"סטארט-אפים ישראלים צריכים לשקול להתמזג כדי לקרוץ לרוכשות"

דוח של משרד עוה"ד מיתר ושל IVC מעלה כי חברות מגובות הון סיכון נמכרו ב-2018 בתוך חמש שנים בממוצע מהקמתן • נרשמו פחות עסקות בהיקפים של בין 250 מיליון דולר ל-1 מיליארד דולר • ובוצעו פחות עסקות רכישה של חברות שאינן מגובות הון סיכון

עשו אקזיט/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עשו אקזיט/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מספר החברות שנמכרו בסכומים של בין 250 מיליון דולר למיליארד דולר עמד ב-2018 על 3 בלבד, לעומת 8 עסקות ב-2017 ו-5 עסקות ב-2016 - כך עולה מדו"ח האקזיטים של משרד עורכי הדין מיתר ושל חברת המחקר IVC. בעקבות עיבוד הנתונים הפיקו במיתר וב-IVC תובנות לגבי ההייטק הישראלי, רוכשות פוטנציאליות, ותקופת הזמן שלוקח לחברה להגיע לאקזיט. בין השאר הם הסבירו למה סטארט-אפים ישראלים צריכים לשקול להתמזג (בהמשך).

"הסתכלות מעמיקה יותר על נתוני האקזיטים של 2018 חושפת מגמות מעורבות. מחד, מספר העסקות בשווי העולה על מיליארד דולר עלה לארבע ואלה הפכו להיות חלק מהנורמה. מאידך, השנה אנחנו רואים ירידה במספר העסקות בחברות פרטיות בשווי שבין 250 מיליון למיליארד דולר", אומרת עו"ד שירה עזרן, שותפה במיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.

למעשה, הנתונים מצביעים על כך שחברות לא ממהרות להימכר, והן הולכות ומתבססות כחברות גדולות יותר. עם זאת, הדבר לא אומר שהן לא יימכרו בעתיד, כמו שבסופו של דבר אורבוטק, אימפרבה ומזור רובוטיקה נמכרו (למרות שהן כבר הונפקו בבורסה). חברת SynaMedia (לשעבר NDS) החליפה בעלות במהלך 2018, בפעם השנייה. בנטרול ארבע העסקות הגדולות, היקף האקזיטים הסתכם ב-4.5 מיליארד דולר, לעומת 7.4 מיליארד דולר ב-2017.

לדברי עזרן, "בחינת נתוני ההשקעה מלמדת על גידול בשנת 2018 בכלל ועלייה באופן בולט במספר ההשקעות בהיקפים גדולים בחברות צמיחה בפרט. כך לדוגמא, מספר הגיוסים בהיקף של למעלה מ-30 מיליון דולר, עלו והגיעו לשיא של 62 עסקאות. השילוב בין עלייה משמעותית בהיקף ההשקעות בחברות צמיחה ומאידך, קיפאון יחסי בהיקפי עסקאות המכירה, מחדד את העובדה שבארץ נבנית תשתית של חברות חזקות ומשמעותיות אשר בשנים הקרובות תיבחן יכולתן להגיע לידי אקזיט המבטא תשואה משמעותית למשקיעים, בין היתר בדרך של הנפקה לציבור".

ב-IVC ובמיתר בדקו גם את ניתוח היקפי האקזיטים ביחס לסכומים שהושקעו בחברות לפני מכירתן. מהבדיקה עולה כי נרשמה ירידה במכפילים, בעיקר באקזיטים בחברות שאינן מגובות הון-סיכון - מממוצע של 5.19 בשנת 2017 ל-4.79 בשנת 2018. בחברות המגובות הון סיכון נרשמה ירידה קלה מ-2.92 ב-2017 ל-2.61 ב-2018. על פי הדוח, 35 חברות מגובות הון-סיכון הגיעו לאקזיט אחרי חמש שנות פעילות, בדומה לרמה שנרשמה בחמש השנים האחרונות. מספר האקזיטים של חברות שאינן מגובות הון סיכון צלל בכ-60% בשנת 2018 - 15 עסקאות בלבד, לעומת 36 ו-34 ב-2017 ו-2016 בהתאמה.

עזרן מוסיפה כי "בחינת המגמות בעולם מלמדת על ירידה במספר העסקאות למול עלייה בשווי כולל. אם נוסיף לכך שבחלק מהסקטורים ראינו קונסולידציה של רוכשים, נגיע למסקנה שרוכשים יחפשו בעיקר חברות שרכישתן תוביל לשינוי משמעותי בפעילותן. בזירה המקומית אנו רואים לא פעם חברות המציעות פתרונות דומים או משלימים, ייתכן והדבר הנכון מבחינתן יהיה לאחד משאבים ובכך לאפשר טביעת אצבע משמעותית יותר שתעניין רוכשים בינ"ל".