאלכוג'ל, מסיכות, נייר טואלט וכו' - זה ביקושים שאין פלנר בעולם שיודע לתכנן אותם.

"אנחנו בישיבות חירום כל בוקר. היינו פה במוצ"ש בישיבה לתוך הלילה, ואנחנו מתנהלים עם חמ"ל. בתוך החמ"ל הזה אסור להיפגש - אנחנו מרחיקים אחד את השני, יושבים בחדר לא יותר מעשרה אנשים, במרחק של שני מטר אחד מהשני".

כמה זמן לדעתך הציבור בישראל יוכל להישאר תחת מגבלות חריפות שכאלה?

"ישראל בחרה בשיטה שאני חושב שהיא מאוד נכונה כדי לא להביא לקריסת המערכות. המשמעות של הדבר הזה היא שזה ייקח שבועות רבים. אני לא יודע כמה זמן הציבור יוכל לשאת התנהגות כזו. ואז, יקרה אחד משני תרחישים.

"תרחיש אחד זה שיהיה פה משק לשעת חירום (מל"ח) ויגידו לאנשים 'תישארו בבתים, וכל היתר ממש משותק'. זה תרחיש אימים, והוא כבר קורה בפולין, שגם בה יש לנו פעילות. בתרחיש הזה אני אצטרך להמשיך לתפקד בכל האמצעים.

"יש תרחיש שני, שלא יצליחו לבודד את זה, יהיו אלפי מקרים והשגרה תנסה לחזור. אני מאמין שזה יימשך כמה שבועות טובים. כשירו טילים על הדרום ומרכז הארץ, ידענו שמתישהו ידברו ויגיעו להסכם, כאן אין סוף למפלס החרדה".

מתקרבים לחג הפסח

בדומה ליתר רשתות השיווק השוק, גם בסופר-פארם נרשמו גידולים של מאות אחוזים בקנייה בחנויות הפיזיות, אבל גם באונליין, על רקע החשש ממגע אפשרי עם חולים. אלא שהמשבר הנוכחי התפרץ בתקופה ייחודית בשנה עבור המגזר הקמעונאי. חג הפסח מתקרב ובדרך-כלל זאת נחשבת לתקופת שיא מבחינת סופר-פארם, כמו גם עבור יתר השוק הקמעונאי, בכל מה שקשור למכירת מתנות בישום וקוסמטיקה.

איך יראה הפסח הקרוב אצלכם?

"אנחנו ממשיכים כרגע עם מבצעים בכל הכוח, כדי להמשיך ולהיות אטרקטיביים לציבור, אבל כבר נתנו הנחיה להוריד את כל הטסטרים (מוצרים לניסיון) של האיפור והבישום מהמדף - כדי שחס וחלילה לא תהיה הדבקה. אם לקוחה רוצה - יש נוהל מסודר להתנסות, מחטאים עם כפפה והכל. אבל גם עושים כאלה קניות פחות כרגע".

איך אתה מסביר את בהלת הקניות הקיצונית שאנחנו רואים בימים האחרונים, כולל הצטיידות במאגרים של נייר טואלט?

"קורה אותה דבר אחד לאחד גם בחנויות שלנו בפולין. הציבור באי-ודאות נוראית ובחרדה. הדרך להתמודד עם החרדה היא לעשות מעשים קונקרטיים. אחד המעשים הכי בסיסיים היא לקנות ולהצטייד ולהיות מוכן. ויש בזה גם את תופעת העדר. ככל שמסבירים בטלוויזיה ובתקשורת שלא יהיה חוסר, ככה קונים יותר. אני חושב שאנחנו חיים בעידן שאף אחד לא מאמין לאף אחד, ובטח לא למוסדות הגדולים, אז לצערי זה מחולל אחד את השני. אבל, לדעתי זה יילך ויירגע.

כולם משדרים שאין חוסרים, אבל בסוף אתמול גם בסניף מגה וסופר-פארם ליד הבית שלי נגמר נייר הטואלט.

"לכל אחת מהרשתות היו חוסרים נקודתיים, שקשורים לשינוע ואספקה. זה ילך ויירגע בתוך יומיים-שלושה. אבל אני חושב שיהיו גם דברים שיצרכו אותם יותר. יש פה סדר גודל של כחצי מיליון ישראלים יותר מבשגרה - עם ישראל הפסיק לטוס. בנוסף, אנשים לא יוצאים החוצה ונמצאים יותר בבית אז הם צורכים יותר".

