"רב-החובל החדש של טבע, שולץ, הצליח לשנות את המסלול שלה ב-180 מעלות"

אי.בי.אי: התמתנות בקצב שחיקת המחירים בפארמה לאחר מספר שנים

שנת 2019 תעמוד בסימן של תחילת התייצבות בשוק הפארמה, או במילים אחרות - התמתנות בקצב שחיקת המחירים לאחר מספר שנים, כך מעריכים בבית ההשקעות אי.בי.אי. סטיבן טפר, אנליסט פארמה וביומד באי.בי.אי, סבור כי שינוי יחסי הכוחות בקונגרס האמריקאי צפוי לשמור על סטטוס-קוו ולהוריד את האי-ודאות שליוותה את תחום הפארמה בשלוש השנים האחרונות. להערכתו, "אנו קרובים לנקודת שיווי-משקל חדשה בשוק עם רמות מחירים נמוכות יותר, אך עם שיעורי רווח (לאחר התייעלות) שעדיין יאפשרו לחברות הגדולות לחזור בשנים הקרובות לצמיחה מתונה".

באי.בי.אי רואים בענף הבריאות הזדמנות השקעה לטווח הארוך - שנובעת מהצמיחה בביקושים, מהזדקנות האוכלוסייה במדינות המפותחות, המשך הרחבת האוכלוסייה המבוטחת וכן הרחבת צריכת תרופות במדינות המתעוררות.

טפר גם מתייחס ספציפית לשתי החברות הבולטות מהסקטור בבורסה בתל-אביב - טבע  ופריגו . על טבע הוא כותב כי "רב-החובל החדש של טבע, קאר שולץ, הצליח ב-2018 לשנות את המסלול שלה ב-180 מעלות. המים עדיין מעט סוערים אך הקרחונים נותרו מאחור". להערכתו, 2019 תהיה רגועה יותר בטבע, אחרי שב-2018 שולץ הוביל "מהלך מקיף וכואב של רה-ארגון, תוך קיצוץ חד בהוצאות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר, ללא פגיעה משמעותית בפעילות השוטפת ותוך החזרת אמון המשקיעים בחברה".

סיכום המלצות אי.בי.אי לענף הפארמה
 סיכום המלצות אי.בי.אי לענף הפארמה

טפר מעריך שב-2019 תהיה התייצבות בפעילות הגנרית של טבע בארה"ב, עם השפעה חיובית של השקות גנריות משמעותיות, תוך התמקדות במוצרים הרווחיים יותר (אפיפן, Restasis ועוד) וכן בביוסימילר. בתחום התרופות המקוריות הוא צופה המשך דעיכה הדרגתית בקופקסון, כאשר המוצרים החדשים (Ajovy למיגרנה ואוסטדו להפרעות תנועה) יקזזו את השחיקה מהקופקסון רק בשנים 2020-2021. טפר מדגיש כי אג'ובי ואוסטדו הם שני מנועי צמיחה משמעותיים לטבע בטווח הבינוני-ארוך, לצד גרסאות הביוסימילר לתרופות האונקולוגיות ריטוקסן ו-Herceptin. לדבריו, למעל 80% מהמבוטחים בפוליסות מסחריות בארה"ב יש כיסוי לאג'ובי, אך לרוב בשיפוי נחות עם השתתפות עצמית גבוהה יותר.

לדבריו, מניית טבע נסחרת במכפיל נמוך יחסית של 6.5 על הרווח ל-2019, למרות הפוטנציאל הגלום באג'ובי ואוסטדו. המלצתו לטבע היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 25 דולר (35% מעל מחיר השוק). "המניה נמצאת בשערים נוחים לכניסה", הוא כותב ומוסיף כי המחויבות הטוטאלית להורדת המינוף מקטינה את החששות מהחוב.

פריגו מתייצבת אך בלי צמיחה באופק

באשר לפריגו, טפר כותב שהספינה התייצבה, אך הצמיחה טרם נראית באופק. "ב-2018 החברה החלה להראות סימני התייצבות, למרות שנאלצה להוריד תחזיות מספר פעמים בשיעור מצטבר של 13%", הוא מציין. לאחרונה מונה מורי קסלר למנכ"ל שלישי תוך שנתיים וחצי. "קסלר ממקד את החברה בליבה העסקית של מוצרי צריכה, תוך השמטת המילה בריאות (Healthcare) והחלפתה בצמד המילים 'טיפול אישי' ((Self-Care. מה זה אומר בדיוק? המנכ"ל יצטרך לפרט יותר בחודשים הקרובים". משימתו הראשונה, לדברי טפר, תהיה ביצוע הפרדה מלאה של פעילות התרופות הגנריות במרשם כהכנה למכירתה או להנפקתה כחברה נפרדת.

המלצתו לפריגו היא "תשואת שוק" במחיר יעד של 61 דולר (7% מעל מחיר השוק), המשקף לדבריו מכפיל רווח של 13 לשנת 2019 - פרמיה משמעותית מעל המתחרות הגנריות הקלאסיות. "המכפיל מבטא את איכות החברה ואת הבידול שלה בשוק מוצרי הבריאות הצרכני, אך מנגד גם היעדר מנועי צמיחה ברורים לשנים הקרובות ואת הסיכונים שקיימים בפעילות הגנרית", מסביר טפר.