מה מותר ומה אסור בתקופת בחירות: הפספוס של דודי אמסלם והקשר לתיקי נתניהו

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם, טוען כי אסור ליועץ המשפטי לממשלה להכריע על הגשת כתב אישום (בכפוף לשימוע) נגד רה"מ בתקופת בחירות • עד כמה הוא מכיר את הכללים? • המשרוקית של "גלובס"

ח"כ דוד אמסלם / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ דוד אמסלם / צילום: דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויתר חברי הליכוד ניהלו קרב מאסף בשבועות האחרונים כדי למנוע את ההודעה של היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד ראש הממשלה לפני הבחירות. אחד האנשים שמתייצבים באולפנים ובתחנות הרדיו לשם כך הוא יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם.

"אנחנו נמצאים בעיצומה של מערכת בחירות, ולכן כל החלטה שמשפיעה על מערכת הבחירות זו החלטה שאסור לעשות אותה. אלה בעצם ההנחיות שמאז ומתמיד היו בתוך מערכת בחירות, גם לפקידות וגם לדרג הנבחר", אמר אמסלם ב"רדיו ללא הפסקה", כשהתייחס לאפשרות שהיועמ"ש יבחר להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה.

אמסלם אף הוסיף כי "גם בכנסת ובממשלה אי-אפשר לקבל החלטות, ולכן אני חושב שהיועמ"ש - נאה דורש נאה מקיים - גם הוא כפוף לאותו כלל".

טענה נוספת שהעלה אמסלם באותו ראיון היא ששימוע הוא תהליך ארוך שלא ניתן יהיה לסיים עד לבחירות, ולכן אין להתחיל אותו לפניהן.

לטענות הללו אין עיגון בחוק. ההפך הוא הנכון: הכללים לניהול הליכים נגד נבחרי ציבור ומתמודדים בבחירות מעוגנים בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה לגבי מדיניות תביעה ואכיפה לפני בחירות. ההנחיה קובעת חד-משמעית כי מערכת אכיפת החוק אינה מעורבת בזירה הפוליטית, וכי פעילותה אינה מושפעת מתקופת בחירות.

יחד עם זאת, ההנחיה מציינת כי על-מנת למנוע שימוש פוליטי במערכת, נדרש שיקול-דעת של בכירים במערכת אכיפת החוק ואישור של היועמ"ש או של פרקליט המדינה בכל פעולה משמעותית. כלומר, לפי ההנחיה אין להשהות גם את הליך השימוע, שהוא חלק מתהליך גיבוש ההחלטה על הגשת כתב אישום, אלא בהנחיית היועמ"ש או פרקליט המדינה.

באשר לפעילות הכנסת והממשלה, צדק אמסלם בדבריו. הנחיות היועמ"ש מתוות כללים להתנהלותם של משרדי ממשלה ונבחרי ציבור בתקופת בחירות. בין השאר, ההנחיות מטילות מגבלות על מינויים למשרות בשירות המדינה בתקופת בחירות, אוסרות על שרים להשתמש בשירותי משרדם לצרכים פוליטיים ועוד. גם על עבודת הכנסת חלים כללים מיוחדים בתקופת בחירות, ועבודתה מצומצמת ומוגבלת מאוד.

בשורה התחתונה: אמירתו של ח"כ אמסלם אינה נכונה. ההנחיות המתייחסות לפעילות גורמי האכיפה והתביעה בתקופת בחירות שונות מההנחיות להתנהלות הדרגים הפוליטיים והפקידותיים בכנסת ובממשלה. הנחיות היועמ"ש קובעות כי אין לדחות הכרעות על הגשת כתב אישום בתקופת בחירות, אלא באישור היועמ"ש או פרקליט המדינה. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הם עדיין בראשיתם. נתניהו הוא בגדר חשוד, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.