אחרי פנמה וקנדה: ישראל ואוקראינה חתמו על הסכם סחר חופשי

ההסכם כולל הפחתות מכסים על יצוא של תוצרת ישראלית לאוקראינה ועל יבוא של תוצרת מאוקראינה לארץ • מדובר בהסכם הסחר החופשי הרביעי שעליו חתמה ישראל מאז תחילת 2018

חתימה על הסכם סחר חופשי עם אוקראינה / צילום: משרד הכלכלה
חתימה על הסכם סחר חופשי עם אוקראינה / צילום: משרד הכלכלה

בתום משא-ומתן ממושך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חתמו על הסכם סחר חופשי עם אוקראינה - הסכם הסחר החופשי הרביעי שעליו חתמה ישראל מאז תחילת 2018.

ההסכם נחתם במעמד בכירים אוקראינים ובהם הנשיא פטרו אולכסיוביץ' פורושנקו ושר הכלכלה, סטפן קובייב. במשרד הכלכלה אמרו היום (ג') כי ההסכם כולל הפחתות מכסים על יצוא של תוצרת ישראלית לאוקראינה ועל יבוא של תוצרת מאוקראינה לארץ.

אוקראינה נחשבת לאחת מיצואניות הדגנים וחומרי הגלם לתעשיות הגדולות בעולם, וכך היא היצואנית הגדולה בעולם של זרעי חמניות וזרעי כותנה המשמשים ליצור שמן. היא גם נחשבת לאחת מיצואניות הברזל והפלדה הגדולות בעולם.

בעקבות החתימה על הסכם הסחר החופשי עם אוקראינה, בישראל העריכו היום כי היקף הסחר בין המדינות יגדל במהלך השנים הקרובות תוך קידום היחסים הבילטרליים.

לפי משרד הכלכלה, ההסכם החדש כולל גישה חופשית מצד ישראל לשוק האוקראיני בפריטים רבים שכיום חייבים בתשלום של מכס, כמו מוצרי פלסטיק וגומי, מכונות, ציוד רפואי, כימיקלים, ופירות וירקות. בתמורה, ישראל תעניק הקלות במס על יבוא של מוצרים שונים מאוקראינה, כמו מזון מעובד, דגים, תוצרת חקלאית, שמנים, ברזל ופלדה וחומרי גלם לתעשייה. במשרד הכלכלה העריכו כי מהלכים אלה יאפשרו את הוזלת יוקר המזון ויטיבו עם הצרכנים בישראל.

ב-2017 הסתכם היצוא הישראלי לאוקראינה בכ-130 מיליון דולר והיקף הסחר כולו הסתכם בכ-940 מיליון דולר. במשרד הכלכלה העריכו כי ב-2018 חלה עלייה של 25% בהיקף היצוא לאוקראינה, כך שהוא צפוי להסתכם ביותר מ-160 מיליון דולר וסך היקף הסחר יעמוד על כמיליארד דולר.

מדובר בהסכם סחר חופשי רביעי שישראל חתמה עליו במהלך השנה האחרונה. לפני כן, שר הכלכלה כהן חתם על הסכמי סחר עם קנדה, פנמה ומדינות אפט"א - איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה ושוויץ: "67% מהסחר הבינלאומי של ישראל מתבצע במסגרת הסכמי סחר חופשי והחתימה על ההסכם עם אוקראינה יפתח לפני היצואנים הישראליים הזדמנויות נוספות בשוק זה ויהווה עבורם דריסת רגל בשוק המזרח אירופי", אמר כהן.