מבקר המדינה: יש לפרסם את החלטת מנדלבליט בתיקי נתניהו ללא קשר לבחירות

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, אמר היום בכנס של התנועה לאיכות השלטון כי על שומרי הסף להמשיך לבצע את עבודתם ולפרסם את החלטותיהם בלי קשר לתקופת הבחירות • "יש להתעלם משיקולים שאינם ממין העניין ולהקפיד שכל ההחלטות מתקבלות משיקולים מקצועיים בלבד"

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט בדימוס יוסף שפירא, דיבר היום (ב') בכנס של התנועה למען איכות השלטון ואמר כי על שומרי הסף להמשיך לבצע את עבודתם ולפרסם את החלטותיהם בלי קשר לתקופת הבחירות.

שפירא אמנם לא דיבר ישירות על מועד פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל אמר כי על שומרי הסף "להתעלם משיקולים שאינם ממין העניין ולהקפיד שכל החלטותיהם מתקבלות משיקולים מקצועיים בלבד". 

לדבריו, על עובדי הציבור ושומרי הסף לאפשר לנבחרי הציבור לנהל הליך דמוקרטי באופן תקין וענייני.

"כשומרי סף, עלינו גם לזכור כי לצד החובה היומיומית לפעול באופן אקטיבי לשמירה על הערכים של טוהר המידות וחובה מיוחדת לשמור על טוהר הבחירות שהוטלה על מבקר המדינה על-פי חוק מימון מפלגות על תיקוניו, יש צורך גם בקביעת קווים מנחים לרואי החשבון שנתמנו לבדיקת חשבונות הסיעות והמתמודדים. תקופת בחירות, ככלל, היא תקופה רגישה ביותר, ותקופת הבחירות בהעידנא היא רגישה שבעתיים, ואין צורך להרחיב על כך".

בשנת 2015 פרסם מבקר המדינה, כחודש לפני הבחירות, את הדוח שלו על הוצאות הכספים במעון הפרטי של ראש הממשלה. לפרסום ההוא הייתה השפעה משמעותית על הבחירות. בדוח נכתב: "הוצאות הכלכלה של ראש הממשלה, משפחתו ואורחיו במעון הרשמי בבירה בשנים 2010-2012, לא עלו בקנה אחד עם עקרונות היסוד של מידתיות, סבירות, חיסכון ויעילות. ניתן היה לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככול שיהא, לגלות יתר רגישות ציבורית ולהקפיד לפעול במהלך כל שנות כהונתו לפי עקרונות של התנהלות ציבורית ראויה". 

הדבר יצר אז סחף של בוחרים לעבר נתניהו ואשתו שרה, אשר השתכנעו בטיעון של נתניהו שכל המערכות פועלות נגדו ועוסקות בזוטות בנוגע לחייו במעון ראש הממשלה.

באותו הדוח של המבקר גם צוין כי יש חשד לטוהר מידות בניהול הכספים במעון ראש הממשלה, דבר שהפך בהמשך הדרך לכתב אישום נגד שרה נתניהו בגין קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. החקירה הפלילית בפרשה נפתחה באוגוסט 2015, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה (אז), עו"ד יהודה וינשטיין, החליט לאמץ את המלצת פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ולהורות על חקירה פלילית.