השבתון במשק: עשרות בעלי עסקים מפגינים מול משרד האוצר בי-ם נגד יום השבתון בבחירות

התאחדות המלאכה והתעשייה הובילה היום עשרות בעלי עסקים להפגנה מול משרד האוצר • נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "המחוקק סבר שיהיה שבתון פעם אחת בארבע שנים ולא שלוש פעמים בשנה אחת; רק עובדים שיממשו את זכותם הדמוקרטית וילכו לקלפי – יקבלו יום חופשי בשכר"

בעלי עסקים מפגינים מול משרד האוצר נגד יום השבתון בבחירות / צילום: רפי קוץ
בעלי עסקים מפגינים מול משרד האוצר נגד יום השבתון בבחירות / צילום: רפי קוץ

עשרות בעלי עסקים מכל רחבי הארץ הפגינו היום (ב') מול משרד האוצר בירושלים נגד הכוונה להחיל שבתון כללי במשק ביום הבחירות לכנסת ה-22 בחודש ספטמבר. יום השבתון הצפוי יהיה שלישי במספר בתוך כשנה, מאז הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בחודש אוקטובר שעבר.

את ההפגנה ארגנה התאחדות המלאכה והתעשייה בראשות יוסי אלקובי. הוא קרא לשרי הממשלה לפצות את בעלי העסקים על יום השבתון הצפוי, בשל הפגיעה הכלכלית הקשה שתיגרם להם.

בעלי העסקים הביעו את מורת-רוחם מהמלכים של משרדי הממשלה כלפי המגזר העסקי, וזאת בין השאר על רקע ההתייקרויות של הארנונה, המים והחשמל: "כחלון, הבטחת לתעשייה יותר ממיליארד שקל כדי לפתח אותה וכדי להשקיע בחינוך הטכנולוגי ובהכשרות מקצועיות. הגיע הזמן שתפסיקו לעבוד עלינו בעיניים, הגיע הזמן שתתעוררו, רדו אל העם ותקשיבו למצוקות של העסקים הקטנים", קרא אלקובי.

שר האוצר משה כחלון לא שהה כלל בבניין משרד האוצר בעת ההפגה. מטעמו של כחלון לא נמסרה התייחסות להפגנה. 

בהתאחדות התעשייה והמלאכה, שמייצגת עשרות אלפי בתי מלאכה ועסקים זעירים אמרו כי יום השבתון הצפוי במשק בבחירות בספטמבר יהיה השלישי בתוך פחות משנה, לאחר שבבחירות לכנסת ה-21 שנערכו באפריל ובבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בסוף חודש אוקטובר 2018 היו ימי שבתון.

גורמים ממשלתיים בכירים אמרו בהתייחס למחאה שלעסקים הקטנים והבינוניים על יום השבתון הצפוי כי כל שינוי בנושא מחייב שינוי חקיקה. לדבריהם, במצב הפוליטי הנוכחי, שבו הכנסת התפזרה והממשלה מכהנת כממשלת מעבר לא ניתן לקדם מהלך בנושא.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר היום ל"גלובס" כי "ברור לנו שבמצב הנוכחי לא ניתן לעשות שינויים גדולים כי אנחנו נמצאים ערב בחירות, אך מוטב שכל המפלגות יתאחדו בעניין ויסכימו על כך שרק עובדים שיממשו את זכותם הדמוקרטית וילכו לקלפי - יקבלו יום חופשי בשכר".

ברוש פנה בנושא לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולדבריו, הוא עדיין מחכה לתשובתו. "אין לי ספק שאם ראש הממשלה ירצה להוביל מהלך בכיוון הזה - יהיה בכוחו לעשות זאת", אומר ברוש, "נתניהו מבין בכלכלה והוא מבין את המשמעות של המצב שבו המגזר העסקי מממן שלושה ימי שבתון בתוך שנה אחת בגלל מערכות בחירות. בנושא הזה צריך לקבל החלטה די סטנדרטית, אפילו לא החלטה אמיצה, שתמנע פגיעה מיותרת נוספות במגזר העסקי שחלק ניכר ממנו הוא עסקים קטנים. כרגע אנחנו משקיעים מאמץ בשכנוע הגורמים שבכוחם להשפיע על המצב ולעצור את זה. לא לכך התכוון המחוקק שקבע שיהיה שבתון ביום הבחירות. המחוקק סבר שיהיה שבתון פעם אחת בארבע שנים ולא שלוש פעמים בשנה אחת", אמר.