שר התקשורת איוב קרא מוותר על הטיפול בדוח הבוחן את התחרות בשוק הדואר

המלצות הביניים הוגשו כבר לפני למעלה מחודש • למרות זאת, איוב קרא שמינה את הוועדה לא יעסוק בדוח והוא יעבור לשר התקשורת הבא

איוב קרא / צלם: איל יצהר
איוב קרא / צלם: איל יצהר

שר התקשורת איוב קרא החליט שלא לדון בהמלצות ועדת רוזן (דואר), שאותה מינה לטובת גיבוש מדיניות בתחום המכתבים היחידנים. בכך למעשה משאיר קרא את הנושא לטיפול שר התקשורת הבא לאחר כינונה של הממשלה הבאה, זאת למרות שהוועדה הגישה את מסקנות הביניים כבר לפני למעלה מחודש - ב-18 בפברואר. בשלב זה, ההמלצות הועברו לרשות החברות בשל תהליך ההפרטה של דואר ישראל. 

הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, דני רוזן, מונתה על ידי קרא עוד בטרם הוקדמו הבחירות, וזאת במטרה לייעץ לו בגיבוש מדיניות מעודכנת בתחום השמור: המכתבים היחידנים שמשקלם עד 500 גרם ומחירם אינו עולה על 5.40 שקלים. מדובר בתחום השמור לפעילות חברת הדואר בלבד - התחום שנותר במונופול.

הוועדה הוקמה על רקע שינויים שהתרחשו בשוק הדואר מאז אומצו מסקנות ועדת רייך בנובמבר 2014. מכיוון שחברת דואר ישראל נמצאת בתהליך הפרטה, ולמסקנות הוועדה באם יאומצו תהיה השפעה על פעילותה, הוחלט במשרד התקשורת שמסקנות הוועדה יועברו לידיעת רשות החברות כדי שהיא תשקול מה לעשות עם ההמלצות ואיך לנהוג בהן במידה והמתמודדים בהפרטה יבקשו מידע בנושא. 

מאז פרסום המלצות ועדת רייך, חלו שינוים שונים אשר משפיעים על שירותי הדואר בתחום השמור, ובכלל כך שינויים טכנולוגיים, ירידה בכמות המכתבים הנשלחים בשיעורים גבוהים מאלו שנחזו על ידי ועדת רייך לצד הגידול במספר בתי האב, שינויים בטעמי הציבור והעדפותיו.

חברת דואר ישראל מספקת את שירותי הדואר בתחום השמור לכלל הציבור בכל רחבי המדינה וזאת בכפוף לרגולציה של פיקוח מחירים בתעריף קבוע ואחיד. במצב זה, מתחריה של דואר ישראל מנצלים את העובדה שהיא מחויבת לחלק דואר יחידני שהוא לא רווחי בכל הארץ, תוך שהם מנצלים פערי מחירים שקבועים לחברה כמונופול.