שקד: "הבחירות הן אתגר עבור הימין. כנראה שאתמודד"

איילת שקד התייחסה הערב לבחירות הקרובות, היחסים עם נפתלי בנט ודבריו של שר המשפטים החדש אמיר אוחנה: "ברור שיש למלא אחר פסיקות בתי המשפט, גם אם לא אוהבים אותם" • "אני חושבת שיש כרגע הזדמנות לסיפוח אזור C"

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

"אם שואלים את בעלי, ההכרזה על בחירות נוספות, אינן ממש מתנה", אמרה הערב איילת שקד בוועידה של העיתון "ג'רוזלם פוסט" בניו יורק. "זה אתגר עבור הימין כולו, עלינו לנהוג באופן אחראי, ואני מקווה שכל מנהיגי הימין ינהגו באחריות". שקד נשאלה על ידי העיתונאית דנה ויס האם היא תתמודד בבחירות הקרובות. "כנראה שכן", ענתה שקד. 

באשר ליחסים בינה לבין נפתלי בנט, אמרה כי "אנחנו פרטנרים ותיקים, כאשר נכנסו לכנסת, דובר על הקמת מדינה פלסטינית, והיום מדברים על סיפוח. לא החלטנו שלא לרוץ ביחד. אין עדיין החלטות. כל האופציות על השולחן והבחירות הללו הן קריטיות למחנה הימין".

שקד התייחסה לסטטוס הארוך של בנט, עם הביקורת הרבה שלו על הבית היהודי: "הוא כתב את זה מתוך ליבו, ואולי היינו צריכים לבטא את הדברים הללו יותר במהלך הקמפיין, כמו נושא שירות נשים ושירות נשים דתיות. אני חושבת שעל כולנו להיות אחראים בקמפיין הבא. לא שללתי דבר בנוגע לריצה עם הבית היהודי, כל דבר שיסייע להקים בלוק ימני גדול". 

באשר לדבריו של אוחנה, שאמר כי לא בהכרח צריך למלא אחר פסיקות בג"ץ: "ישראל היא דמוקרטיה, לא אנרכיה. היא אחת מתוך 22 מדינות בעולם שהוקמו כדמוקרטיה בעת היווסדן. ברור שיש למלא אחר פסיקות בתי המשפט, גם אם לא אוהבים אותם. אני כשרת משפטים, העברתי ביקורת על פסיקות, אבל מה שעלינו לעשות הוא למנות שופטים שמרנים שישפיעו על הפסיקה לפי העמדות שלהם". לדבריה, בארה"ב היה ויכוח גלוי בין תמיכה בשופטים שמרנים לשופטים ליברלים בעוד בישראל הדיון הזה היה מוחבא. "אני העליתי את השיח הזה על השולחן".

העיתונאית דנה ויס ואיילת שקד / צילום: דובר איילת שקד
 העיתונאית דנה ויס ואיילת שקד / צילום: דובר איילת שקד

ויס שאלה על התגובה הקשה של הנשיאה חיות והתגובות הפוליטיות שהתקבלו, והאם חיות צריכה הייתה להגיב כפי שהגיבה. שקד: "לא אתן ציונים לנשיאת העליון, כל אחד יכול בישראל להגיד מה שברצונו לומר".  

באשר לתוכניות סדנאות השלום בבחריין והמו"מ עם הפלסטינים, שקד אמרה: "אני מעריכה מאוד את המאמצים של הנשיא טראמפ. אנחנו מודים לו על נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, על העברת השגרירות לירושלים ועל ההכרה ברמת הגולן כשטח ישראלי".

לדבריה, השליח המיוחד ג׳ייסון גרינבלט יודע את הפרטים לתוכנית בעוד היא לא קיבלה פרטים. "אני לא אדבר על קווים אדומים, כי אני לא מכירה את הפרטים. אך לפי עמדתי, ישראל צריכה להחיל את החוק הישראלי באזור C ביו"ש, והתוכנית הזו היא אולי הזדמנות לכך". 

ויס: "האם את מאמינה שנתניהו יספח כפי שהבטיח לפני הבחירות?".

שקד: "לפני כמה שנים, לפני הבחירות בארה"ב השתתפתי בכינוס בנוגע להחלת ריבונות על יו"ש והציגו לי את דיוויד פרידמן ונאמר לי, שאם טראמפ ינצח, הוא יהיה השגריר שלו. הייתי מופתעת, כי הבנתי שמדובר באיש שתומך באופן ברור בהתנחלויות ויש לו בית בבית-אל. אני חושבת שיש כרגע הזדמנות לסיפוח אזור C, ואני מקווה שזה יקרה. אני מקווה שאני אהיה חלק מן הממשלה ונעשה זאת ביחד". לדברי שקד, המטרה היא סיפוח מלא של איזור C, החלת החוק רק שם. אזורים A ו-B יכולים להיות קונפדרציה כלשהי עם ירדן. "זה אולי נשמע לא ריאלי כיום, כי מלך ירדן אינו מעוניין, אבל עלינו להציב את המטרה, וזה גרוע עבור ישראל שתהיה מדינה פלסטינית בלב ישראל".

ויס: "האם בעתיד תהיי ראשת ממשלה?".

שקד: "נשאיר את זה לעתיד, בואי נחכה ונראה".