לא בגלל החסינות: למה נתניהו ממליץ על חשוד בפלילים לפריימריז של הליכוד?

דוד שרן הוא אחד החשודים המרכזיים בפרשת הצוללות • ביחד עם שרן (אם ייכנס) יהיו בצמרת הליכוד מספר חשודים בפלילים: רה"מ בנימין נתניהו החשוד ב-3 פרשיות; ח"כ דוד ביטן החשוד בפרשיה שעדיין נחקרת; והשר חיים כץ שכבר עבר שימוע בחשד לשוחד

דוד שרן / צילום: קובי גדעון, לע"מ
דוד שרן / צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (א') כי הוא מאוד מעריך את דוד שרן וחושב שהוא מועמד ראוי ביותר למחוז תל-אביב של הליכוד - כך לפי דובריו.

מחוז תל-אביב ממוקם במקום 29 ברשימת הליכוד לכנסת, אך אם נתניהו ישתמש בזכות השריונים במקומות 21 ו-28 ברשימה, מחוז תל-אביב יידחק למקום ה-31 ברשימה, ועדיין יש סיכוי גבוה שמי שייבחר שם יהיה חבר כנסת.

הודעת התמיכה של נתניהו בדוד שרן סותרת מספר הודעות שדוברי ראש הממשלה התאמצו להפיץ ביממה האחרונה, לפיהן מצד אחד "אין לנתניהו רשימת מומלצים" לפריימריז; ומן הצד השני "רשימת המומלצים של נתניהו כוללת את כל חברי הכנסת המכהנים של הליכוד".

● מיהו דוד שרן, החשוד בפלילים ומועמדו של ראש הממשלה בפריימריז

דיס-האינפורמציה הזו אינה טעות. נתניהו הטעה ובלבל את דוד שרן בעבר כאשר הודיע לו שהוא ממנה אותו למזכיר הממשלה, ואף פרסם הודעה פומבית בנושא. הדבר נעשה כדי ששרן יפנה את תפקיד ראש לשכת ראש הממשלה, תפקיד אליו נכנס יואב הורוביץ. זמן קצר לאחר ששרן פינה את משרת ראש הלשכה, התחרט נתניהו ולא מינה את שרן לתפקיד מזכיר הממשלה. במקומו הובא פעיל ליכוד ותיק מנס-ציונה, צחי ברוורמן, והוא נמצא בתפקיד זה עד היום.

שרן שימש מאז כמזכיר חברת קצא"א, חברה שחלקים גדולים של פעילותה מוסתרת מעין הציבור. שרן למעשה חזר לקצא"א, החברה ממנה הגיע לעבודה בלשכת ראש הממשלה. הוא חבר ליכוד מזה עשרות שנים והיה בעברו קשור לשר האנרגיה (וקודם לכן שר האוצר) יובל שטייניץ. בין מכריו האישיים הבולטים של שרן בצמרת הליכוד ניתן למנות את גרי חכים, גיסו של השר שטייניץ; יוסף שבתאי, קבלן מחולון ומראשי סניף הליכוד בחולון; ואחרים.

בחודש נובמבר הודיעה משטרת ישראל כי דוד שרן הוא אחד החשודים המרכזיים בפרשת רכש הצוללות וכלי השיט (תיק 3000). לפי הודעת המשטרה, התגבשה תשתית ראייתית בנוגע לשרן בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות לפי חוק מימון מפלגות ובחירות. דברים חמורים.

מדוע אם כן נתניהו מפרסם הודעות לפיהן הוא מעריך מאוד את שרן ורואה בו כמועמד הראוי ביותר למחוז תל-אביב? ביחד עם שרן (אם ייכנס) יהיו בצמרת הליכוד מספר חשודים בפלילים: ראש הממשלה נתניהו, החשוד ב-3 פרשיות; שרן החשוד בפרשיה אחת; ח"כ דוד ביטן, החשוד בפרשיה שעדיין נחקרת (ראשון-לציון); והשר חיים כץ, אשר כבר עבר שימוע בחשד לשוחד בחודש אוקטובר האחרון, וזאת אחרי החלטת יועץ משפטי לממשלה להעמידו לדין (עדיין לא הודע מה הן תוצאות השימוע ואם כתב האישום בעניינו יהיה שונה מאשר לפני השימוע).

בחלק העובדתי שפורט על-ידי משטרת ישראל בנוגע לשרן (בנובמבר 2018) נאמר כי בתקופה הרלוונטית לחשדות שימש שרן כראש המטה של שר האוצר דאז יובל שטייניץ ובהמשך כראש הסגל של ראש הממשלה נתניהו ולסירוגין המשיך בתפקידים בכירים בחברת קצא"א.

אחרי שנות העבודה בלשכת ראש הממשלה, חזר שרן לקצא"א לתפקיד מזכיר החברה. במסגרת תפקידו הוא היה אחראי על הקשרים עם משרדי הממשלה, כלומר בין השאר גם עם משרד האנרגיה בראשו עומד השר יובל שטייניץ. מאז ספטמבר 2017, עת נעצר ונחקר, הוחלט בחברת קצא"א כי שרן יפסיק להגיע למשרדי החברה, אך הוא המשיך לקבל את מרבית שכרו. ל"גלובס" נודע כי אין מדובר בשכר העבודה המלא המקורי של שרן אלא בסכום העומד כ-80% משכרו, זאת על אף שהוא לא מילא תפקיד בחברה. משרד המשפטים המליץ לקצא"א כי שרן ימשיך שלא להגיע למשרדי החברה עד לסוף שנת 2018.

"על-פי החשד, שרן פעל לטובת האינטרסים של מיקי גנור בעסקאות כלי השיט וקיבל ממנו בין השנים 2016-2013 סכומי כסף במספר פעימות בסך מצטבר של כ-130 אלף שקל, וזאת באמצעות מתווכים עסקיים המקורבים לשרן, אשר הוצבו על-ידי שרן במטרה להסוות ולטשטש את הקשר השוחדי בינו לבין גנור. בנוסף נחשד שרן בגיוס תרומות דרך אנשי-קש לקמפיין הבחירות של השר שטייניץ ב-2012", נכתב בהודעת המשטרה. כזכור, מיקי גנור גויס על-ידי הפרקליטות כעד מדינה בתיק 3000, ועל-פי ההסכם עמו הוא אמור לשבת שנה בכלא ולהחזיר סכומי כסף גדולים למדינה.

יצוין כי חוק החסינות של חברי הכנסת אינו אוטומטי ואינו חל על מעשים שהתרחשו לפני שהיה חבר כנסת, ולכן לא ברור אם כניסתו של שרן לכנסת תקל עליו בהיבט של התקדמות התיק הפלילי נגדו. מנגד, ייתכן כי הכרת תודה מטעמו לנתניהו תוביל את שרן להיות שתקן יותר או זהיר בהרבה במסגרת ההליכים הצפויים לו, ואולי זו היא מטרתו של נתניהו בכך שהוא פורש חסות על אחד החשודים המרכזיים בתיק 3000, תיק בו נתניהו אינו בגדר חשוד.

*** חזקת החפות: יודגש כי דוד שרן, בנימין נתניהו, דוד ביטן וחיים כץ הם בחזקת חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם בפרשות השונות, לא הורשעו בכל עבירה וזכאים ליהנות מחזקת החפות.