מכס | בלעדי

אבסורד הייצור הישראלי: מוצרים מוגמרים מיובאים ללא מכס, אך חומרי הגלם חייבים במס

התאחדות התעשיינים ומשרד הכלכלה דורשים מרשות המסים להשוות את התנאים התחרותיים בין יצרני אריזות מקומיים לבין היבואנים • לטענתם היצרנים המקומיים נדרשים לשלם מכס על חומרי הגלם, בעוד שיבוא מוצרים מוגמרים פטור

אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס
אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס

יצרנים של אריזות למוצרים מדווחים שבחודשים האחרונים חלה ירידה של 15%-30% במכירות וברווחים שלהם בהשוואה למצב לפני כשנתיים. זאת בעקבות יבוא נרחב של מוצרי אריזה מוגמרים מהודו ומטורקיה, תוך פטור מתשלום מכס, הפוגע ביכולת שלהם להתחרות. יצוין כי היצרנים המקומיים נדרשים לשלם למדינה מכס בגובה של 8% על יבוא של חומרי גלם שונים המשמשים אותם בתהליכי היצור של האריזות. לרוב מדובר באריזות נצמדות למוצרי מזון, שתייה ומגבונים לחים.

במהלך השנה האחרונה התלונות של היצרנים המקומיים על התרחבות היבוא של אריזות מוגמרות מטורקיה ומהודו התרחבו. אלה, פנו באמצעות התאחדות התעשיינים ומינהל התעשיות שבמשרד הכלכלה והתעשייה לרשות המסים, בבקשה לתקן את העיוות המיטיב עם יבואני האריזות המוגמרות ומקפח את היצרנים המקומיים.

במשרד הכלכלה טוענים כי העיוות בשיעורי המכס בין חומרי הגלם לבין המוצר הסופי; התחזקות תעשיות הפלסטיק בהודו ובטורקיה; והפיחות שחל במטבעות המקומיים בשתי המדינות, באופן שמגביר את הכדאיות הכלכלית שלהן מהרחבת היצוא - מעמידים את יצרני האריזות הישראליים לפני תחרות בלתי הוגנת עם יבוא נטול מכס.

בנוסף מזהירים במשרד הכלכלה כי תנאי היצור בהודו מקלים יותר מאלה שבישראל, שכן בהודו לא חלות רגולציות שחלות על היצרנים המקומיים. "הודו הפכה להיות מעצמה בתחום הפלסטיק וחלק מהחברות הבין לאומיות שמשתייכות לענף זה הקימו בתחומה מפעלים", ציין ראש מינהל התעשיות במשרד הכלכלה עוז כ"ץ בפנייתו בנושא לרשות המסים. "אחת מהסיבות לכך היא שבהודו אין רגולציה שמגנה על איכות הסביבה ונהוג לשלם בה שכר עבודה נמוך".

לפי הערכות בתעשייה, בשוק הישראלי פועלים כיום כ-10 יצרנים בתחום האריזות המוצמדות שמעסיקים יחדיו כ-2000, עובדים. ב-2018 הם מכרו לשוק המקומי בהיקף של כ-400 מיליון שקל והיקף היצוא שלהן הסתכם בכחצי מיליארד שקל.

בארה"ב ובאירופה נקבעו מכסי מגן

בעוד שלטענת משרד הכלכלה והתאחדות התעשיינים, יבוא האריזות המוגמרות לישראל מתאפשר בעיקר בשל אי בהירות לגבי אופן סיווגם במכס, בארה"ב נקבע מכס בגובה של 5.3% על טובין מסוג זה המיובא אליה ממדינות עולם שלישי. בנוסף רבעה ארה"ב מכס בשיעור של 4.2% על חומרי גלם המשמשים ליצור מוצרים אלה. במדינות אירופה מוטל על יבוא תוצרת זו ממדינות עולם שלישי מכס בגובה של 6.5% וזאת במטרה להגן על התעשיות המקומיות שלהן.

במשרד הכלכלה חוששים כי הימשכות יבוא האריזות המוגמרות מטורקיה ומהודו תאלץ יצרנים ישראליים לצמצם את קווי היצור שלהם, בעיקר בפריפריה, ולמקד את פעילותם ביבוא זול של מוצרים מוגמרים.

כ"ץ ממשרד הכלכלה הבהיר כבר לפני מספר חודשים לרשות המסים כי לקוחות של יצרני אריזות ישראליים הביעו נכונות לשלם "קצת יותר" כדבריו על מוצר מקומי שעומד בתקנים, בתנאי שהפרשי המחיר בין היבוא לבין יצור המקומי יהיה סביר. לטענתו, פתרון העיוות תוך העלאת המכס על האריזות המוגמרות המיובאות לא צפוי להשפיע באופן משמעותי על מחיר המוצר הסופי וציין כי אם תהיה השפעה כזו, הרי שהיא תתבטא באגורות ספורות. "היקף יבוא אריזות מוגמרות תוך ניצול פרצה במכס, הולך וגדל באופן עקבי. במקביל מחריפה גם הפגיעה בתעשייה עד כדי סכנה ממשית להמשך הפעילות של חלק מהמפעלים", אמר.

מנהל איגוד מוצרי הצריכה והבנייה בהתאחדות התעשיינים אורן הרמבם אומר כי "נוצר עיוות שפוגע ביצרנים שמספקים 2,000 מקומות עבודה במשק, באופן שמעודד יבוא של תוצרת מהמזרח. במקום לעודד חברות לפעול בישראל ולרכוש מיצרנים ישראליים אחרים, המדינה מעודדת אותם לצאת ולרכוש בחו"ל בסבסוד הציבור שמפסיד הכנסות ממסים".

המגמה: יבוא נרחב וזול של מוצרים

יבוא האריזות המוגמרות מהודו ומטורקיה מתווסף למגמה המתרחבת של יבוא תוצרת זולה לשוק הישראלי, באופן ששוחק את כושר התחרות של התעשיינים הישראליים.

כך, בשנים האחרונות התעשיינים בארץ מזהירים מפני "ההשתלטות של התעשייה הטורקית" על השוק המקומי וזאת בשל יבוא זול של מלט, פלדה, מוצרי פלסטיק ועוד מוצרים שמקורם במפעלים טורקיים וזאת, תוך ניצול המגמה של הסרת מכסים, בניסיון להוריד את יוקר המחיה.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "הנושא מוכר לנו ואנו בוחנים אותו".