האטה חדה בכלכלת טורקיה: התמ"ג עלה רק 1.6% ברבעון האחרון

מרבית הכלכלנים צופים כי טורקיה תרשום התכווצות כלכלית ברבעון הרביעי השנה ובתחילת 2019 • התמ"ג הטורקי עלה ב-1.6% ברבעון השלישי, מעט מאד יחסית לצמיחה של 11.5% שנרשמה ברבעון השלישי ב-2017

ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס
ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס

כלכלת טורקיה עברה האטה חריפה בחודשים האחרונים, ונראית בדרך לצמצום נוסף בחורף, שיהווה אתגר פוליטי אדיר לנשיא רג'ב טאיפ ארדואן, שניהל עד לא מכבר שגשוג מבוסס על חובות שהפך את טורקיה לאחת הכלכלות מהירות הצמיחה בעולם.

נתונים שפורסמו אתמול (ב') מהווים גם בעיה לבנק המרכזי, שהמרה את פי ארדואן בהעלאת ריבית חדה בספטמבר, במאמץ לרסן את האינפלציה הדוהרת.

רוב הכלכלנים צופים שטורקיה, שהיתה בעלת הצמיחה המהירה במועדון מדינות G20 בשנה שעברה, תרשום התכווצות כלכלית ברבעון הרביעי השנה ובתחילת 2019. הלירה הטורקית נחלשה לרמת שפל מול הדולר בקיץ שעבר, והקשתה בכך על חברות טורקיות לפרוע חובות כבדים במט"ח שהן נטלו בשנות האשראי הקל. הלירה התאוששה חלקית בעקבות העלאת הריבית.

התמ"ג הטורקי עלה ב-1.6% ברבעון השלישי, מעט מאד יחסית לצמיחה של 11.5% שנרשמה ברבעון השלישי ב-2017. ההאטה הברורה נבעה מחולשה בצריכה המקומית ובמגזר הבנייה, מנוע צמיחה חשוב מאד, שהפעילות בו כמעט נעצרה.

המיתון הצפוי יחד עם האינפלציה, שהגיעה בחודש שעבר ל-22%, הם מכה כפולה לנשיא ארדואן, שנבחר מחדש ביוני על סמך מצע שהבטיח שגשוג לשכבות רחבות של האוכלוסייה.

כדי לרכך את הקושי חברתי, שעלול לפגוע בתמיכה במפלגת הצדק והפיתוח שלו בבחירות המקומיות במארס, ארדואן קורא להורדת הריבית ולעידוד הלוואות הבנקאיות.

ב-15 שנות שלטונו בטורקיה, ארדואן התנגש דרך קבע עם נגידי הבנק המרכזי בנואשי מדיניות מוניטרית. הוא כינה את שערי הריבית "כלים של ניצול לרעה".

אבל כלכלנים מזהירים שכל סימן להיסוס של הבנק המרכזי במאבק באינפלציה כאשר הוא יתכנס לישיבתו התקופתית מחרתיים (ה') עלול לשגר את הלירה חזרה לירידה. האינפלציה ירדה הודות לחבילה של קיצוצים זמניים בכמה מיסי קנייה וירידה בחשבון יבוא האנרגיה הטורקי, אבל נשארה מעל ומעבר ליעד של הבנק המרכזי, 5%.

תעשיית הרכב ומגזר הבנייה נפגעו קשות מהידוק שוקי האשראי. מכירות מכוניות ורכב מסחרי קל צנחו בכמעט חצי בנובמבר מול נובמבר 2017. הבנייה ירדה בכ-5% בחודשים יולי-ספטמבר, לעומת עלייה של 19% בתקוה המקבילה בשנה שעברה.

כדי להבטיח שחברות טורקיות יוכלו גלגל הלאה חובות בסך 330 מיליארד דולר במט"ח בלי הרבה נפגעי במלך המיתון, כמה כלכלנים מציעים שטורקיה תבקש עזרה ממוסדות בינלאומיים כמו קרן המטבע הבינלאומית.

הקרן סייעה בעבר 16 פעמים למדינות שהחובות שלהן גאו או המטבעות נחלשו, אך הממשל של ארדואן הוציא את האופציה הזו מכל חשבון. כמה דוברים טורקיים אמרו שהלוואות של קרן המטבע, שבאות מסורתית עם תנאים נוקשים, יהיו אובדן לא מתקבל על הדעת של ריבונות טורקית.

לפי שעה, המדינה מחפשת פתרונות מקומיים למצב. בניסיון לעודד את הצריכה ולהחיות את פעילות מתן ההלוואות, הממשלה סייעה לארבעה בנקים להנפיק זכויות למניות בשבוע שעבר. בעזרת ביטחונות שהורכבו ממשכנתאות באיכות גבוהה, הבנקים גייסו 600 מיליון דולר, מסרה הממשלה ביום ו' שעבר.