למצוא עובדים ב-H&M

איך אתם מתמודדים עם החוסר בעובדים?

"משום שבעלי המניות הם גם הבעלים של H&M, אז H&M הפנו אלינו לסופר-פארם את כל מאות העובדים שלהם כאלטרנטיבה. האתגר הגדול ביותר הוא הרוקחים".

בימים האחרונים ריכזה סופר-פארם ביקורת רבה על כך שבקבוקון אלכוג'ל נמכר אצלם ב-33 שקל, מחיר חריג לרעה גם ביחס ליתר הרשתות. זה נראה כמו ניסיון לנצל את הביקושים הגבוהים והחרדה של הציבור.

 ומה בנוגע למחירים?

"לפני שלושה שבועות נתתי הנחיה שאין מצב שאנחנו נעלה מחיר על כלום בשקל. הייתה פה תקלה איומה, אני כמעט חטפתי התקף לב כששמעתי על זה. נכנס פה מוצר שהיה חסר, חזר לגיוון וחזר למדף במחיר מחירון מלא, שהוא היה יקר ותומחר במקום ב-19.90 שקל, ב-32.90 שקל. זו טעות איומה ותיקנו אותה מיידי כשזה נודע לנו".

 ומה לגבי המחסור במסכות בחנויות שלכם?

"המסכות חוזרות היום ומחר לסניפים - יגיעו סדר גודל של כמיליון מסיכות. התחייבתי למכור את זה במחיר עלות כולל מע"מ. בתפעולי אני אפסיד על זה. זה עניין ערכי מבחינתנו".

 העובדים שלכם כל הזמן באים במגע עם לקוחות, חלקם חולים. איך אתם מגינים עליהם?

"שמנו בצד עשרות אלפי מסכות וכפפות לעובדים. בנוסף, בסוף השבוע האחרון בתוך 24 שעות פרסנו בכל הסניפים מחיצות בין הרוקח ללקוח כדי למזער ככל שניתן את ההידבקות".

 איך אתה רואה את ההתנהלות של משרד הבריאות בימים אלה ביחס לעולם?

"אפשר להעביר הרבה ביקורת, אבל אני חושב שבסך-הכול מנהלים כאן את האירוע ברמת אחריות מאוד גדולה, ולכן מצבנו יחסית לעולם הוא טוב. יחד עם זה, אני מעריך שיהיו פה אלפי חולים. זו רק שאלה של מתי".

בנוסף להיותה רשת הפארם הגדולה בישראל, סופר-פארם מפעילה גם 75 סניפים בפולין שנמצאת בימים אלה תחת הסגר מלא. בפולין אתם מתמודדים עם מציאות שונה?

"בפולין אנחנו באותה התמודדות. זה מדהים כמה דמיון יש - הצריכה המוגברת של אותם מוצרים, החרדה, המסכות, המחיצות לרוקחים. בפולין סגרו הכל חוץ מבתי מרקחת ורשתות מזון, בפקודה".

לביא מציין כי בניגוד לישראל, בפולין כבר פרסו צבא ברחובות כדי למנוע ביזה - "סיכוי נמוך שנראה כאן מציאות כזו".

ולמרות הכל, אתם בסך-הכול נמצאים במקום טוב יחסית ליתר הקמעונאיות בתחום האופנה והקניונים ולעומת עסקים קטנים במשבר הזה.

"אני מאוד לא אופטימי. נכון שאנחנו חווים עלייה במכירות, בשונה מעסקים שפשוט סגרו את הפעילות ביום אחד ושלחו אלפי עובד לחל"ת (חופשה ללא תשלום), אבל אני רועד מפחד.

"האפקטים על הכלכלה, המשק ועל כולנו כמדינה הם אדירים. מעולם לא היה אירוע בסדר גודל הזה בדור שלנו. זה אירוע מאוד מפחיד ואני מקווה שנעשה את הדברים הכי טוב. כרץ מרתונים אני יכול לומר - במרתון אסור להתחיל בכל הכוח, כי אז אתה לא גומר, צריך להיות בקצב נכון. זה אתגר ענק".  

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"