כחלון יתמוך בהקדמת הבחירות; מרצ: "ברוך שפטרנו מליברמן"

(עדכון) - המערכת הפוליטית מגיבה להתפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן • דובר רה"מ: תיק הביטחון יעבור לנתניהו • גבאי: "כך צריך: נכשלת בתפקיד - התפטרת. אין ביטחון לתושבי הדרום, ולכן גם רה"מ צריך להתפטר; בואו נלך לבחירות" • לפיד: "ההתפטרות של שר הביטחון מחזקת את העובדה שרה"מ נכנע לטרור על חשבון תושבי הדרום"

שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס
שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות הודעת ההתפטרות של שר הביטחון אביגדור ליברמן. גורמים בקואליציה העריכו היום (ד') לקראת הודעתו הדרמטית של ליברמן על התפטרותו מתפקיד שר הביטחון, כי שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון יתמוך באפשרות של הקדמת הבחירות לחודש מרץ על פני אפשרויות אחרות.

אותם גורמים ציינו כי כחלון התבטא בנושא הבחירות לא מעט בשבועות האחרונים, התבטאויות שהתפרשו כהכנת הקרקע לקראת הודעה על הקדמת הבחירות. בנוסף פורסם בסוף השבוע האחרון בחברת החדשות כי כחלון כבר סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על תאריך לבחירות מוקדמות ועל כינוס מסיבת עיתונאים להכרזה על כך, אך נתניהו חזר בו ברגע האחרון. כחלון לא הכחיש את הדיווח.

בימים האחרונים התחזק האינטרס של כחלון בהקדמת הבחירות מכיוונים נוספים: מפלגת כולנו רשמה הישגים נאים בבחירות לשלטון המקומי, מה שמעניק לה ביטחון עצמי רב יותר; ונתונים חדשים משוק הדיור המצביעים על שפל של כל הזמנים במכירת דירות מחזקים את הסיכויים להתחדשות מגמת ירידת מחירי הדירות ואף להתחזקותה.

שיקול נוסף שתומך בהקדמת הבחירות מבחינת כחלון הוא ההרעה באיתנות התקציבית, הגירעון התופח, ההאטה הנמשכת בהכנסות ממסים והקושי ההולך וגובר להגן על מסגרות התקציב מפני תביעות נוספות של שותפיו הפוליטיים לקואליציה. 

בסיעת מרצ הודיעו כי הם יעלו הצעת חוק לפיזור הכנסת: "ברוך שפטרנו מליברמן; כל הממשלה צריכה ללכת. שר גזען ומושחת שדרדר את הפוליטיקה הישראלית. שאר שרי הממשלה צריכים ללכת אחריו". 

ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, הגיבה להתפטרותו של ליברמן ולקריאתו להקדמת הבחירות, ואמרה: "ממשלת הכישלון בביטחון צריכה ללכת. אין שלום, אין ביטחון - בחירות עכשיו שיביאו לקואליציית חירום בראשות המחנה הציוני. נחזיר את הביטחון ונפעל לשלום. הכישלון הביטחוני המהדהד בדרום הוא יריקה בפרצופו של ציבור העוטף ופגיעה אנושה בהרתעה של מדינת ישראל. הודעת ההתפטרות של שר הביטחון והקטטות בקבינט מוכיחות את מה שאנחנו אומרים שנים ארוכות - אין לאף אחד ממרכיבי הקואליציה ולכולם ביחד פתרון לביטחון". 

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, מסר: "כך צריך: נכשלת בתפקיד - התפטרת. אין ביטחון לתושבי הדרום, ולכן גם ראש הממשלה צריך להתפטר. הוא אחראי על הביטחון בדיוק כמו שר הביטחון. בואו נלך לבחירות. נבחר בין אלה שמאמינים שאפשר לשנות, שזו לא גזרת גורל - לבין ראש הממשלה ואנשיו שמאמינים שצריך לומר תודה על מה שיש. אנחנו מאמינים שאפשר לשנות, שאפשר להחזיר את הביטחון". 

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, צייץ בטוויטר: "ההתפטרות של שר הביטחון מחזקת את העובדה שראש הממשלה נכנע לטרור על חשבון תושבי הדרום". 

השר יריב לוין היה הראשון מבין בכירי הליכוד להגיב: "ליברמן נתן היום פרס גדול לטרור, העימות עוד לא הסתיים. המנהיגות אמורה להיבחן במצבים כאלה, כאשר יש תחושה קשה בציבור. לכולם ברור, כולל לראש הממשלה, שיש לתת פתרון אחר למציאות בלתי נסבלת בדרום. אך אנחנו בעיצומה של מערכה, ולעשות מעשה כזה בשלב הזה, זה מעשה שלא ייעשה". 

תיק הביטחון - לנתניהו

בתוך כך, דובר ראש הממשלה, יונתן אוריך, מיהר להודיע לפני מסיבת העיתונאים של אביגדור ליברמן כי תיק הביטחון יעבור לידיו של ראש הממשלה נתניהו.

לפי הודעת דובר ראש הממשלה, "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים את ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו".