עדיין בצל ביטול ההנפקה, דוח חיובי לאקסלנז

הכנסות אקסלנז צמחו, והחברה מאששת את תחזיותיה ל-2019: הגיעה לתזרים מזומנים חיובי • מקווה להגיש את ניסוי הכבד למרות אי-עמידה ביעד העיקרי

חברת המכשור הרפואי אקסלנז ביוסיינס, פרסמה היום (ב') את דוחות הרבעון השני של 2019. בדוחות נרשם גידול בהכנסות, צמצום של ההפסד ומעבר לתזרים מזומנים חיובי. החברה מאשררת את התחזיות שלה ל-2019. מניית אקסלנז  עולה כעת 3.4% והחברה נסחרת לפי שווי של 153 מיליון שקל. זאת, לאחר ירידה של כ-64% בשנה האחרונה.

אקסלנז פיתחה בדיקת נשיפה לאבחון מחלות בדרכי העיכול. המוצר המוביל שלה מיועד לאבחון נוכחות חיידק ה-ה. פילורי, והוא משווק עבור אקסלנז על ידי חברת לאבקורפ, חברת המעבדות השנייה בגודלה בארה"ב.

ההסכם נחתם בפברואר 2017, והגדיל משמעותית את הכנסותיה לעומת השיווק העצמאי, אך לא כפי שקיוותה. ב-2018 פרסמה החברה תחזית שכללה צפי להכנסות של 25 מיליון דולר ב-2019, ובמהלך השנה צומצמה התחזית ל-16 מיליון דולר. בעקבות הפחתת התחזיות וכישלון בניסוי קליני במוצר נוסף שצנרת המוצרים של החברה, ביטלה החברה הנפקה בנאסד"ק אליה תיכננה לצאת בנובמבר 2018.

ברבעון השני של 2019 רשמה אקסלנז הכנסות של 3.8 מיליון דולר, גידול של 15% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות במחצית השנייה כולה עמדו על 7.1 מיליון דולר, גידול של 7%. שיעור הרווח הגולמי ברבעון עמד על 44%, לעומת 36% בתקופה המקבילה. החברה הגיעה פחות או יותר לאיזון תפעולי, עם רווח תפעולי של 96 אלף דולר ברבעון והפסד תפעולי של 161 אלף דולר במחצית. 

בתחזית הקודמת שפרסמה החברה היא ציינה כי היא מצפה להגיע לתזרים מזומנים חיובי ואכן רשמה ברבעון הנוכחי תזרים של 500 אלף דולר, ומסרה כי היא צופה שמגמה זו תימשך.

ההסכם של אקסלנז עם לאבקורפ מחלק את שלב ההכרה בהכנסות לשניים - הכנסה מסוימת כשלאבקורפ רוכשת את המוצר מן החברה והכנסה עם מתח רווחים גבוה יותר כאשר הקליניקות שהן לקוחותיה של לאבקורפ מבצעות את הבדיקות בפועל. החברה מסרה כי 90% מהכנסותיה הגיעו ברבעון הנוכחי מן השלב השני של הפעילות, עדות לכך שיש דרישה לבדיקות מן הרופאים והחולים.

בדוחותיה החברה ציינה כי במקביל ללאבקורפ ובהתאם לתנאי ההסכם עמה, היא מנהלת מו"מ עם מעבדות נוספות, וגם ממשיכה למכור את מוצריה ישירות לקליניקות המעוניינות לבצע את הבדיקה במקום, ולא לשלוח למעבדה (Point of care). אולם, שוק זה דווקא הולך וקטן לטובת שליחת הבדיקות החוצה.

אקסלנז מקווה להתחיל למכור את מערכותיה בסין עד סוף 2019, באמצעות מפיץ מקומי.

באשר לצנרת המוצרים הנוספים של החברה, אקסלנז נכשלה כאמור בניסוי קליני במוצר לאבחון לחץ דם בתוך הכבד אצל חולי כבד שומני. כעת מעוניינת החברה להגיש ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, את תוצאות הניסוי שלה למרות כישלונו ביעד העיקרי, בתקווה שהמוצר יאושר על בסיס השגת יעדים משניים. עבור חברות אחרות ששוק ההון הישראלי הכיר בשנים האחרונות, הגישה הזו לרוב לא נשאה פרי, אבל הניסיון צפוי לעלות רק כחצי מיליון דולר, והחברה החליטה לנסות.

לאקסלנז 3.1 מיליון דולר בקופת המזומנים. לחברה אשראי להחזרה בהיקף של 18 מיליון שקל בעוד 4 שנים.