טראמפ לא רק יפגש עם נתניהו, אלא יארחו לסעודת ערב ממלכתית

הודעה רשמית: הנשיא ורה"מ ידונו על הפעולות והאינטרסים המשותפים של מדינותיהם • נתניהו ינאם גם בוועידת אייפ"ק; בשלב זה טראמפ אינו מתוכנן לנאום • ג'יי סטריט קורא למתמודדים הדמוקרטים על הנשיאות שינאמו בוועידה: גנו את מדיניות הכיבוש

טראמפ ונתניהו בוושינגטון / צילום: טל שניידר
טראמפ ונתניהו בוושינגטון / צילום: טל שניידר

הבית הלבן הודיע הערב (ג'), כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא רק ישוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישת עבודה בשבוע הבא, אלא גם יארח אותו לסעודת ערב, כבוד ששמור למנהיגים מדינות מעטים מאוד שנפגשים עם הנשיא.

ההודעה הקצרה מציינת, כי פגישת העבודה תתקיים ב-25 במארס בבית הלבן. על פי ההודעה, ידונו טראמפ ונתניהו על "הפעולות והאינטרסים המשותפים של שתי המדינות במזה"ת". למחרת, יארח הנשיא את רה"מ לסעודת ערב ממלכתית.

נתניהו אמור להיות הנואם המרכזי בוועידה השנתית של אייפ"ק בשבוע הבא. בשלב זה, טראמפ אינו מופיע ברשימת הנואמים והנואם הבכיר ביותר מטעם הממשל יהיה סגן הנשיא, מייקל פנס. בין הנואמים הישראליים בכנס - בני גנץ, נפתלי בנט וכמה ח"כ. כן מתוכננים לנאום גם שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, ושגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן.

ג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה "פרו-ישראל ופרו-שלום" ונחשבת המתחרה העיקרית של אייפ"ק, פרסמה קול קורא למתמודדים הדמוקרטים על נשיאות ארה"ב ב-2020: גנו את מדיניות הכיבוש של נתניהו.

"אלה (מהמתמודדים) שיבחרו לחלוק את הבמה עם נתניהו, בעיצומו של מסע בחירות גזעני בוטה... חייבים להבהיר שהם אינם חולקים את ערכיו ומאשרים את קווי המדיניות שלו", נאמר בהודעת השדולה. "אלה שיישתתפו בוועידה בלי לגנות את הרטוריקה ההגזענית של נתניהו, שנותנת אור ירוק לקיצוניות ימנית, יאבדו את כל האמינות שלהם כאשר הם יגנו היבטים (גזעניים) זהים במדיניותן של טראמפ".

ג'יי סטריט פונה למתמודדים הדמוקרטים לצאת נגד שלוש מגמות עיקריות במדיניות נתניהו:

  • גנו את העסקה של רה"מ שמתוכננת להכניס את המפלגה האולטרה-גזענית עוצמה יהודית לכנסת.
  • צאו נגד התחפרות הכיבוש, שמפר זכויות של פלסטינים ומערער את התקווה להשגת פתרון של שתי מדינות.
  • גנו את הרטוריקה הגזענית וההסתה נגד המיעוט הערבי בישראל.

יזמת ג'יי סטריט נועדה לנצל את התחזקות הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ובמיוחד את המחלוקת הפנים-מפלגתית שעוררו התבטאויות אנטישמיות/אנטי-ישראליות של צירת בית-הנבחרים המוסלמית אילחאן עומר. פלח משמעות מהצירים הדמוקרטים בבית תומך בעומאר ויו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי, דחתה על הסף קריאות להרחיקה מוועדת יחסי החוץ של הבית.

למעשה, אייפ"ק עצמה יצאה נגד המהלך שנועד להכשיר את עוצמה יהודית. בצעד נדיר, ב-24 בפברואר, סמכה השדולה ידה על הודעת גינוי של הוועד היהודי האמריקאי שהוקיעה את השקפות מפלגת "העוצמה היהודית" כ"מתועבות".

"אנו מסכימים עם עם הוועד היהודי אמריקאי", נאמר בציוץ של השדולה. "לאייפ"ק יש מדיניות ותיקה לא להיפגש עם חברי המפלגה הגזענית והנתעבת הזו".

"הזמנת נתניהו לשאת נאום בוועידה אינה מאמץ של אייפ"ק להלך על חבל דק במאמץ לרצות את המחנות היריבים ביהדות האמריקאית, כפי שיטענו הציניקנים", אמר אז ל"גלובס" בכיר בארגון יהודי גדול, בלב הממסד היהודי, שביקש להזדהות כ"גורם פרו-ישראלי" מפני שלא קיבל מאייפ"ק אישור לדבר בשמה.

לדבריו, "אייפ"ק מנסה לאחות את הקרע ההולך ומתרחב בין ישראל תחת ממשלת נתניהו, לבין פלח גדול מאוד של יהודי ארה"ב, אולי שני שלישים מהקהילה היהודית, בדיוק אלה שלעולם לא יצביעו בעד דונלד טראמפ". הוא אמר, כי אייפ"ק מקווה שנתניהו ינצל את הבמה שתועמד לרשותו וינסה לפייס את הציבור היהודי בארה"ב, שהולך ומתרחק ממנו".

"העובדה שנתניהו מוכן להכניס לכנסת זאבים כהניסטים בתחפושת כבשים, אנשים שדוגלים בדעות שבארה"ב הן טאבו, תניע ציבורים גדולים בציבור היהודי להתנער סופית מנתניהו וממה שהוא מייצג", אמר המקור. "לאחר הכל, יש להם לב מלא על מעלליו ויחסו ליהודים האמריקאים. אייפ"ק מתנהלת עתה כמנהיגה של הקהילה היהודית בארה"ב, לא בדיוק התפקיד שהיא אמורה למלא, במאמץ למנוע קרע, אולי חסר תקדים, בין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל".