בשוק תנודתי וסנטימנט משברי: העיקר הבריאות

סקטור שירותי הבריאות נחשב במשך עשרות שנים לאי של יציבות בשווקים תנודתיים, עם ביקוש קשיח ותחרות מינימלית • התמחור נוח ואולי הזול ביותר ב-20 שנה האחרונות, בתוספת מדיניות דיבידנד נאה • למרות עננת חקירת הענק בחשד לתיאום מחירים, 2019 יכולה להיות הזדמנות מצוינת לסקטור לזכות מחדש באמון המשקיעים

השקעות / צילום: shutterstock א.ס.א.פ. קריאייטיב
השקעות / צילום: shutterstock א.ס.א.פ. קריאייטיב

2018 מסתמנת כשנה קשה מאוד עבור שוקי המניות. מדד S&P 500 צונח בכ-8% מתחילת השנה, הבנקים מאבדים יותר מ-20% ומניות הטכנולוגיה המובילות צונחות בעשרות אחוזים. ובכל זאת סקטור אחד הצליח להחזיק את הראש מעל המים - שירותי בריאות.

סקטור שירותי הבריאות (Healthcare), הכולל לצד חברות שירותי הבריאות גם את חברות הפארמה ומתהדר בשווי של יותר מ-5 טריליון דולר, היה נחשב במשך עשרות שנים לאי של יציבות בשווקים תנודתיים. הביקוש קשיח כמובן, והתחרות מינימלית בעקבות סביבה מורכבת וסבוכה בהמון רגולציה. זאת בדיוק הסיבה ששנת 2019 יכולה להיות הזדמנות מצוינת שבמהלכה הסקטור יוכל לזכות מחדש באמון המשקיעים. אולי לא יחזור לימיו הגדולים, אבל בהחלט יוכל להוכיח איתנות, בשוק מניות שסובל מתנודתיות וסנטימנט משברי.

ההערכות הן כי התנודתיות בשווקים תשמרנה ואם להאמין לשוק האג"ח האמריקאי, אנחנו מתקרבים להאטה או מיתון גלובלי. כאשר הצמיחה נפגעת והביקושים נחלשים, המשקיעים יעדיפו להתבצר בסקטורים שמתאפיינים בביקוש קשיח, כמו קמעונאות ו"שירותי בריאות". התמחור של הסקטור נוח ואולי הזול ביותר ב-20 שנה האחרונות ובתוספת מדיניות דיבידנד נאה, הוא עשוי למשוך אליו את המשקעים בחזרה.

בשנים האחרונות, הסביבה הפוליטית הייתה רעה מאוד עבור חברות התרופות. באופן אירוני, דווקא אחרי תוכנית הבריאות של אובמה (2010), שהובילה להכפלת הוצאות הבריאות לאמריקאי הממוצע - הסקטור הצליח לשלש את שוויו. זו בדיוק הסיבה שאותן חברות הפכו לשנואות, במיוחד בוושינגטון, בטענה כי הן מרוויחות יותר מידי ומשלמות מעט מידי מסים, עושקות את הציבור ומונעות ממנו לקבל שירותי בריאות איכותיים.

בשנים האחרונות הסקטור פיגר אחרי מדד S&P 500, אבל במחצית השנה האחרונה הוא הדביק את הפער. הרבה בזכות שקט יחסי מוושינגטון, שעברה לעסוק במשברים חדשים שייצר הנשיא טראמפ.

הבעיה היא שאת השקט היחסי, מאיימת עכשיו להפר חקירת ענק בחשד לתיאום מחירים, בהם מעורבות יותר מ-12 חברות ויותר מ-300 תרופות. החשד הוא כי חברות הגנריקה, ביניהן טבע, מיילן ואחרות, תיאמו מחירים של תרופות שונות והעלו אותם במאות ולעתים באלפי אחוזים, על חשבון האזרח האמריקאי. אומנם התפתחות החקירה והתגבשות של תביעות תיפגע בתמחור הסקטור - אבל זה עשוי לקחת שנים עד שתקבל ביטוי, אם בכלל, בתזרים של החברות. בנוסף יהיה קשה מאוד להעביר רפורמות מזיקות או חוקים שיגבילו את החברות, דווקא עכשיו שבית הנבחרים האמריקאי מפולג, בכל זאת, וושינגטון נותרה רוויות אינטרסים.

השחקניות הקיימות מפנימות מהר את העתיד

תעשיית הפארמה נחשבת למיושנת, סבוכה, מסוגרת ובלתי שקופה. המודל הכלכלי של רכישות חברות ובזבוז על מחקר ופיתוח - התרסק. החברות מתמודדות עם ביקרות חריפה על תמחור התרופות ומינהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) מאיץ אישורים לתרופות גנריות כדי להפחית את המחירים, מה שיוצר תחרות גדולה מבעבר. גורמים אלו אילצו את הענקיות בענף להתייעלות תפעולית, ארגונית ואסטרטגית. רה-ארגון של מצבת החובות וההוצאות אפיינו את השנה אחרונה - הרכישות נבלמו, עלויות המחקר והפיתוח התחדדו והתמקדו ומצבת העובדים התקצרה.

