תוך פחות משבועיים: הורדת דירוג נוספת לביקום

בחברת מידרוג מעריכים בתרחיש הבסיס כי בשנת 2019 לא יחולק כלל דיבידנד מבזק, נכס הבסיס של ביקום • למרות הנפקת המניות שביצעה ביקום בתחילת השבוע, יחס המינוף של ביקום לא מספק את מידרוג

ירידת מניות בזק / צילום בנין: איל יצהר, רקע: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ירידת מניות בזק / צילום בנין: איל יצהר, רקע: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

הורדת דירוג שנייה תוך פחות משבועיים: כלכלני חברת הדירוג מידרוג הפחיתו היום (ג') את דירוג החוב של בי קומיוניקיישנס (ביקום), בעלת השליטה בקבוצת התקשורת בזק, בשתי דרגות: מרמה של A3 לרמה של Baa2. זאת, כאמור, פחות משבועיים לאחר שהדירוג הופחת מ-A2 ל-A3. בניגוד לדירוג הקודם, שניתן למנפיקים בעלי כושר החזר אשראי גבוה יחסית למנפיקים אחרים, הדירוג הנוכחי משקף כושר החזר אשראי בינוני יחסית, ומצביע על אפשרות למאפיינים ספקולטיביים מסוימים.

ביקום, בניהולו של עמי ברלב חייבת למחזיקי איגרות החוב שלה כ-2.5 מיליארד שקל, בשתי סדרות אג"ח. השבוע השלימה החברה גיוס הון במסגרתו גייסה 118 מיליון שקל, שיאפשרו לה "שקט" בהקשר זה עד סוף שנת 2021.

בחודשיים האחרונים בזק  איבדה שליש משוויה. הירידה בערכה של בזק הביאה את מידרוג לעדכן את יחס המינוף בין החוב הפיננסי נטו לבין השווי הסחיר של אחזקות החברה בבזק לטווח של 75%-65%, מה שאינו תומך למשנתה של מידרוג בהערכת הדירוג הקודמת. יחס המינוף של ביקום עומד על כ-66% לפי ממוצע שווי השוק של מניות בזק ב-30 ימי המסחר האחרונים, ועל כ-72% נכון לממוצע 7 ימי המסחר האחרונים, כותבים במידרוג. היחס הושפע אמנם לחיוב על רקע הנפקת המניות שהשלימה ביקום בתחילת השבוע תמורת 118 מיליון שקל (בדיסקאונט של 20%), אך למידרוג זה לא מספיק.

"גמישותה הפיננסית של החברה נחלשה במהלך הימים האחרונים, כאשר בשלב זה מהלך גיוס הון, חיובי לכשעצמו, ממצה את גמישותה הפיננסית לעת עתה", כתבו במידרוג. גיוס ההון שיפר את נזילות החברה ומרחיק אותה במידה מסוימת מאמות המידה פיננסיות מול מחזיקי אגרות החוב. בד בבד, גיוס ההון מקטין את שיעור האחזקה של חברת האם אינטרנט זהב ומגביל את החברה לגיוסי הון נוספים בביקום ללא השתתפות חברת האם".

"כמו כן, כישלון מכירת מניות ביקום שבידי אינטרנט זהב והסדר החוב באינטרנט זהב, שמסלולו טרם נקבע ומצוי בראשיתו, מטיל ערפל על עתיד השליטה בביקום, ומשפיע לשלילה על סיכון האשראי", כתבו במידרוג.

אינטרנט זהב דיווחה כי מחזיקי אגרות החוב שלה צפויים להחליט בימים הקרובים לגבי אפשרות של השתתפות בהנפקת הון המניות בביקום. אך דירוג החברה מוסיף להיתמך באחזקתה בבזק הפועלת בענף התקשורת המוערך על-ידי מידרוג כבעל סיכון עסקי בינוני בעיקר נוכח תחרות אינטנסיבית וחשיפה גבוהה לרגולציה מעודדת תחרות.

"יצוין כי הדירוג מגלם ירידה בנראות הדיבידנדים מבזק בשנים הקרובות בשל מהלכיה האחרונים של בזק", הוסיפו במידרוג. "תרחיש הבסיס של מידרוג מוסיף להניח כי בזק עלולה לדווח ברבעון הקרוב על הפרשות של עד 0.1 מיליארד ₪, הכוללות הפרשות בגין תכנית פרישת העובדים (בסך של כ-400 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2018) וכן הפרשות מהותיות מאוד שבוחנת בזק, כך לפי דיווחה, בקשר עם שווי החברות הבנות של בזק, די. בי. אס, פלאפון ובזק בינלאומי. גובה ההפרשות בקשר עם החברות הבנות של בזק מצוי באי וודאות, שכן לפי הדיווח של בזק, אלו עדיין נבחנות על ידה. לפיכך, בתרחיש הבסיס אנו מביאים בחשבון כי בשנת 2019 לא יחולק כלל דיבידנד מבזק".