גבול טורקיה-יוון מתחמם: אנקרה שולחת אלף שוטרים למנוע החזרת פליטים

הממשלה באתונה סגרה בתגובה את הגבול, גם למעבר אזרחים, והשתמשה בגז מדמיע כדי למנוע מאלפים לחצות את הגבול

פליטים בגבול יוון-טורקיה / צילום: Emre Tazegul, AP
פליטים בגבול יוון-טורקיה / צילום: Emre Tazegul, AP

טורקיה הודיעה היום (ה') כי תשלח כאלף שוטרים לגבול היבשתי שלה עם יוון, כדי "למנוע החזרת פליטים על ידי הכוחות היווניים", בצעד שמהווה שלב חדש בהסלמה ההולכת וגוברת בין המדינות בימים האחרונים. העימות החל בכך שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע בסוף השבוע כי "פתח את השערים" והוא התיר לפליטים הנמצאים בטורקיה לנסות ולעבור ליוון. עשרות אלפי פליטים עודדו להגיע למעברי הגבול בצפון יוון. כ-20 אלף, לפי הדיווחים, התקבצו באזור.

הממשלה באתונה סגרה בתגובה את הגבול, גם למעבר אזרחים, והשתמשה בגז מדמיע כדי למנוע מאלפים לחצות את הגבול. כמה מאות חצו את הגבול באופן לא חוקי באזור שבו הדבר היה אפשרי, וחלקם גורשו חזרה מיידית לטורקיה. מאז עימותים נרשמו כמעט מדי יום, כשאתמול טענו הרשויות הטורקיות כי היוונים השתמשו בירי חי כדי למנוע את הכניסה, הרגו אחד מהפליטים ופצעו 164 מהם. היוונים הכחישו זאת. ממשלת יוון נוקטת מדיניות יד קשה נגד ההגירה, והשעתה באופן זמני את כל בקשות המקלט לחודש הקרוב.

כעת, כאמור, הודיעה אנקרה על צעד חדש, שיציב את הפליטים - רובם מאפגניסטאן ומעיראק ומיעוטם מסוריה - בין הפטיש לסדן - בין הכוחות הטורקיים שימנעו מהם לחזור מצד אחד לבין הכוחות היוונים שימנעו מהם להיכנס מנגד.

במקביל, באי לסבוס, אליו החלו להגיע מאות פליטים בעקבות האור הירוק הטורקי, הודיעו הרשויות כי לא ירשו יותר לפליטים להיכנס למחנה "מוריה" הצפוף, במה שמהווה ניצחון לתושבי האי המתנגדים להגירה הלא-חוקית. ברלין, מצדה, סירבה לקבל כ-5,000 פליטים ומבקשי מקלט מיוון, כולל ילדים ונשים.

הצעד הטורקי מתנהל במקביל למגעים עם האיחוד האירופי על הסכם חדש, שבמסגרתו טורקיה תמנע מהפליטים להגיע לאירופה בתמורה לסיוע כספי ניכר, בשווי מיליארדים. ההסכם האחרון שנחתם בעניין, בתחילת 2016, אינו תקף עוד, לפי ההנהגה באנקרה. אתמול נפגשו נציגי האיחוד עם נציגי הממשלה הטורקית, אך לא הגיעו להסכמות.