בג"ץ דן בפסילת חד"ש תע"ל ומספר 5 ברשימה, ד"ר עופר כסיף

ועדת הבחירות פוסלת מדי 4 שנים, באופן כמעט קבוע, מועמדים ומפלגות המייצגים את החברה הערבית; ובג"ץ -באופן כמעט ידוע מראש - הופך את ההחלטה ומאשר את התמודדתם

נציגי מפלגת חד"ש בדיון בבג"ץ / צילום: דוברות חד"ש
נציגי מפלגת חד"ש בדיון בבג"ץ / צילום: דוברות חד"ש

בג"ץ דן הבוקר (ד'), בהרכב מורחב של 9 שופטי עליון, בהחלטת ועדת הבחירות לפסול את מועמדות מפלגת חד"ש תע"ל ומספר 5 ברשימה, ד"ר עופר כסיף. באולם נוכחים נציגי מפלגת חד"ש וגם אנשי מפלגת ישראל ביתנו, כולל יו"ר המפלגה, השר לשעבר אביגדור ליברמן.

דיונים מן הסוג הזה נערכים מדי 4 שנים, אחרי שוועדת הבחירות, שהיא ועדה פוליטית במהותה המורכבת מנציגי הכנסת היוצאת (באופן יחסי), פוסלת מדי 4 שנים מועמדים ומפלגות המייצגים את החברה הערבית; ובג"ץ - באופן כמעט ידוע מראש - הופך את ההחלטה ומאשר את התמודדתם.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע לבג"ץ כי הוא מתנגד לפסילת חד"ש, תע"ל וכסיף, כיוון שאין כל ראיות המוכיחות את עילות הפסילה הקבועות בחוק.

ד"ר כסיף נפסל על-ידי ועדת הבחירות בשל התבטאויות קשות שאמר בנוגע לשרת המשפטים איילת שקד ("ניאו-נאצית") ובנוגע לראש הממשלה בנימין נתניהו ("רב-מרצחים"). 

עו"ד יואב מני מטעם מפלגת ישראל ביתנו אמר בדיון: "הכנסת תעניק לכסיף חסינות, אבל אנחנו מתנגדים לכך שייכנס לשם אדם עם דעות רעילות. יש לשנות את נקודת ההסתכלות בנוגע למועמדים שבית משפט זה אישר בעבר, כמו עזמי בשארה".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שאלה את עו,ד מני, בנוגע להסבר שנתן כסיף, על כך שדבריו היו מטפורה; ומני השיב: "מדובר בתירוץ. אבל מה הוא מתרץ? שהשרים הם נאצים? זו מטאפורה של עולם ערכים רקוב מהיסוד".

עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל ארגון עדאלה, אמר בדיון כי ד"ר כסיף הוא אקדמאי, בעל מעמד ויוקרה בינלאומית, והסיבה לפסילתו אינה עבירה אלא בשל ראיון אקדמי. "כסיף אמר שמי שפוגעים בחיילים הם הגיבורים של המדינה הפלסטינית. הוא לא אמר שהם הגיבורים שלו, והוא לא אמר שצריך לפגוע בחיילים", ניסה ג'בראין להסביר את הנושא של הסתה נגד חיילי צה"ל.

ח"כ יוסף ג'בארין מחד"ש אמר בפתח הדיון לכלי התקשורת במקום כי "מדובר במחזה סוריאליסטי, כשפעילים כהניסטים, שגדלו בתוך תנועת 'כך' הטרוריסטית, מבקשים לפסול רשימה שנאבקת נגד גזענות. זהו מהלך שטומן בחובו הסתה ומעודד שנאה כלפי הציבור הערבי, ולפיו עצם הקיום הערבי בכנסת הוא לא לגיטימי".

ליברמן אמר לפני הדיון: "אין מקום לגיס חמישי בכנסת. לא יכול להיות שהיועץ המשפטי דורש לפסול מישהו בימין ומקל עם מישהו בשמאל, כמו עופר כסיף שמדבר בהסתה חמורה. על יהודים שעולים להר הבית הוא אמר שמדובר בסרטן עם גרורות, ושיש לחסל אותם. אם זאת לא הסתה לאלימות, אז מה היא הסתה? אנחנו דורשים אותם סטנדרטים שמציגים כלפי הצד הימני. בית משפט חייב לפסול את עופר כסיף מלהתמודד בבחירות לכנסת".

בסיום הדיון על פסילת כסיף אמר יו"ר חד"ש, ח"כ איימן עודה: "הקול של עופר כסיף ימשיך להישמע על אפם וחמתם של הימין הקיצוני. ההחלטה של ועדת הבחירות הייתה עוד ניסיון השתקה פוליטי, אבל לא מפתיע שמי שפורס שטיח אדום לאנשי תורת הגזע, הוא מי שיבקש להשתיק את קולות מתנגדי הכיבוש ומדיניות הממשלה". 

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שהגיש את העתירה לפסילת כסיף, מסר: "התביישתי לשמוע את נציגי היועץ המשפטי מגינים בבג"ץ על מי שטוען שישראל לא צריכה להיות מדינה יהודית ודמוקרטית, שצריך לבטל את חוק השבות, הדגל וההמנון, וקורא למתן זכות שיבה לפלסטינים ובמקביל קובע שפגיעה בחיילים אינה טרור, שחמאס היא מפלגה פוליטית, שהרמטכ"ל פושע מלחמה, ושצריך לחסל ביד חזקה ובזרוע נטויה יהודים שעולים להר הבית. ההתעלמות מחוק יסוד הכנסת במקרים כגון אלה פותחים פתח למבקשי רעתנו כמו אותו כסיף, שאסור שייהנה ממנעמי הדמוקרטיה הישראלית רק כדי לחסל אותה".

ההחלטה בנוגע לפסילתו של ד"ר כסיף צפויה להינתן תוך מספר ימים.