מלבד התייעלות, החברות הפועלות בתחום הבריאות מתכוננות לתחרות מכיוון שונה ואולי לשינוי פני הענף בעשור הקרוב. ענקיות כמו אמזון, גוגל, עליבאבא ומיקרוסופט לוטשות עיניים לסקטור הענק, והשחקניות הוותיקות מחשבות מסלול מחדש. ענקיות הטכנולוגיה כבר הוכיחו שבעזרת שימוש בדיגיטציה, אלגוריתמיקה מתקדמת, בינה מלכותית ולמידת מכונה יש ביכולתן לשנות תעשיות מקצה לקצה. בינתיים את הכותרות כובשת אמזון, שבתחילת השנה הכריזה על מיזם ללא מטרות רווח - שיספק שירותי בריאות איכותיים ובמחיר שפוי לעובדים שלה, של ענק ההשקעות "ברקשייר" ושל ענק הבנקאות "ג'י פי מורגן", ובני משפחותיהם - פוטנציאל של כמה מיליוני לקוחות.

מיזם ללא מטרות רווח - הצחקתם אותי - כל מי שמכיר את ג'ף בזוס מבין היטב שמהלך זה הוא רק חלקיק קטן בתוך החזון שלו לשנות את הענף. בזוס לא קם בבוקר כדי לצמצם עלויות או כדי לשפר את איכות החיים של עובדי אמזון. הוא קם כדי לשנות תעשיות שלמות. זו הסיבה שאמזון מעולם הסתפקה בחלק מהשרשרת, אלא בשליטה בכול השלבים עד לצרכן. בנוסף, אמזון החלה בשיווק מותג תרופות פרטי ולאחרונה רכשה במיליארד דולר את חברת PillPack המתמחה בשיווק מקוון של תרופות ב-50 מדינות בארה"ב.

כדי לנסות לדמיין את החזון של בזוס תתחילו עם שימוש נרחב יותר באינטרנט של הדברים (IOT), כאשר "אלקסה", העוזרת של אמזון, תחבר אותנו למרפאה, תעביר לרופא מידע על חום הגוף ומדדים נוספים וגם ממצאים של בדיקות ביתיות או תמונות מהסלולרי. היא גם תסנכרן את ההיסטוריה הרפואית עם נתונים שהתקבלו מהצמיד או השעון החכם שלנו, תקבל מרשמים מהרופא ואפילו תזמין תרופות מאמזון. בנוסף היא תספק סטטיסטיקות ונתונים נוספים עלינו כדי ש"האחות הגדולה" תוכל ללמוד טוב יותר את מצבנו ותספק לנו שירותי בריאות וביטוח רפואי טובים יותר ובמחירים שפויים - ואנחנו נעשה זאת ברצון, כי הכי חשוב הבריאות. ואם כבר שירות אז למה לא גם שימוש ביכולות טכנולוגיות מתקדמות, כמו בינה מלאכותית ולמידת מכונה, כדי לטפל בהיקף העצום של הנתונים. כדי לזרז מחקרים או להתאים תרופות ומינונים באופן אישי ובהתאם להיסטוריה הרפואית, שהרי בעידן החדש, אין כמו יחס אישי.

נשמע מדהים - ובכן כניסה של אמזון וחברותיה לענף הבריאות תהיה איטית, שהרי מדובר בתחום סבוך ומלא ברגולציה, מה שמותיר את הפוטנציאל לחולל את השינוי המיוחל בענף בידיהן של השחקניות הקיימות. במקום לחשוש מתחרות, החברות ילמדו כיצד לשתף פעולה. הקונסולידציה בענף תחזור, אבל תפזול למחוזות ותחומים נוספים. המשווקות והיצרניות מפנימות מהר את העתיד והחלו לשלב הזמנות און ליין בתוך 24 שעות ודיגיטציה ידידותית למשתמש כדי לחזר אחר לקוחות חדשים ולשמר את הקיימים. הצרכנים שעייפו ממידע שגוי באינטרנט, רק מחכים ליד מכוונת שתוביל אותם לחוף מבטחים בתחום הבריאות ותהיה ידידותית ויעילה לפחות כמו אמזון, כאשר הם מוכנים הן ללמוד והן ללמד (ראו ערך ווייז). אומנם בתקופה של האטה גלובלית וסיכונים רגולטוריים, קשה לדמיין השקעה בטכנולוגיות מתקדמות בדיגיטציה ובינה מלאכותית, אבל בהשוואה לרכישות בעשרות מיליארדים שמאפיינות את התעשייה הזו - מדובר בפירורים.

התמחור העלוב של טבע מעיד על עומק ההזדמנות

בשבילנו, הישראלים, אמרת סקטור הבריאות - אמרת טבע, ולכן חייבים התייחסות קצרצרה גם אליה. ובכן, אף אחד לא אוהב חקירה ותביעות נגזרות בגין פגיעה בוטה בצרכן האמריקאי. החשש המרכזי הוא מפגיעה בתזרים המזומנים, שצפוי לצמצם את החוב הענק של החברה בשנתיים הקרובות. ועם זאת, די להסתכל על התמחור העלוב של חברת טבע כדי להבין את עומק ההזמנות. החברה איבדה יותר מ-40% בארבעת החודשים האחרונים, נסחרת במכפיל רווח מצחיק של 6 ואפילו האנליסטים האופטימיים יותר על החברה לא נותנים לה מחיר יעד של יותר מ-25-22 דולר (לעומת 15 דולר כיום).

בנוסף, הרגולטור האמריקאי מאיץ אישור של תרופות גנריות כדי להוריד מחירים, ובשווקים המתעוררים עולה הצורך לקבלת שירותי בריאות טובים וזולים יותר והרגולטורים שם קשובים יותר ומוכנים לשתף פעולה. ואם רציתם עוד חיזוק חיובי, אז ברקשייר הגדילה את החזקה שלה בטבע (לא נעשה על ידי באפט) - ואל תתפלאו אם זה יקרה בחברות נוספות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם