גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקידוח שאכזב, הסטארט-אפ שנסגר וחברת ההחזקות שקרסה: הגנרלים מגלים שמנכ"ל זה לא מטכ"ל

מינוי אלוף (מיל') עידו נחושתן ליו"ר חברת הקנאביס קנאשור ממשיך את מגמת מינויי גנרלים בדימוס לתפקידים בכירים ● אך הכישורים הדרושים לפיקוד צבאי שונים מאלה הנדרשים במגזר העסקי, ועל כך יעידו גבי אשכנזי, משה קפלינסקי, גיורא ענבר ואחרים ● אז למה הם בכל זאת סחורה מבוקשת?

מניית חברת הקנאביס הרפואי קנאשור זינקה כ-40% ביומיים לשווי 150 מיליון שקל, בעקבות הודעה על מינויו של האלוף (מיל') עידו נחושתן, לשעבר מפקד חיל האוויר, לתפקיד יו"ר פעיל של החברה. נחושתן פרש מצה"ל ב-2012. בדיווח לבורסה מציינת קנאשור, כי לנחושתן, 62, "תארים מתקדמים במנהל עסקים מאוניברסיטאות מובילות בעולם, לרבות הרווארד ונורת'ווסטרן, כמו גם תארים מאוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה העברית, אשר מקנים לנחושתן ידע מקצועי רלוונטי בכל הקשור להיבטי הניהול והמימון של החברה".

עבור משרה חלקית של 40 שעות חודשיות יזכה האלוף בדימוס לשכר נאה של 25 אלף שקל, ועלות שכרו לקנאשור - כולל זכויות סוציאליות - תעמוד על כ-32.5 אלף שקל בחודש. נוסף על כך, נחושתן יהיה זכאי למענק בהיקף של חמש משכורות שנתיות אם יעמוד ביעדים שקבעה החברה, וכן לאופציות ל-2.66% ממניות החברה, הטבה שבתסריט האופטימי תהיה שווה מיליונים.

בקנאשור מציינים, כי "לנחושתן ניסיון עסקי שנצבר בחברות מובילות בעולם בתעשיות שונות, ובתור יועץ אסטרטגי תרם רבות לקידום עסקי החברות, פעילותן והשגת יעדיהן. לאור האמור, ועדת התגמול ודירקטוריון החברה סבורים כי לנחושתן הכישורים, הניסיון המקצועי, העסקי והניהולי הרלוונטי לצורך מילוי תפקיד יו"ר דירקטוריון החברה".

לא מדובר בפעם הראשונה שבה גנרל בדימוס מתמנה לתפקיד בכיר במגזר העסקי,  וגם השכר והטבת האופציות שיקבל עבור קצת יותר מ-20% משרה אינם יוצאי דופן בנוף העסקי. רק לפני כמה חודשים מונה הרמטכ"ל (וראש הממשלה) לשעבר אהוד ברק לתפקיד דומה בחברת הקנאביס אינטרקיור, בהיקף משרה דומה ובשכר גבוה אף יותר.

הסוגיה המעניינת יותר הוא מה גרם לקנאשור, הפועלת כיום להקמת מפעל לעיבוד קנאביס רפואי, ואשר טרם רשמה הכנסות, להציע את התפקיד דווקא לנחושתן, חסר רקורד ניהולי מוכח במגזר העסקי בכלל ובתעשיית הקנאביס המתהווה בפרט. 

מערכת הפוכה מחברה עסקית

זאת ועוד: מניסיון השנים האחרונות קשה להצביע על גנרל בדימוס שעשה חיל במגזר העסקי, והסיבות ידועות: פורשי הצבא, תהיה דרגתם בכירה ככל שתהיה, יוצאים לאזרחות כשהם מצוידים בניסיון עשיר של ניהול מערכות עתירות בכוח אדם, ללא צורך לדאוג לצד ההכנסות. המערכת הצבאית, כבר כתבנו בעבר, מתנהלת במובנים רבים בצורה הפוכה מזו העסקית: היא נוקשה, בזבזנית, אינה יעילה, וכשחסר כסף פשוט הולכים לאבא, כלומר למשרד הביטחון. זוהי מערכת המוכוונת להשגת מטרות מבצעיות, יעלה הדבר כמה שיעלה (כל עוד יש דרג שמאשר). 

