עובדי הבורסה מחזיקים מניות בשווי 60 מיליון שקל, אבל ממשיכים להתעמת עם ההנהלה ועם ההסתדרות

אתמול סירבה ההסתדרות לבקשת הוועד להשבית את המסחר בבורסה, והיא גם מתנגדת להרחבת הוועד למורת רוחם של חבריו • ביום ראשון ייפגשו הוועד וההנהלה עם יו"ר ההסתדרות, ולמחרת ייערכו בחירות לוועד הקבוע

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

האם הוועד הזמני של עובדי הבורסה לניירות ערך בתל אביב נקלע לעימות מול ההסתדרות, המנסה לפתור את הסכסוך המתמשך בין הוועד למנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב? אתמול נודע כי הוועד הזמני רצה להשבית את המסחר בבורסה, בעוד שההסתדרות פסלה כוונה זו, תוך שבסביבתה ביקרו את הכוונה לנקוט צעד כה דרסטי.

היום (ה') מתברר כי בסביבת הוועד הזמני עדיין מבקרים את ההסתדרות, וביום ראשון הקרוב מתוכננת להתקיים ישיבה בנושא, בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר הסתדרות המעוף, גיל בר-טל, וכן נציגי הוועד הזמני ומנכ"ל הבורסה, בניסיון ליישב את חילוקי הדעות.

בין ועד העובדים לבין הנהלת הבורסה יש כמה סכסוכי עבודה מוצהרים. מדובר בראש ובראשונה בדרישת הוועד לשינויים חוזיים שייתנו מעטפת הגנה נוספת לעובדים בגין הפיכת הבורסה לחברה ציבורית, שרוב מניותיה מוחזקות כיום בידי קרנות השקעה זרות. זאת, לאחר שהעובדים כבר קיבלו בעבר 6% ממניות הבורסה תמורת הסכמתם להליך. חבילת מניות זו ניתנה לעובדים לפי ותק בארגון, והיא שווה כיום, לאחר הנפקת הבורסה, קרוב ל-60 מיליון שקל. חבילה זו מתווספת לשכר חודשי בעלות ממוצעת של כמעט 50 אלף שקל לעובד. 

10 מועמדים לוועד העובדים הקבוע

כמו כן, הצדדים לסכסוך חלוקים על גובה הבונוס שיינתן לעובדים בגין השנים 2017-2018, על רצונם של העובדים להחזיר את מערך ההלוואות לעובדים ועל דרישה להפסיק מיקור-חוץ בבורסה.

גורם בסביבת הוועד הזמני טוען כי "יש התמרמרות בקרב עובדים על כך שההסתדרות לא מתערבת בסכסוכי העבודה בבורסה ושבן זאב מנצל את זה במאבק שלו נגד העובדים". נראה כי המתיחות לא תפחת, לפחות לא עד הבחירות לוועד קבוע, שיתקיימו ביום שני הקרוב.

עשרת המועמדים שמהם ייבחר הוועד הקבוע, כוללים בין השאר את חנן כהן, שהוועד הזמני יוצא נגדו ושוועדת הבחירות פסלה אותו מלהתמודד, עד שהגיש בקשה לבוררות, שהתקבלה בעקבות אישור מועמדותו מטעם ההסתדרות; ואורן לרנאו, חבר ועד ותיק ולוחמני, שנמצא במרכזו של עימות מול הנהלת הבורסה, ושכבר היה בשימוע לפני פיטורים ובקרוב תתקיים בוררות בדבר המשך העסקתו.

מאז שהתפטר הוועד הקודם של הבורסה, בצל המתיחות עם ההנהלה וזימונו לשימוע של לרנאו, יש לבורסה ועד זמני של חמישה חברים. הוועד הזמני רוצה שגם הוועד הקבוע החדש יכלול חמישה חברים. ואולם, ההסתדרות, שמתנגדת לכך, קבעה כי הוועד החדש יהיה בגודל של הוועד בעבר ויכלול שלושה חברים בלבד.

מבחינת ההסתדרות, מדובר בשמירה על תגמול לחברי ועד בהיקף דומה לזה שהיה בעבר. לסוגיה זו חשיבות על רקע סוגיה חדשה שצפה בימים האחרונים בעימות בין הנהלת הבורסה לוועד הזמני, הנוגעת לדרישת ההנהלה לביקורת על קופת הוועד. בין השאר, דורשת ההנהלה את הביקורת על אופן שימוש הוועד הזמני בקופה, מכיוון שהוועד הזמני מממן את ההוצאות המשפטיות של לרנאו, שכאמור פיטוריו יידונו בבוררות.

"מדברים על מעבר לארגון אחר"

על רקע המתיחות בין ההסתדרות לחברי הוועד הזמני, אומר גורם בסביבת הוועד: "יש עובדים שמדברים על זה שההסתדרות מצרה את צעדיהם ומתחילים לדבר על מעבר לארגון יציג אחר". על כך אמר היום גורם בבורסה כי היו נסיונות להחתים עובדים, אבל אלה לא צלחו לפי שעה.

כמו כן, גורם מעורה אמר כי להבנתו מבחינת ההנהלה, "הסכם השכר הנוכחי בבורסה נחתם לפני כשנתיים וחצי עם ההסתדרות, כגוף המייצג את עובדי הבורסה. אם ההסתדרות תחדל מלייצג את העובדים, ההסכם האמור יבוטל מיידית, ובכלל זה כל תוספות השכר והטבות נוספות שניתנו במסגרתו".

כך או כך, בסביבת הוועד הזמני ביקשו לפסול את חנן כהן, אחד מהמועמדים בבחירות לוועד הקבוע החדש, אבל זה פנה לבוררות בהסתדרות, שביטלה את פסילתו. בתגובה שלח היום הוועד מכתב חריג וחריף, שכולל ביקורת בעייתית ופרסונלית על כהן. 

עוד נודע היום כי כמה מחברי ועדת הבחירות בארגון, שפסלו את כהן, קיבלו דרגות - תוספות שכר להפרשות - מהמכסה המצומצמת שיש לוועד העובדים, כתוצאה מההסכם הקיבוצי. 

מניות בורסת ת"א  התחילו להיסחר בבורסה עצמה בתחילת אוגוסט, לאחר הנפקה מוצלחת, בעיקר לגופי השקעה זרים, לפי שווי חברה של 710 מיליון שקל. מאז, נסקה המניה ואף הגיעה לשווי של יותר מ-1.1 מיליארד שקל. בשל מימושי רווחים בימים האחרונים, הבורסה נסחרת כיום בשווי של כ-950 מיליון שקל.