קונסול ישראל בניו-יורק: לבטל פעילויות הנציגויות בארה"ב

דני דיין, המכהן כקונסול כללי מאז 2016, מוחה על העדר תקציבים למימון נסיעות לטקסי השבעה של מושלים חדשים במדינות ארה"ב • על פי הנחיות משרד-החוץ, יכולים ראש נציגויות לנסוע לטקסים ברכב, ללא עוזרים, ולחזור באותו יום כדי לחסוך בהוצאות לינה • דיין: זה נכתב בסרקסטיות ומחקתי את המסר כעבור זמן קצר

דני דיין /צילום:  רפי קוץ
דני דיין /צילום: רפי קוץ

דני דיין, הקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק, קרא לבטל את הפעילויות של הקונסוליות הישראליות בארה"ב בגלל העדר תקציבים למימון פעולות בסיסיות של הנציגויות מול המדינות שבהן הן שוכנות. הקריאה נכללה במסר לקבוצת ווטס-אפ של דיפלומטים ישראליים.

גורם ישראלי שמודע לנושא אמר, כי קריאת דיין משקפת ההתמרמרות "כללית" בקרב נציגי ישראל בארה"ב לנוכח "קיצוצים דרקוניים שהופכים את פעילותם לקשה ביותר ואולי בלתי אפשרית".

בתגובה אמר אמש דיין ל"גלובס", כי הדברים נכתבו "בעידנא דריתחא" וכי הוא מחק את המסר זמן קצר לאחר ששלח אותו. לדבריו, המסר היה "סרקסטי" והוא החליט למחוק אותו כי חשש שדבריו לא יובנו כהלכה.

הוא ציין, שמאז שמונה לתפקידו בניו-יורק, באוגוסט 2016, הוא עובד מדינה לכל דבר ואין לו כל עניין לקרוא תיגר על הנהלים הקיימים. "הבעיה היא שלמשרד החוץ בישראל אין תקציב לפעילויות הקונסוליות", הוא אמר בפשטות. לדברי דיין, הוא לא דיבר על כך עם הממונים עליו במשרד-החוץ ואף לא עם שר-החוץ בפועל, בנימין נתניהו.

נראה שהעילה המיידית לכתיבת המסר הנזעם היא העדר תקציב למימון נסיעות של ראשי נציגויות לטקסי השבעה של מושלים חדשים. בגלל העדר תקציב לפעילות שוטפת ברבעון הראשון של 2019, הנחה משרד החוץ את ראשי הנציגויות - הקונסולים הכלליים - לנסוע לטקסי ההשבעה בינואר ללא עוזרים, ברכב (לא במטוס) ולחזור בו ביום כדי להימנע מתשלום דמי אש"ל לעוזרים ולחסוך שכירת חדר במלון לראש הנציגות.

חלק מראשי הנציגויות ייאלצו לנסוע עד שמונה שעות לכל כיוון כדי להשתתף בטקסי ההשבעה של המושלים החדשים, כפי שמתחייב מתפקידם.

הקיצוצים החמורים בתקציב משרד-החוץ ל-2019 אילצו את המשרד לקיים בדצמבר 2018 את כנס ראשי הנציגויות בעולם שהיה אמור להיערך בינואר 2019 בירושלים, מתוך ידיעה שלא יהיה תקציב לקיים את הטקס במועד המתוכנן.

דיפלומטים ישראליים טוענים, כי משרד האוצר הטיל גזרות תקציביות על משרד החוץ, גזרות שלא הוטלו על משרדי ממשלה אחרים, בין היתר בגלל העובדה שאין - ולא היה זמן רב - "בעל בית" אמיתי במשרד.