אפליה | בלעדי

תג מחיר של אפליה: עלויות פונדקאות בחו"ל גבוהות עד פי 4 מהעלויות בארץ

עלות הליך פונדקאות בחו"ל מגיעה לחצי מיליון שקל ויותר, לפי מחקר חדש בכנסת שהגיע לידי "גלובס" • השבוע הודיעה המדינה לבג"ץ כי לא תאפשר הליכי פונדקאות לזוגות חד-מיניים ולגברים יחידניים • ח"כ שמולי: "נתניהו שוב הכריע לרעת ציבור שתורם למדינה, אך לא טוב דיו כדי להיות חלק ממנה"

הפגנה נגד התיקון לחוק הפונדקאות /  צילום: איל יצהר
הפגנה נגד התיקון לחוק הפונדקאות / צילום: איל יצהר

גברים שרוצים להגשים את חלום ההורות בהליכי פונדקאות בחו"ל נאלצים לשלם על כך סכומי-עתק, שגבוהים אף עד פי ארבעה מאלה שמשלמים זוגות המבצעים את ההליך בישראל - כך עולה מדוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), שביקש לאמוד את עלויות התהליך מעבר לים.

העלות המשוערת לתהליך בישראל היא 165-185 אלף שקל, ואילו בחו"ל מדובר ב-176-734 אלף שקל, תלוי במדינה שבה מבצעים את הפונדקאות. לפי פרסומי סוכנות התיווך הישראלית "משפחת תמוז", עלויות הפונדקאות בארה"ב מגיעות ל-378-450 אלף שקל, וזאת מבלי להחשיב את הוצאות הטיסה, בדיקות גנטיות ובדיקת זרע והטסתו. באלבניה, מדינה שמאפשרת גם היא בעת האחרונה הליכי פונדקאות לגברים, העלות מוערכת ב-276 אלף שקל.

הדוח הוכן לבקשתו של ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), וכתבה אותו אוריאנה אלמסי. הדוח מחדד את העובדה שהאפליה שטומן בחובו חוק הפונדקאות הקיים כלפי גברים יחידניים וזוגות גברים חד-מיניים, שאינם זכאים לבצע פונדקאות בישראל, מגיעה עם תג מחיר כבד.

חרף מחאת הלהט"ב בקיץ האחרון שהתקוממה מול האפליה הזו, וההכרה של בג"ץ שהחוק הקיים אכן מפלה גברים לרעה, החוק תוקן ביולי רק באופן שיכלול גם נשים ללא בן זוג. בתחילת השבוע הודיעה המדינה לבג"ץ כי לא תאפשר הליכי פונדקאות להומואים בישראל, שכן הסוגיה כבר עמדה לדיון בכנסת, והמחוקק החליט נגדה. את העתירה לבג"ץ הגישו עוד ב-2015 איתי ויואב פנקס-ארד באמצעות עמותת "אבות גאים" ועו"ד חגי קלעי.

כעת מתכוון ח"כ שמולי להגיש הצעת חוק חדשה בנושא. "ההצעה לא רק דורשת שוויון זכויות בפונדקאות בישראל, אלא גם מביאה בחשבון שההיצע בפונדקאות בישראל לא יוכל לענות על הביקוש", מסביר ח"כ שמולי, "לכן לכל הפחות המדינה צריכה להשתתף בהוצאות הפונדקאות בחו"ל. הרי בישראל סל הבריאות מכסה את טיפולי הפוריות בפונדקאות, ובחו"ל - הכול על המשפחות".

ביולי האחרון אמר ח"כ שמולי בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות: "אני רוצה להיות אבא, ואני לא יכול להיות אבא. כדי לעשות זאת, עלי לפנות למדינה זרה מעבר לים, לשלם 140 אלף דולר ולקוות שיהיה בסדר. חיי מלאים וגדושים, אבל תמיד יש את המרכיב החסר, שמלווה אותי לכל מקום. אנחנו מספיק טובים כדי לשרת את המדינה, אבל לא כדי להיות הורים. זה עלבון שאני לא יכול לתאר אותו". 

מחצית ממבצעי הפונדקאות בחו"ל הם גברים
 מחצית ממבצעי הפונדקאות בחו"ל הם גברים

הביקוש לפונדקאיות בארץ גדול מההיצע

לפי המחקר, בין 2005-2017 נולדו לפחות 1,513 ילדים בנסיבות של פונדקאות בחו"ל, וסביר שהמספר גבוה יותר. המספר מייצג את מספר הבקשות שהוגשו לבית משפט לקבלת צו לבדיקה גנטית לקשרי משפחה ולמעמד קטינים שנולדו בהליכי פונדקאות בחו"ל, וכל בקשה יכולה לייצג גם לידת תאומים או שלישייה.

כרבע מהבקשות (366) הן של בני זוג מאותו המין - רובם המוחץ, יש לשער, גברים - וכ-27% מהן (407) הן של מבקש יחיד. ניתן להעריך כי יותר מחצי מהבקשות הן של גברים, רובם הומואים. 

