האינטרס ההפוך של חברות ההשמה

הרבה הצעות עבודה שתקבלו בחייכם המקצועיים הן לא טובות

חיפוש עבודה / איור: Shutterstock
חיפוש עבודה / איור: Shutterstock

השבוע, לראשונה בקריירה שלי, התקשר אלי הד-הנטר שאני לא מכירה וניסה להשפיע עלי להפוך המלצה שנתתי למנהל כספים שהתייעץ איתי לגבי משרה אליה הפנה אותו ההד-הנטר הנ"ל (המלצתי למנהל הכספים לסגת מההצעה ולא לחתום על החוזה). לא ניתקתי על המקום את השיחה, והסברתי לו בנימוס שהקונפליקט בינינו מובנה בהגדרה - הוא דואג לאינטרס של המעסיק ואני לזה של העובד - וכי אין לי כל כוונה לשתף פעולה. משהבין שאני לא הולכת לסייע לו לקושש את עמלת ההשמה (42 אלף שקל) הוא טרק לי את הטלפון בפרצוף. מה שהזכיר לי פגישה עם אשת השמה מהבכירות והמוערכות בישראל, שכמעט והסתיימה באותה הצורה.

משווקת דירות, לא קבלנית שיפוצים

גם היא לא אהבה לשמוע את המובן מאליו (שהאינטרס שלה ושל המועמדים לעיתים הפוך), שולפת בזלזול כבוש דוגמאות ל 4-5 השמות מוצלחות שעשתה לאחרונה, כולן של בכירים שנסוגו לתפקידים נחותים באדיבותה. בראשן, השמה מתוקשרת של סמנכ"לית מוכרת בחברה של אלפי עובדים "שהתקדמה" למנכ"לות של חברת קטנה (150 עובדים). היה לה חשוב להבהיר שאין לי מושג לאיזה להצעות מעולות סירבה הסמנכ"לית לטובת תפקיד המנכ"לית. אני בלבי תהיתי אם ההצעות שקבלה היו כל-כך טובות, למה היא התפשרה?

גם הסמנכ"לית לא חשבה שהתפשרה. היא, וכמוה ארבעת המנהלים האחרים שעל השמתם התרברבה אשת ההשמה (ובצדק מבחינתה), האמינו בכל ליבם שהם מתקדמים, לא מודעים לנסיגה הגדולה בקריירה, ועוד בהתנדבות. כמו בכל ההצעות המתחזות לקידום, גם כאן הם סונוורו מהגדרת התפקיד הנוצצת ומהקפיצה הניכרת בשכר, לא מבינים שהם שוחקים את ערך השוק שלהם, ואת פוטנציאל הקידום העתידי.

זה לא שחברות השמה מפילות אנשים בפח, אבל כמעט כל הצעה שתקבלו מהן תהיה פחות טובה יחסית לתפקידכם הנוכחי/קודם. זו לחלוטין איננה אשמתן. המעסיקים הם אלה שלא מוכנים לקדם אנשים מבחוץ (כפי שכתבתי בהרחבה בטור לא מתקדמים במעבר בין חברות), לכן לחברת השמה חפצת חיים ממש לא משתלם להילחם בהם. העבודה שלה היא לספק את דרישות המעסיקים כמיטב יכולתה, ולא להשביח את הקריירות של המועמדים הפונים אליה. הם לא הלקוחות שלה, הם המוצרים. אין לה שום אינטרס לשכנע מעסיק המתעקש על דירת 4 חדרים להסתפק בדירה של 2.5 (כי יש פוטנציאל פינוי בינוי, אולי, מתישהו), היא משווקת דירות, לא קבלנית שיפוצים.

מחיר המרוץ במקביל

יתרה מכך, הפטנט המקומם שהמציאו מעסיקים ישראליים - להריץ במקביל כמה חברות השמה על אותה המשרה, אבל לשלם רק לאחת שתייצר את ההשמה - פוגע במקצועיות של שוק ההשמה כולו ומאלץ חברות לעבוד על מהירות במקום על איכות. הן לא יכולות להרשות לעצמן לבזבז זמן על שיווק מועמד שלא עומד בדרישות שהוגדרו, גם אם הן מאמינות שהוא עשוי להצליח מאד בתפקיד, הן חייבות לשגר כמה שיותר מהר את המועמדים תואמי הדרישות (שגם הם רשומים במקביל בהרבה חברות), אחרת חברת השמה מתחרה תקדים אותה ותזכה בעמלת ההשמה. כמובן שהפטנט הזה פוגע בסופו של דבר גם במעסיקים, אבל הוא לא מותיר ברירה לחברות ההשמה אלא להתיישר, השוק הישראלי קטן מידי מכדי שתתעקשנה על בלעדיות.

האם ההמלצה למחפשי עבודה היא לא עבוד עם חברות השמה? להפך. הגם שיש סיכוי שהמשרה הבאה תגיע בדרך אחרת (רוב המשרות חבויות ברשת הקשרים, למעט במקצועות הסובלים ממחסור בכוח-אדם), לחברות ההשמה תפקיד מאד חשוב בשיקוף ערך המותג שלכם. אין כמוהן לאבחן במדויק את ערככם בשוק העבודה, מבט אחד על הקורות-חיים שלכם והן יודעות בדיוק כמה אתם שווים. הן כמובן לא יתנדבו להגיד לכם במפורש מהי האבחנה, אך על-פי איכות ההצעות שתקבלו מהן (או שלא תקבלו), אין בעיה להבין לבד את התשובה.

שנית, אם אתם מסתפקים בתפקיד דומה באיכותו (כי בחברה שלכם אין אופק קידום, כי אתם לא מסתדרים עם הבוס וכו') חברת השמה יכולה להציע לכם תפקיד ראוי, ובלבד שלא נמצאו מועמדים עם ערך שוק גבוה משלכם המוכנים לסגת, מחוסר ברירה או בהתנדבות. כנ"ל אם אתם נמצאים בשלב בקריירה שבו נכון להתפשר על תפקיד נחות, זמנית או לצמיתות, למשל אם אתם מעדיפים תפקיד עם פחות אחריות, אם אתם מובטלים (אבטלה ארוכה מידי עלולה לפגוע בערך השוק יותר מנסיגת קריירה), אם כבר הגעתם לשלב הנסיגה בקריירה וכו'.

קומץ מכם, בעיקר אלה שערך השוק שלהם מרקיע שחקים, עשויים לקבל פניות מעניינות מחברות השמה, הנשלחות על-ידי מעסיקים ליצירת הקשר הראשוני אתכם. רק אל תתפתו להצעות המתחזות לקידום, וזכרו שכמעט כל הצעות העבודה שתקבלו במהלך החיים המקצועיים שלכם הן פחות טובות, לא רק אלה שמגיעות מחברות השמה. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com