בעוד שבעולם העסקי קיימת קורלציה בין גילו של המנהל להתפתחותו ככזה, הגנרלים בדימוס נוחתים לתוכו כשהם מצוידים בדרך כלל במיומנויות המוגבלות לתחום עיסוקם הצבאי בלבד. אין להם מושג כיצד להביא הכנסות מלקוחות עלומים. ניסיונות לא מעטים להצניח אלופים ורבי אלופים במיל' למשרות ניהול בכירות שאינן במגזר הציבורי-מוניציפלי נחלו בדרך כלל כישלון חרוץ.

את זה יודעים כמובן גם בעלי קנאשור, אך נראה כי הציפייה שלהם מנחושתן היא שונה לגמרי. בחברת הקנאביס הבוסרית זקוקים לדמות ייצוגית, שם שיפתח דלתות וכיסים עבורה בשוק בתולי ועתיר רגולציה, שבו מתקיים כיום מרוץ פראי אחר "גיזת הזהב", ולא ברור עדיין מי יישאר לפעול בו ומי ייפול בדרך. 

רא"ל (מיל') גבי אשכנזי

גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר

■ תפקיד אחרון בצבא: רמטכ"ל ■ תפקיד במגזר העסקי: יו"ר שותפות חיפושי הנפט שמן ■ תקופת כהונה: נובמבר 2011-נובמבר 2013 ■ עלות העסקה כוללת: כ-2.5 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: הקידוח הימי שהובילה שותפות החיפושים ("ים 3") התגלה כיבש והוריד לטמיון השקעה שנאמדה בכ-180 מיליון דולר בפיתוחו, רובה כספים שגייסה שמן לטובת הפרויקט. יחידות ההשתתפות של שמן צללו, וכמה שנים לאחר סיום תפקידו של אשכנזי אושרה בקשה לניהול תביעה ייצוגית נגדו, נגד החברה ונגד מנהלים נוספים בה, בטענה כי הטעו משקיעים לחשוב כי יש סיכוי למציאת נפט בקידוח.

רא"ל (מיל') דן חלוץ

דן חלוץ / צלם יונתן בלום

■ תפקיד אחרון בצבא: רמטכ"ל ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל יבואנית BMW קמור מוטורס ■ תקופת כהונה: אוקטובר 2007-ספטמבר 2010; עלות העסקה כוללת: כ-4 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: במהלך שנותיו של חלוץ ביבואנית רכבי BMW לישראל, הציגה החברה תוצאות כספיות שליליות ומנייתה איבדה עשרות אחוזים משוויה. בשלב מסוים, תנאי העסקתו של חלוץ הופחתו משמעותית על רקע הכיוון בו צעדה, ומנגד בחלק מהתקופה שלו בקמור נהנה חלוץ גם מתגמול חודשי נאה של כ-7,500 דולר, בתפקידו כיו"ר חברת הסטארט-אפ הכושלת סטרלינג.

אלוף (מיל') אליעזר שקדי

אליעזר שקדי / צילום: איל יצהר

■ תפקיד אחרון בצבא: מפקד חיל האוויר ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל חברת התעופה אל על ■ תקופת כהונה: ינואר 2010-מארס 2014; עלות העסקה כוללת: כ-28 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: כפי שמאפיין את עסקיה של חברת התעופה הלאומית כבר שנים רבות, גם במהלך כהונתו של שקדי בראשותה פעילות אל על סבלה מתנודתיות גבוהה למדי, ולצד תקופות רווחיות סבלה גם מהפסדים ניכרים. בתקופתו מניית אל על איבדה כ-30% מערכה, וההפסד המצטבר שלה התקרב ל-30 מיליון דולר, ואילו בכל הנוגע ליחסי העבודה בחברה נכשל שקדי בגיבוש הסכם עבודה קיבוצי.