כמחצית מהבקשות - 740 - הן של זוגות של הטרוסקסואלים, מספר המעיד על הביקוש הגדול לפונדקאות בישראל גם מצד זוגות של גברים ונשים. הדבר גורר תורי המתנה ומוביל רבים לביצוע ההליך בחו"ל. אלא שבעוד זוגות של גבר ואישה יכולים לבצע את ההליך במדינות כמו גיאורגיה, אוקראינה ורוסיה - שבהן העלות בעבור פונדקאות עשויה להיות דומה לזו המקובלת בישראל - הרי שמדינות אלה חסומות בפני גברים. לכן המדינות הרלוונטיות היחידות לגברים המעוניינים בפונדקאות כיום הן ארה"ב, קנדה ולאחרונה גם אלבניה. מדינות שהיו פתוחות בעבר לפונדקאות, כמו הודו, נפאל, תאילנד ומקסיקו, נחסמו לפונדקאות בעבור זרים.

לא מפתיע, אם כך, שהמדינה הפופולרית ביותר לפונדקאות היא גיאורגיה, שעבורה שיעור הבקשות הוא הגבוה ביותר (34%), ואחר-כך ארה"ב (21%), הודו (19%), נפאל (10%), תאילנד (6%) ואוקראינה (5%). מדובר בסך הבקשות שהוגשו ב-2005-2017. 

יעד הפונדקאות הפופולרי ביותר - גאורגיה/ מקור: מרכז המחקר והמידע של הכנסת, 2018
 יעד הפונדקאות הפופולרי ביותר - גאורגיה/ מקור: מרכז המחקר והמידע של הכנסת, 2018

המדינה מסבסדת טיפולים בארץ

העלות המשוערת לפונדקאות בישראל מורכבת בעיקר מהפיצוי לפונדקאית. הטיפול הרפואי בפונדקאית מסובסד, ברובו או בחלקו, באמצעות סל הבריאות, תלוי במקרה ובצרכים. הסל מכסה מחזור טיפולים אחד של הפריה חוץ-גופית, בדיקות וליווי הריון לפונדקאית ושירותים רפואיים עבור הלידה וסיבוכיה. הביטוח הלאומי נושא בעלות אשפוז היולדת, שמחירו נע בין 13.7 אלף שקל לתינוק בריא ועד 230 אלף שקל בלידת פג, כך שסך השתתפות המדינה בתהליך יכול להגיע ל-250 אלף שקל בלידת פג.

"גבר הבוחר להביא ילד בתהליך של פונדקאות בחו"ל באמצעות תרומת ביצית בחו"ל, אינו זכאי לכיסוי עלויות של סל ההיריון של הפונדקאית, שכן הזכאות היא רק לשירותי בריאות הניתנים בישראל", נכתב במחקר. אם יש צורך בתרומת ביצית - תרומה שתמיד נדרשת כאשר גברים מבצעים פונדקאות בחו"ל - העלות המושתת על ההורים המיועדים עשויה להגיע ל-39 אלף שקל.

"המינימום הוא שמי שעוברים פונדקאות בחו"ל יקבלו סבסוד מהמדינה, המקביל למה שמספק סל הבריאות לעוברים את התהליך בישראל", אומר ח"כ שמולי. "חצי מיליון שקל לילד - זה סכום שהוא פשוט לא רלוונטי עבור מרבית האוכלוסייה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנע שוב למיעוט העריץ והחשוך בממשלתו, לרעת ציבור שאוהב את המדינה ותורם לה, אך לא טוב דיו כדי להיות חלק ממנה". 

איציק שמולי / צילום: אופיר אייב
 איציק שמולי / צילום: אופיר אייב

ביחס לסוכנויות הפונדקאות הפועלות בישראל ובחו"ל, נכתב בדוח כי הן "אינן נדרשות כיום להכרה של המדינה, ולכן אין מידע רשמי על מספר סוכנויות התיווך לפונדקאות בישראל ובחו"ל הפועלות בארץ. אין כיום דרישה לעמידה בתנאי סף, לקבלת רישיון או לבקרה על פעילות לשם פתיחת סוכנות תיווך לפונדקאות בישראל. בוועדת הפונדקאות במשרד הבריאות לא מפקחים על פעילות הסוכנויות, ולפיכך גם לא על גובה התשלום הנגבה מההורים המיועדים".

בהצעת החוק שהגיש ח"כ שמולי, מדובר על כך שהמדינה תבדוק ותיתן הכשר מתאים לסוכנויות בחו"ל. "כיום זה מערב פרוע", אומר ח"כ שמולי, "אנשים חושבים שאי-אפשר ליפול באמריקה, והאמת היא שבוודאי שאפשר ליפול. קליניקות קמות שם כפטריות אחרי הגשם, ואתה לא יודע מי נגד מי ואיפה להתחיל. הסיכון הכלכלי והמשפטי הוא אסטרונומי".

בוועדת מור-יוסף מ-2010, שבחנה גם היא את הרחבת הזכות לפונדקאות בישראל לגברים, נטען כי ההרחבה הזו תוביל להגדלה דרמטית של הביקוש לפונדקאות בישראל, דבר שיעלה עוד יותר את מחיר הפונדקאות, כמו גם את הוצאות המדינה.