מדד דאו ג'ונס צפוי לרשום את חודש יוני המוצלח מאז 1938

האיתות של הפדרל ריזרב על אפשרות להפחתת ריבית קרובה שלחה את המדדים בוול סטריט לעליות נאות בשבוע שעבר • מדד 500 S&P בדרך להציג את חודש יוני הטוב ביותר שלו מאז שנת 1955

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

המניות בארה"ב הציגו ביצועים יפים בשבוע שעבר, אחרי שהפדרל ריזרב אותת שהוא עשוי להפחית את הריבית קצרת-הטווח שלו בחודשים הבאים. מדדי המניות רושמים גם את חודש יוני הטוב ביותר שלהם זה 70 ו-80 שנים.

מדד דאו ג'ונס של מניות התעשייה, השם ההיסטורי הלא הולם, ניהל פלירט עם רמת שיא ביום שישי שעבר, לפני שסיים את המסחר בירידה בחצי שעת המסחר האחרונה שלו.

בסיכום השבוע שעבר, כל שלושת המדדים העיקריים עלו ב-2.2% לפחות, ומדד 500 S&P רשם את השיא הראשון שלו מאז אפריל. גם מחירי האג"ח עלו, ותשואת אג"ח האוצר לעשר שנים ירדה ל-2% לראשונה מאז 2016.

מדד דאו ג'ונס עלה ב-2.4% בשבוע שעבר, והוא בדרך לחודש הטוב ביותר שלו זה שנים.

העליות נרשמות כאשר המשקיעים מביאים בחשבון בזהירות, ובו-זמנית, סימנים לכך שסכסוכי הסחר של הנשיא טראמפ עם העולם עלולים להאט את הצמיחה העולמית לקצב הליכה, מול אופטימיות שהמנהיגים ישיגו עסקת סחר בכנס ראשי מדינות G20 ביפן השבוע, והאפשרות שהבנקים המרכזיים יתערבו ויפחיתו ריביות אם הכלכלות ידשדשו.

ביום שישי שעבר ירד מדד דאו ג'ונס בכ-34 נקודות, או 0.1%, ל-26,719.13. כדי להגיע לסגירת שיא היסטורית, דאו צריך לסיים מעל 26,828.39 נקודות, רמת השיא שלו ב-3 באוקטובר האחרון.

דאו ג'ונס איבד ביום שישי שעבר 3.72 נקודות או 0.1% ל-2,950.46, ומדד נאסד"ק המשולב איבד 19.63 נקודות או 0.2% ל-8,031.71. עד יום שישי עלה דאו ב-7.7% ביוני, הביצוע החודשי הטוב ביותר שלו מאז אוקטובר 2015, והביצוע הטוב ביותר שלו בחודש יוני משנת 1938.

התלהבות לקראת פגישת טראמפ ונשיא סין

"למעשה הכל עלה השבוע", אמר ג'וזף אמאטו, מנהל ההשקעות הראשי במניות בחברת נויברגר ברמן, והוסיף שגם מחיר הנפט עלה בימי המסחר האחרונים. "הבנקים המרכזיים יצאו והפתיעו אותנו בגישה תומכת יותר בשווקים, ויש התלהבות לקראת הפגישה הקרובה בין הנשיא טראמפ לעמיתו הסיני. זה יצר הרבה מומנטום", לדבריו.

המניות הפגינו עוצמה כל החודש. 500 S&P התקדם ב-7.2% עד יום שישי, למרות מתחי הסחר המתמשכים והאי-ודאות הקודמת לגבי מדיניות הפדרל ריזרב. המדד הזה נע לקראת חודש יוני הטוב בתולדותיו משנת 1955.

ביום חמישי שעבר רשם ה-500 S&P שיא היסטורי חדש, ומדד דאו ג'ונס מרוחק ב-0.4% בלבד מהשיא ההיסטורי שלו מאוקטובר.

גם בסיכום האביב, אפריל-יוני, המניות התפנקו. מדד S&P 500 עלה ב-4.6%, עלייה שביעית ברציפות בעונת אביב.

עם זאת, העלייה האחרונה הזו בשוק המניות מסתייעת בהחלט במה שנקרא "מניות הבטיחות" - חברות חשמל ומים, מוצרי צריכה חיוניים ונדל"ן - וזהו סימן לכך שהמשקיעים נעים לפינות של המגננה בשוק המניות.

"המרכיב שחסר בשוק כדי לקבל ראלי מתמשך יותר הוא שיתוף פעולה של המגזרים המחזוריים יותר בשוק, כמו מניות התחבורה, המוליכים למחצה, חלק ממניות הצריכה הלא חיונית והמניות הבנקאיות. יש להן משקלים גדולים במדדים, וההתנהגות שלהן לא עקבית", אמר טוד סון, אנליסט טכני בסטרטגז סקיוריטיז.

כדי שהמניות יעלו גם בשלב הבא, המשקיעים יצטרכו כנראה לראות פרטים קונקרטיים יותר של עסקת סחר חדשה בין ארה"ב לסין, ותמונה חדה יותר של מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב, אומרים כמה אנליסטים.

בקרוב צפויות הבהרות נוספות: הנשיא טראמפ ייפגש בסוף השבוע עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג בפסגת מנהיגי מדינות G20 ביפן.

מדדי המניות בארה"ב עלולים עדיין להיכנס לישורת קופצנית בדרך למסחר הקיץ. לפי שירות המידע דאו ג'ונס מרקט דאטה, מדד 500 S&P רשם את הרמה השנתית הממוצעת הנמוכה ביותר שלו בעונת הקיץ מאז שנת 1950.

מאז 1950, המדד הזה רשם בממוצע עלייה של 1.1% בחודשי הקיץ, ועלה ב-67% מעונות הקיץ שחלפו מאותה שנה.

המשקיעים מתמודדים השנה עם סימני האטה בכלכלה העולמית, יחד עם הסיכון שהמכסים שהטילה ארה"ב על עמיתות סחר שלה עלולים להחמיר את המצב. החששות הללו פגעו במניות בארה"ב בחודש שעבר. המדדים העיקריים רשמו את חודש מאי הגרוע ביותר שלהם מאז 2010.

ביום שישי שעבר הצביעו נתונים מאירופה ומאסיה שוב על האטה בצמיחה.

איתותים חיוביים מהבנק האירופי המרכזי

הראלי של השבוע שעבר נבע תחילה מדבריו של נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, שביום שלישי שעבר אמר שהבנק שלו עשוי להשיק תמריצים מוניטריים נוספים כבר בישיבת המדיניות הבאה שלו ביולי.

מאוחר יותר באותו יום צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר ששיחות הסחר עם סין קיבלו מפנה לטובה. למחרת אותת הפדרל ריזרב שהוא יתחיל להוריד ריביות אם האקלים הכלכלי לא ישתפר בחודשים הקרובים. עד החודשים האחרונים, מדיניות הפד נטתה דווקא להעלאת ריביות.

העליות במניות לא נפגעו מהעלייה במתחים במזרח התיכון והמפרץ הפרסי, אם כי האיום בעימות צבאי העלה את מחירי הנפט.

הנפט שנסחר בארה"ב עלה ביום שישי ב-0.6% ל-57.43 דולר לחבית בבורסת הסחורות בניו יורק. יום לפני כן המחיר זינק ב-5.4%, והעלייה השבועית הגיעה ל-8.8% - החדה ביותר מאז דצמבר 2016.