תא"ל (מיל') גיורא ענבר

גיורא ענבר / צילום: עינת לברון

■ תפקיד אחרון בצבא: מפקד יחידת הקישור ללבנון ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל קבוצת קמן אחזקות ■ תקופת כהונה: מאי 2005-נובמבר 2010; ■ עלות העסקה כוללת: כ-20 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: לאחר שהוביל יחד עם בעל השליטה בקמן, רוני אלרואי, מסע של גיוסי חוב ורכישות ממונפות של חברות, בעיקר בתחומי התעשייה המסורתית, במהלך שנת 2013 קרסה קמן ומונה לה כונס נכסים, בשל חובות של יותר מ-700 מיליון שקל לבנקים ולמחזיקי האג"ח. ענבר הודיע על עזיבת קמן לקראת סוף שנת 2010, כשהקבוצה הייתה בעיצומו של תהליך התדרדרות.

אלוף (מיל') משה קפלינסקי

משה קפלינסקי/ צילום: אביב חופי

תפקיד אחרון בצבא: סגן הרמטכ"ל ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל חברת הרכב החשמלי בטר פלייס ישראל ■ תקופת כהונה: תחילת 2008-נובמבר 2013 ■ עלות העסקה כוללת: לא ידוע ■ איך זה נגמר: חמש שנים לאחר שנשבה בקסמו של היזם שי אגסי וחזון הרכב החשמלי, עזב קפלינסקי את בטר פלייס ישראל, מבלי שהצליח לשנות את נתיב נסיעתו של המיזם לעבר כישלון חרוץ, שמחק השקעות בהיקף כולל המוערך ביותר מ-3 מיליארד שקל. עוד טרם סגירת החברה עזב אותה קפלינסקי ומונה למנכ"ל יצרנית המלט נשר, בתחילת שנת 2013.

אלוף (במיל') גיורא איילנד

גיורא איילנד / צלם: יונתן בלום

תפקיד אחרון בצבא: ראש אגף תכנון ■ תפקיד במגזר העסקי: יועץ אסטרטגי ובמשך כמה חודשים מנכ " ל זמני בשותפות חיפושי הגז והנפט גבעות ■ תקופת כהונה: דצמבר 2010-ספטמבר 2014 ■ עלות העסקה כוללת: כ-2 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: סדרה של תקלות בקידוח שביצעה גבעות הגדילו באופן משמעותי את ההוצאות בגינו, והכניסו את השותפות למצוקה פיננסית, ובהמשך להקפאת פעילותה. נוסף לכך, מאבקים קשים התעוררו בין השותף הכללי המנהל את השותפות (טוביה לוסקין, נגה בן דוד ושמואל בקר) לבין השותף המוגבל (הציבור), וכן בין השותפים בשותף הכללי.

אלוף (במיל') איתן בן אליהו

איתן בן אליהו / צלם: יוסי כהן

תפקיד אחרון בצבא: מפקד חיל האוויר ■ תפקיד במגזר העסקי: יו"ר יצרנית המל"טים אירונאוטיקס ■ תקופת כהונה: דצמבר 2011-אפריל 2018 ■ עלות העסקה כוללת: כ-15 מיליון שקל (כולל מכירת מניות בהנפקה) ■ איך זה נגמר: מאז הצטרפה מניית אירונאוטיקס למסחר בת"א בחודש יוני 2017, סבלה חברת המל"טים מיבנה מטלטלות רבות - החל באכזבת המשקיעים מתוצאותיה הכספיות, דרך צלילה דו-ספרתית שסיפקה מנייתה, ועד לחשדות וחקירות הקשורות לדרכי התנהלותה והתנהלות מנהליה.

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"