מוצרי חלב | בלעדי

כחלון הבטיח להפחית מכסים על יבוא מוצרי חלב, אך לא ברור אם יש לו סמכות כך

שר האוצר משה כחלון הצהיר היום כי יפעל לביטול וצמצום המכסים בשוק החלב • באוצר פנו למשרד היועמ"ש על-מנת לבדוק האם בסמכותו של כחלון לשנות עתה את המכסים, אך טרם קיבלו מענה • משרד המשפטים: "הנושא בבחינה"

שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

ברוח הבחירות שבפתח, שר האוצר משה כחלון הצהיר היום (ב') כי יפעל לביטול וצמצום המכסים בשוק החלב, בעיקר כמענה להוראת בג"ץ לייקר את מוצרי החלב המפוקחים. ואולם ל"גלובס" נודע כי למרות האמירה החד-משמעית של השר כי יפעל לקידום הנושא, כלל לא ברור אם יש לו הסמכות לעשות כן טרם הבחירות. ככל הידוע, במשרד האוצר פנו לאחרונה למשרד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בשאלה האם בסמכות השר להוריד מכסים לפני הבחירות.

עד כה משרד האוצר טרם קיבל מענה בנושא ממשרד היועמ"ש, והנושא עדיין "מצוי בבחינה" במשרד המשפטים. לא מן הנמנע כי מבחינת השר כחלון פניית למשרד היועמ"ש היא התחלת קידום הפחתת המכסים עליה הצהיר, גם אם עדיין לא ברור בכלל שהיועמ"ש יאפשר לו לעשות כן.

עם זאת, ככל הידוע באוצר קיוו להתבסס על המתווה שנחתם מול הרפתנים לפני ההכרזה על הבחירות, שכולל בתוכו הפחתה מדורגת של מכסים עד 2025. כך, באוצר ביקשו לבחון האם ניתן ליישם את הפחתת המכסים הזו באופן חריג עוד לפני הבחירות.

מוקדם יותר היום נודע כי בג"ץ קיבל את העתירה שהגישה תנובה נגד שר האוצר בסוגיית מחירי מוצרי החלב המפוקחים. השר כחלון הצהיר לא אחת בעבר כי הטיפול ביוקר המחיה מבחינת הציבור הרחב הוא בין העקרונות שמנחים אותו. במסגרת זו הוא סירב לאשר את ייקור מוצרי החלב שתחת פיקוח, למרות שוועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות קבעה כי יש להעלות את המחירים.

בסביבת שר האוצר נמסר כי "אין מניעה משפטית להתקדם עם הורדת מכסים".

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.