יש מה לתקן: מרבית הבטחות הבחירות של יאיר לפיד התיישנו על ספסלי האופוזיציה

אחרי כמעט שנתיים בממשלה הקודמת, כשבאמתחתם משרדים משמעותיים כמו האוצר והחינוך, ביש עתיד גילו כי באופוזיציה קשה הרבה יותר להוציא לפועל את המצע הכולל 274 עמודים • "גלובס" בודק מצעים מול ביצועים

יאיר לפיד/ צילום:  Shutterstock  א.ס.א.פ קריאטיב
יאיר לפיד/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב

בחירות 2015 הותירו את יאיר לפיד וחברי הכנסת שבחר באופוזיציה, משם קשה הרבה יותר ליישם הבטחות ומצעים. מקצת הפריטים שכן יושמו על ידי הקואליציה והממשלה הנוכחית, הם בעיקר סעיפים שחופפים לאלה של מצע כולנו של משה כחלון. שר האוצר אפילו התגאה בכך לפני כשנה מעל בימת הכנסת כשפנה לחברי יש עתיד: "אם תסתכלו במצע שלכם, הוא מופיע כולו פה, בתקציב המדינה".

מצעה של "יש עתיד" היה ארוך (274 עמודים) ומפורט. הוא נפתח במאבק בשחיתות ציבורית והשלטונית, המשך ל"פוליטיקה הנקייה" של לפיד מבחירות 2013. המצע ולפיד עצמו הבטיחו תוכנית מפורטת למאבק בשחיתות שלטונית. אולי זה הבסיס להכרזתו של לפיד בשבוע שעבר כי לא יישב בממשלה בראשות נתניהו, אם יהיו יוגשו נגדו כתבי אישום. דוברי המפלגה, ובראשם ח"כ עופר שלח, היו חד משמעיים בנקודה הזו.

הפוליטיקה הנקייה או החדשה היא הדגל של המפלגה. בשל כך, נאלץ אחד מבכיריה, יעקב פרי, להתפטר מהכנסת לאחר שהתברר כי שיקר בדיווחים על עברו הצבאי. יש עתיד גם התנערה ממועמדים בבחירות לרשויות המקומיות שנחשדו בעבירות שונות.

עם זאת הקשר ההדוק בין לפיד לארנון מוזס, העומד בראש אימפריית ידיעות תקשורת, הפנה אליו את אור הזרקורים. לפיד מסרב לחשוף את תוכן הפגישות. אנשי נתניהו, ולא רק הם, טוענים כי החשדות נגד נתניהו בתיק זה ובתיק וואלה מתגמדים לנוכח הקשר בין לפיד ומוזס והתקשורת החיובית שלה זכה לטענתם לפיד בפלטפורמות השונות של ידיעות תקשורת. היעדרה של חקירה משטרתית או אחרת בסוגיה זו מותירה את לפיד בחזקת נקי, אבל סימני השאלה סביב הפגישות המסתוריות עומדים בעינם.

הפרידה הכואבת של יש עתיד
 הפרידה הכואבת של יש עתיד

למי הקרדיט - כחלון או לפיד?

בתחום הדיור, הבטיחה יש עתיד את המשך הרפורמות שהחלו בממשלה הקודמת וייעול משק הדיור, כדי להביא להורדת מחירים. בין השאר דובר על הגדלת מספר הוועדות המחוזיות, הסכמי גג לבניית שכונות חדשות באזורי ביקוש ועוד.

בנוסף, בשלהי תפקידו כשר האוצר, הגה לפיד את הרעיון של הקמת חברה ממשלתית שתספק מענה לשוק הדיור להשכרה לטווח ארוך. לפיד אף נקב במספר פנטסטי של 150 אלף דירות להשכרה שיעמדו לרשות הציבור תוך שנים מעטות. חברת "דירה להשכיר" שפועלת מאז, אמנם מזוהה איתו, אך אין לו ממש קשר לפעילותה. גם במספרים לפיד לא ממש פגע, היות ועד היום שווקו קרקעות ל־6,000 דירות, ועד היום פועלים שלושה פרוייקטים בלבד של החברה ובהם כמה מאות דירות בלבד.

כחלון כאמור יישם מקצת מסעיפי מצע לפיד, שחופפים כאמור למצע כולנו. דוברי יש עתיד אומרים כי לפחות חלק מהישג הפחתת מחירי הדיור נובע מהצעדים שנקט לפיד כשר אוצר בכהונה הקודמת.

בפרק הכלכלי הציעה יש עתיד דרכים לפתיחת התחרות בין הבנקים, אך הצליחה באופן חלקי בלבד לקדם את הצעותיה ובהן הקמת בנק אינטרנטי עצמאי. ואולם המהלך שהחל לפיד בזמן כהונתו באוצר - הגבלת שכר הבכירים במערכת הבנקאית - קרם עור וגידים ביתר בכנסת הנוכחית. שר האוצר החדש כחלון תמך, ח"כ שלי יחימוביץ' דחפה, ושכר הבכירים הוגבל, אפילו לרמה נמוכה יותר מזו שביקש לפיד - 2.5 מיליון שקל בשנה.

בנושא הוזלת מחירי המזון יש עתיד ולפיד כשר אוצר היו שותפים ליזום וקידום רפורמת הקורנפלקס, שנכנסה לתוקף שלוש שנים אחר כך. עם זאת, היא קוצצה וצומצמה, ולא יצרה איום רב על היבואנים הגדולים.

מחיר המאבק עם המפלגות החרדיות

יש עתיד הציעה הקמת מסלולי פנסיה ממלכתית בדמי ניהול מופחתים ומפוקחים. משרד האוצר של כחלון יישם באופן חלקי את היוזמה באמצעות המכרז לפנסיה מוזלת - קרן ברירת המחדל, הוא הדבר הקרוב ביותר לכך. המהלך מסייע בעיקר לעובדים החלשים שאינם חברים בוועדי עובדים בעלי כוח.

עוד דוגמה ליישום של מצע יש עתיד הוא צמצום מספרם של תאגידי המים. יש עתיד קראה לבטלם, ובדצמבר האחרון עבר חוק המצמצם מאוד את מספרם.

הבעיה הגדולה של יש עתיד הייתה העוינות מצד המפלגות החרדיות, ששמו להן למטרה למחוק את "הישגי לפיד" מהממשלה הקודמת. כך למשל רוכך החוק לחיזוק לימודי הליבה, כמו גם חוק גיוס, והקיצוץ בתקציבי הישיבות שהובילו ביש עתיד בוטל. התוצאה הייתה ירידה בשילוב חרדים בתעסוקה. גם רפורמות אחרות שקידמו ביש עתיד, כמו רפורמת גרמן במערכת הבריאות, בוטלו.

בסיכומה של קדנציה, קשה למנות הישג גדול ליש עתיד, אם כי לא בהכרח באשמתה. זוהי הקדנציה הראשונה של לפיד ומפלגתו באופוזיציה, ללא הרוב הקואליציוני שמאפשר לקדם רפורמות משמעותיות. לא פלא שבמפלגה העדיפו במהלך הכנסת האחרונה להתמקד בנושאי חוץ וביטחון, ופחות בקידום רפורמות גדולות.